• Peak

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2011-10-12 12:54:25 följande:
    Början nov, en månad. Bokade i december 2010.

Nej, då har Thai verkligen inte kampanj! Det är under sommaren, typ från maj.
    Ja det kanske inte är den billigaste kampanjen men de brukar ju ha några per år då de sänker priserna ganska rejält. Sist vi åkte tror jag vi var borta i feb/mars och då var det en. I alla fall vad Odenresor kallade "thai-kampanj" då det är billigare med Thai air...
  • Peak

Vad säger ni om vädret i Thailand? Sist vi var där, feb/mars-09, pratade Thailändarna väder som vi svenskar Flört
    De tyckte det regnade för mycket, det kom skurar nästan varje dag och tyckte perioderna blivit förskjutna.

Vi har åkt några gånger på hösten och när vi åkt i månadsskiftet okt/nov så har det ju slutat regna typ 1 nov! För det är väl bra väder, soligt inte så mycket regn ungefär nov-april/maj och sedan kommer regnperioden maj/juni-okt?

Vad tycker ni har det ändrats något? Vill gärna slippa regn varje dag om jag åker i feb igen. Och åker hellre i feb än mars då det känns om möjligt ännu varmare!

• Peak
    Millans hustru skrev 2011-10-14 20:02:11 följande:
    hej på er! för fyra veckor sen blev jag plötsligt o utan förvarning dumpad av min fru. Kaos o panik o kris följde. O vår inplanerade thailandsresa i vinte rkändes ju HELT uteslutet. så för att inte plåga mig själv så tog jag bort den här tråden från mina favoriter... Men! idag har jag bestämt mig. Resan finns,d en är betald. och dottern och jag kan ju fortfarande åka. Jag tror vi ska göra det! jag är faktiskt rätt skraj, resa iväg ensam md min sjuåring, vågar man? det är långt bort och jag har ju dessutom en skada som ger mycket värk (men i thaivärmen förra resan så mådde jag verkligen bättre än någonsin!) o av skadan får jag migrånliknande anfall då jag blir liggande ibalnd hela dagen. Jisses törs jag? (förra resan hade jag dock itne ett enda anfall, kroppen mådde hur bra som helst!) min plan är att vi åker till ett rikigt tryggt barnhotell i kao lak. med bamseklubb/superkids och roomservice om jag blir dålig någon dag. o så köper jag med mig en portabel dvd (vilken är det nu man ska ha som går på både ström o batteri? och kan man stoppa i ett usbminne med filmer? Det kan funka för dottern en dag OM jag blir liggande) Så. nu behöver jag er uppmuntran Vad härligt att "se" er igen! nu ska jag läsa bakåt o se allt jag missat!
    tråkigt att höra, säger som någon annan en resa kan ju vara något att se fram mot som gör att man mår bättre i elände! Har du ingen vän eller släkting som kan tänka sig att följa med på er resa? Annars tror jag hon klarar sig även om hon får spendera lite tid inne om du skulle bli dålig!? Du känner ju henne bäst!  Lycka till!
  • Peak
    N88 skrev 2011-10-15 11:49:42 följande:
    Vad har ni för erfarenheter av Kids-on-board? Någon som använt?

Vi kommer behöva taxi två gånger i Phuket och jag är inte alls sugen på att åka med vår ettåring lös i bilen. Hittade kids-on-board på nätet och betalar gärna 1000 bath extra per resa för att hon ska sitta säkert i bilen.
    Vi anlitade dem, tänkte hyra en p&T också men de var slut så vi åkte med dem från och till flygplatsen. Funkade perfekt. Det var en Thailändare som körde oss, Kam som var trevlig och körde inte som en galning utan det var en behaglig färg i en suv!
  • Peak
    mattispadd skrev 2011-10-21 20:46:13 följande:

efter 2 resor till koh lanta så känner vi för att kolla in phuket , är det någon som kan rekomendera vilken strand, hotell osv.....hur är priserna där jämfört med koh lanta?

