• winters
    annaOmeja skrev 2010-11-04 20:11:12 följande:
    Winters: Smala?? Vad betyder det?? Såg det i ett tidigare inlägg och trodde du hade skrivit fel, trodde att det skulle stå mala, som i mala på. Jag antar att det betyder prata...
    Hahaha, ja precis, det kanske är lokalt här på västkusten! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

livet från ljusa sidan:
    Men om du inte vill bli nådd från Sverige är det ju bättre att du köper ett SIM-kort i Thailand om du vill kunna ringa billigt hem någon gång. Det kostar 99 baht och då ingår 35 baht att ringa för, sedan är det bara att köpa refillkort för det du vill ringa för.

Oscar 091001
  • winters
    livet från ljusa sidan skrev 2010-11-04 21:36:31 följande:
    Aha ok

Haha lät som jag absolut inte vill bli nådd ;) Bara att min bror och min mamma åker med och sedan så känner jag att jag behöver inte prata med några hemmifrån så mer än på facebook :) 
    Hihi, tänkte att du skulle ta semester från alla, men då gör du ju tvärtom! Skrattande Men då kan det ju vara bra om ni köper thailändska SIM-kort i sådana fall om ni vill nå varandra någon gång, ett startkit räcker till 30 minuter inhemska samtal har jag för mig att det stod.
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-11-05 09:28:26 följande:
    Tack Winters. Vad betalade ni för fri samtalstid så att de kan nå er från Sverige men ändå ha kvar samma nummer. Lät riktigt smart tycker jag.
    Vi valde paketet med fria samtal från Sverige, 449 kr kostade det och då är det 585 baht att ringa hem för, eller vart man nu vill ringa.
    Annars gick det att få för 299 kr med 3 h gratis från Sverige. Känns som ett billigt alternativ och skönt att veta vad det kostar, annars kan det ju bli rätt dyrt om man har kvar sitt svenska abonnemang. Och surfa för 1 baht/min, max 49 per dag är ju bättre än de 20 SEK/MB eller vad det nu är med Telenor! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-11-05 09:30:58 följande:
    Ni som bor i GBG - vart vaccinerar ni er? Har ni koll om prisnivån är densamma ungefär?

Har tidigare vaccinerat mig mot hep A på Kungsportsläkarna. Lutar väl åt att jag och mannen tar mot hep B och vår lilla tjej mot hep A. Funderar också på att ta vaccin mot de förbaskade fästingarna. I somras fick jag flera och hjärnhinneinflammation är inget jag vil lha.
    Vi vaccinerade oss på vårdcentralen i Onsala nu, 200 kr kostade Oscars Havrix och våra Dukoral. Sedan tillkom det en avgift på 170 kr för hela familjen.
    När vi bodde i Linné vaccinerade vi oss på Haga vårdcentral, den i Axess-akuten.
    Oscar 091001
  • winters

Tessa, vet inte om du har läst det, men någon tipsade om en roll som man kunde rolla på längst ner på ben o armar för att undvika strandloppor o mygg. Den är tydligen vit o grön, men ingen vet nog vad den heter! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Delfinen skrev 2010-11-05 00:17:50 följande:
    Hej allihop!! :)

Vår lilla familj (sambon, jag & lillan som nu är 15mån snart..) var i Thailand 4mån i år (kom hem i maj) och har innan dess åkt flera vintrar (utan barn då alltså) ca 6v-2mån..
    I år kan vi inte bestämma oss, då det ju inte är så länge sen vi kom hem till Sverige - men samtidigt har vi åkt varje år pga att vi blir så oerhört vinterdeppiga jag & sambon...

Är det någon som ska till Khao Lak i år?? Hur länge isåfall & hur ser er familj ut?? (har vi kanske barn i samma ålder, menar jag?)
    Vi klurar på mitten/slutet av november och en månad framåt isåfall.... Men kan inte bestämma oss om vi blir hemma....

Skriv gärna privat, för inte säkert  jag kommer kolla tillbaka i tråden om det skrivs mkt... :/
    Loggar inte in så ofta här längre pga bloggprioritering då jag sitter här...!
    Vi ska till Khao Lak efter att vi har varit i Ao nang. Kommer dit den 30 november och åker hem den 14 december. Oscar är 14 månader när vi kommer dit, så de är ju ganska jämngamla! Skrattande
    Vi kommer att bo på Khao Lak Seaview Resort på Nang Tong-stranden.
    Skickar ett meddelande oxå!
    Oscar 091001
  • winters
    Anna1010 skrev 2010-11-05 15:35:35 följande:
    Jag har några rollar hemma som vi köpt på Thailands-trippar - de är behändigt små, i plast, gröna och vita och heter... Jaico mosquito repellent.

Känns de här igen?!
    www.allplants.co.th/img/jaico4.jpg

Jag har alltid tyckt att det verkar vara ungefär samma sak som apotekets Mygga. Den luktar och funkar likadant - man rollar streck bara, täcker inte. Men jag gillar de här för de är lättare att med sig och mindre kladdiga.

Och ser man på - nu när jag surfade på då produceras de båda av samma belgiska företag... :)

Vi har också fått en aromaterapi-spray som ska vara ok att använda på småbarn, som ju inte ska ha vanliga myggmedel (Mygga får man ju inte ens använda när man är gravid). Den heter Nordic Essence Anti Insect Spray. Luktar starkt och jag tyckte att den hade tveksam effekt på de svenska myggorna i somras... Någon som har bättre tips på grejer som går att använda på barn under tre år? Man kan ju spraya utanpå kläderna också.
    Åh vad bra, det är säkert den, kommer inte ihåg vem det var som tipsade om den, men allt stämmer ju! Skrattande

Den här har många tipsat om till barn, ska finnas i vanliga supermarkets i Thailand, någon hade nog tom beställt innan:
    http://cgi.ebay.co.uk/Johnsons-baby-mosquito-Repellent-clear-lotion-KIDS-/310190079471
    Oscar 091001
  • winters
    livet från ljusa sidan skrev 2010-11-05 20:04:13 följande:
    Winters: Är ni från onsala? Vi bor i kungsbacka :)
    Javisst! Skrattande Då är det inte långt ifrån, när och var skulle ni åka nu igen?
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)