Inlägg från: Karolina75 |Visa alla inlägg
  • Karolina75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Delfinen skrev 2010-05-14 22:03:22 följande:
    Hej!! Spenderat 4 månader i Thailand nu med vår dotter som var 4,5månad när vi åkte och nu snart är 9mån. Vill bara meddela att jag "finns" å skriv gärna privata mess om ni har frågor och vill ha tips om liknande resor. Vi har varit på Koh Lanta 3mån drygt och sedan 1 månad i Phuket (skulle bara vara där 10dgr, men blev kvar pga askan..). Vi har även varit i Thailand innan om ni undrar över något mer. Koh Chang, Koh Kood, Koh Muk, Phuket, Bangkok, Khao Lak, Khao Sok, m.m.
    Välkommen hem!! Hoppas ni kunde njuta av er extratid i Phuket och att det inte bara blev en väntan på att få komma hem;o)

En annan fråga - tror ni som har erfarenhet av att resa med småbarn att det är positivt eller negativt att bo i en poolsvit när man har en 4 åring och en 14 månaders med sig?! Alltså tanken på att de ligger inne och sover i rummet på kvällen medan jag och min sambo sitter precis utanför vid poolen och kanske tar några kvällsdopp låter ju underbar, men det kanske det väger ner att det blir ett enormt vaktande på dagtid att ingen ska ramla i poolen...?! Diskuterar fram och tillbaka här... Hjälp mig med era erfarenheter!
  • Karolina75
    Smilla75 skrev 2010-05-14 23:10:39 följande:
    Herregud har ni råd så självklart. Kan ni göra något bättre när de sover din tok?
    Haha;o) Fakutm är att poolsviten som vi kollat på är billigare än två bungalow med conectingdooor eller någon familjebungalow vi tittat på...
  • Karolina75

Är det någon som har erfarenhet av att sy upp festkläder i Thailand? Vi funderar på att sy upp min brudklänning och mannens kostym inför vårt bröllop när vi ska till Koh Lanta i höst. Är det någon som vet om det finns någon bra affär med högtidskläder i Saladan?! Någon som har någon aning om vad det kan kosta? Tror ni att man törs eller är modet alltför olika så att det finns risk för missförstånd när det gäller vad man vill ha?

• Karolina75

Vi har bokat Laguna beach-club på Koh Lanta, klong dao. Någon som har någon erfarenhet av det?!

Vad har ni annars för tips på hur man på bästa sätt ska klara av flygresan med småbarn?! Vi kommer ha med oss en fyraåring, men det hoppas jag funkar bra då han älskar att kolla på film... Mer orolig är jag för hur det kommer gå med vår 14 månaders dotter... Tips mottages tacksamt;o)

• Karolina75
    Agnes och Ville skrev 2010-09-11 09:44:19 följande:
    Välling ska du ta med dig för det brukar inte finnas...det är en svensk "uppfinning"

Vi tar med oss en resevagn med fullt liggläge som vi köpt på Babyproffsen. Blöjor tror jag inte är några problem...vi tar med oss ett gäng för de första dagarna men sen köper vi där.

Hur länge ska ni vara borta?
    Vilken är anledningen till att man borde köpa en resevagn istället för att ta med den vanliga?! Kanske en korkad fråga, men men...;o) Räknas vagnen in i bagage-kilona?! Vi åker flygstolar med fritidsresor, två vuxna, en fyraåring och en ettåring. Ngn som vet hur många kilon man får ha med då?!
  • Karolina75
    Thegran skrev 2010-09-16 20:02:06 följande:

visst är man lite lustig på det sättet? att man alltid hittar något att nojja för, få dåligt samvete över eller annat :)

förresten, alla som är på Lanta samtidigt (nov) vi kanske skulle dra ihop en liten träff? någon som är på?

Vi är på för träff!! Vore kul:o) Vi är där 17 nov-15dec.
  • Karolina75
    Thegran skrev 2010-09-18 22:46:46 följande:
    Vad kul! Då är vi tre hitills!
    vi är på lanta 2-27 nov sen åker vi förmodligen vidare.

var ska du bo?
    Laguna beach-club. Är fortfarande nyfiken på om det är någon som varit där och kan berätta något om stället! Men jag tror det ska bli bra:o)
  • Karolina75

TessaG mfl: Jag läste att ni pratade om att ni brukar sätt på era barn hjälm när ni åker Tuk-tuk. Packar ni med hjälmar hemifrån då?! Eller finns det att hyra/köpa billigt?

För övrigt fick vi inte heller någon rabatt hos Noble house när vi försökte pruta...

• Karolina75

Här kommer kanske en dum fråga men... Ni som ska ha med barn eller har erfarenhet av att ha med barn strax över ett år - hur gör ni när de ska sova på flyget? De får inte sova i några sådana där korgar man kan få på flyget som jag hört talas om va? Sover de i era famnar då eller har ni med något de kan sova i?! Min dotter somnar aldrig i mitt knä i vanliga fall... Är rädd att hon kommer bli fly förbannad och jobba upp sig totalt om hon inte får ligga ner och sova... Så dags att tänka på nu;o)

• Karolina75

Tack för tips som sack´n´seat! Visste inte om att det fanns sådana - men en sådan ska vi absolut köpa!

Börjar också fundera över det här med solskyddskläder nu när det kommer på tal... Blir det inte väldigt obehagligt att ha på sig en sådan efter att man har badat?! Man vet ju själv bara hur det känns att ligga i blöt bikini! ...om jag tänker blöt bikini över hela kroppen är det ju inte direkt så jag myser av längtan;o) Hur tänker ni andra? Vår lilla tjej kommer vara 14-15 månader när vi är där. Vi har annars någon typ av flytdräkt med små armar och ben på (vilken bergis känns precis lika obehaglig, men den har vi ju redan...) Men det kanske är väldigt varmt att ha flytdräkten på sig (den har som en inbygd flytväst på mage och rygg). Om man smörjer in med spf 50 och sedan tar på kläder efter att de badat, funkar inte det lika bra som solskyddsdräkt, eller hur ska man tänka?!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)