skulle inte heller rekommendera Karon, Kata eller Patong. Vi började åka till Thailand för ca 10 år sedan och åkte då till Patong några ggr, när vi rreste runt åkte vi dit ett par dagar men tyckte det var hemskt! För mycket av allt, skräddare, ladymans, prostituerade, allt...så jag vill inte dit igen. Nu är det några år sedan vi var där men det blir ju bara värre och värre. Men så är det väl iofs olika vad man gillar. Men det blev för mycket gubbar som köpte sig Thailändskor för mig där, satt mest och mådde illa över dem, och ville köpa varje tjej jag såg så hon fick ledigt ett par veckor!
  • Peak
    Halvblod skrev 2011-12-20 18:11:15 följande:
    När vi åkte sist tog dom vår 8-månaders hela tiden men då var vi i princip bara på små ställen plus att hon "skriker" efter uppmärksamhet och fullständigt älskar alla människor.
    Lillebror är också social och glad men lite mer reserverad första gången han träffar folk så han kanske inte kommer att hänga på thailändarna direkt efter några minuter.

Dessutom känns detta stället väldigt lyxigt med hög service så då kanske dom inte har tid att passa mina barn för att jag ska äta lyxiga skaldjur, dricka champagne och fullständigt frossa över den gigantiska dessertbuffén Tungan ute

Vi är ju 4 vuxna så vi har inga problem att skiftas om men man kan ju maila hotellet och kolla om man kan få hyra lite barnpassning även som restaurangbesökare.

Alltså kolla in buffén!!! marmeladen.blogspot.com/2011/02/sunday-brunch... eller pernillawahlgren.se/pernillas-blogg/en-brunch... Jag blir helt sjuk bara jag ser bilderna
    Vi kommer att besöka stället dagen efter vi landar så det blir en dyr start på resan men jag kan bara inte låta bli för priset i Sverige har ju varit hur högt som helst!          
    Åh den där buffén skulle man vilja besöka! Hur långt i förväg behöver man boka bord? Och vad kostar det?
  • Peak
    Halvblod skrev 2011-12-21 20:25:49 följande:
    Den är dyyyr i Thailändska mått mätt...1890 bath om man ska ha fri dricka och 200 bath billigare om man bara vill ha alkoholfritt. Gratis för barn upp till 5år.
    Men jag tänker vad denna buffé skulle kosta i Sverige och då är det riktigt billigt!
    Vi äter så billigt annars i Thailand och nästan aldrig på västerländska ställen så vi får väl unna oss lite 

Vet inte hur långt innan men skulle gissa på att man får boka någon vecka innan kanske ett par om det är på Peak-säsong. 
    Jag skulle tycka att det var värt det! Det är ju som en utflykt och upplevelse i sig! Skrattande
  • Peak

Åh vad det svider, missade just en resa till Thailand imorgon - resa och hotell i Ao Nang för 5000:- en vuxen och ett barn! Sjukt bra pris. men ville inte åka ensam och nu när jag raggat upp en reskompis fanns det bara 1 plats kvar - gråter en skvätt! Gråter

• Peak
    elinaehn skrev 2012-02-27 14:21:32 följande:
    oj wow ja det var grejer. men visst kan det ske igen? håller tummar!
    ja jag hoppas verkligen det! Jag är "mellan jobb" just nu och då bör man ju ta chansen, det kanske man inte kan igen! Förresten någon som vet om man får ta föräldrapenning när man är arbetslös och alltså kryssar i "förhindrad" på kassakorten? (ny på det här! Men man måste väl få ta semester även om man är arbetslös? Jag hade semester för snart 3 år sedan sist!)

Hade kanske inte valt Ao Nang om jag fick välja men 5000:- för 2 personer på något av dessa hotell hade ändå känts heeelt okej!

http://www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Asien/Thailand/Krabi/AoNang/Accomodations/Pages/GoldenBeachResort.aspx?hBookingBtn=true

http://www.apollo.se/SE/vart-vill-du-resa/Asien/Thailand/Krabi/AoNang/Accomodations/Pages/RedGingerChicResort.aspx?hBookingBtn=true

ni förstår att jag surar idag va! Skrikandes
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)