Inlägg från: syster j |Visa alla inlägg
  • syster j

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag har inte köpt nån väska till min utan paketerar den i den påse man kan köpa för 50 kr på specialbagage. Då behöver man inte heller ta av hjulen. Det har funkat bra varje gång vi rest!!!

• syster j

Vätskeersättnig, handsprit och febertermometer kommer jag bla packa ner i mitt reseapotek...

• syster j

Det är  precis den perioden vi åker.... Sept  och 3 månader framåt med 3 grabbar ,1 ,3 och 5 år. Vi har inte helt bestämt resrutt än. Men vi börjar nog på östra sidan pga att det är minst regn där i sept. Koh Samui/Koh tao, sen åker vi mot Koh Lanta sen upp mot Koh Chang. Detta är vår preliminära  resrutt. Vi har ej heller bestämt om vi ska boka longstay boende hemifrån eller bara boka de först nätterna hemifrån för att sedan boka på plats. Hur ser era planer ut och hur gamla är era barn?

• syster j

Fått ett bra pris på Lanta sea house. Nån som har bott där och som vet om det är ett bra ställe?

• syster j

Har några funderingar som kanske ni vart på lånresa i Thailand tidigare kan svar på. Många skriver att de ska ta med hjälmar till sina barn. Att ta med sig 3 hjälmar, kanske 5 om man ska ta till sig själv också tar ju ganska mycket plats. Finns det ok hjälmar att köpa där? eller vågar man inte lite på deras kvalitet/säkerhet? En annan sak jag funderar över är välling, nån som vet hur den Thailändska vällingen är? Det funkar ju inte att ta med välling för 2 barn i 3 månader. Annars får vi köra avvänjning här i sommar!!!!

• syster j

Semper har vätskeersättning för små barn, som är smidig att ta med på resa.  Resorb kan jag aldrig tänka mig rekommenderas till små barn. Annars kan man ju gör egen ersättning av vatten, salt och socker. Recept finns på nätet. Det är dock mycket viktigt att följa receptet exakt och inte dosera saltet fel för det kan få ödesdigra konsekvenser..... 

• syster j

Är det någon som vet om KUBmaneterna och dengue febern är spridd över hela Thailand eller om det enbart finns i vissa regioner?

• syster j

Har börjat kolla på ett ställe  heter Mai Phim, är det någon som har varit där?
    Någon som vet om det är barnvänligt?

• syster j
    FruNz
    vi har också funderingar på Mae phim. Det verkar vara fint och barnvänligt och fortfarande ganska oexploaterat, vilket också gör att priserna hålls nere. En annan positiv sak är ju att det inte är så lång och bökig (flera olika byten med olika transportsätt) transfer och det är enl. min mening fördelaktigt med små och trötta barn, mina har dessutom en förmåga att bli åksjuka. Så jag tar gärna mot info om Mae phim. Har skrivit och undrat om det tidigare i tråden men ej fått respons. Så vi kan ju puffa för det igen....
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)