• Tant T

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

De hämtar väskorna utanför rummet och lastar på dem på minibussen. Men sen tar man dem själv vid flygplatsen och checkar in dem själv oxå. Men det gick jättesmidigt, Krabi flygplats fungerar mycket bättre än Phukets, antagligen beroende på den mindre mängd flygplan som landar på Krabi jämfört med Phuket...

Vi bodde i dubbelrum och det var bra, stort rum och badrum och balkong, en avsides säng/soffa till dottern, bra TV (som vi dock inte använde just alls). Vi bodde i ett av husen narmast poolen och det var skont att ha nara till till bade stranden o poolen.

Är det ingen som vet hur Sunwing funkar med barnaktiviteter, är det aktiviteter varje dag som barnen kan gå på utan förälder? Är det nån som varit på både Blue village och Sunwing och har nån åsikt om vilket som funkar bäst? Och har nån varit vid Bangtao?

• Tant T
    28 april skrev 2011-03-19 08:21:28 följande:

En fråga till: finns det nån här som har erfarenhet av Blue Village Exotic Chada beach resort & Spa på Koh Lanta?
    Jag velar som sagt mellan att åka charter eller reguljärt:)

Vi bodde där mellan 4 och 28 februari i år, trivdes kanonbra, bra hotell, bra "lekledare" (i Bamseklubben och i aktiviteterna på hotellet), ligger precis vid stranden, nära till alla strandreston och nära med tuk-tuk till Saladan (går att promenera oxå om man vill), många andra barn som dottern kunde leka med, vi trivdes som fisken i vattnet! Fråga om du vill veta nåt!
  • Tant T

Kan tillägga att vi var i Khao Lak för två år sen, bodde vid Bang Niang-stranden, och där trivdes vi oxå bra! Då bodde vi inte på något "Bamsehotell", dottern vara bara 2 år då så det behövdes inte tyckte vi. Jag tycker dock att stranden är bättre på Klong dao än vid Bang Niang, det går högre vågor i Khao Lak (då jämför jag Klong dao och Bang Niang) och åtminstone vår 2-åring ville inte gärna bada i havet i Khao Lak pga vågorna. På Klong dao var det inga problem, visserligen var hon två år äldre, men det går i princip inga vågor alls där så barnen kan bada "själva", man behöver inte hålla i dem så de inte följer med vågorna, så när jag ser tillbaka i dag så hade det nog funkat bättre att åka med en tvååring till Koh Lanta än till Khao Lak. Och lite av den anledningen så åker vi nog inte tillbaka till Khao Lak förrän dottern blivit 6-7 år, annars lär man få hänga vid poolen hela dagarna!

En annan sak som gör att vi nog föredrar Koh Lanta framför Khao Lak är att vi tycker Saladan var mysigare som "by" än själva Khao Lak centrum...

• Tant T
    Millans hustru skrev 2011-04-29 22:24:33 följande:
    undrar om jag kan få era tankar om bästa thailändska fritidsresorhotell av modell med bamseklubb (blue village exotic.) vi har varit på koh lanta, chada beach. funderar nu lite på puket, merlin tror jag hotellet heter. någon som varit där?  andra tips?
    Vi ska åka hit i februari nästa år:

www.fritidsresor.se/resa/thailand/koh-samet/blue-village-exotic-sai-kaew-beach-resort/

Vi var på Koh Lanta, Chada beach nu i februari och trivdes toppenbra men ville nån annanstans av Thailand så vi valde Koh Samet. Vi tror att det kommer bli bra! Glad
  • Tant T
    Millans hustru skrev 2011-05-01 21:50:26 följande:
    hur lång är transfern, vet du det? såg att man flyger till bankok?
    Man flyger till Bangkok och sen ska det vara 2,5-3 timmar till en by som heter Ban Phe och därifrån färja 30 min till Koh Samet. Lite i längsta laget kan vi tycka men å andra sidan så vill vi gärna se den sidan av Thailand oxå efter att ha varit till Phuket, Kao Lhak och Koh Lanta.
  • Tant T

Hej, hoppar in här ibland och ställer mina frågor till er Thailandsexperter och nu är det dags igen!

Vi är på gång och ska boka en resa till Thailand i feb 2013, det blir jag, min man, vår då 6-åriga dotter och min mamma. Vi (=jag!) velar och letar fram och tillbaka men vet inte riktigt vart vi ska åka!

Vi har tidigare varit på Kata beach (för typ 10 år sen), Khao Lak (2009), Koh Lanta (2011) och Koh Samet (2012) och tror att vi vet vad vi vill ha (och inte vill ha...). Vi älskade Koh Lanta, vi bodde på Klong dao, Fritidsresors Blue Village Chada beach hotel, medan vi inte var så jätteförtjusta i Koh Samet, vi bodde på Sai Kaew-stranden och det var alldeles för mycket solstolar, turister och skräpig strand och för lite och för dyr shopping och för lite att gå och titta på på kvällen efter man ätit, typ ingenting. För 5-åringen var det tur att hon hade en kompis som oxå var där samtidigt som hon på kvällen kunde hjula och springa på stranden tillsammans med, det hade blivit extremt tidiga kvällar annars...

Det vi vill ha är en barnvänlig (inte nödvändigtvis så långgrund som Klong dao...) strand, måttlig mängd turister (absolut inte nåt i stil med Karon, Patong el liknande) med likaså måttlig mängd solstolar (om ens några...), strandrestauranger i kombination med ett lokalt centrum/huvudgata, på max 6km avstånd, för att få kvällsvariation för såväl de vuxna som barn (detta var perfekt på Lanta, varannan dag körde vi strandresto och varann tuk-tuk till Saladan med enklare shopping, perfekt när man är på samma plats i tre veckor!) och ett ställe där det finns andra barnfamiljer! Blygsamma krav, va?

Nån som har nån ide?! Kamala? Bangtao? Nånstans i Krabi? Eller är det bara att åka tillbaka till Koh Lanta, helt enkelt?

• Tant T
    Anne69 skrev 2012-03-27 18:01:28 följande:
    Ni kanske kan prova en av de andra stränderna på Koh Lanta? Jag rekommenderar varmt Klong Nin - superbra och inte så långgrund och inga charterturister......men lugnt så in i bängen Kanske i kombination med Ao Nang ett par dagar?

Och boka två dubbelrum......så kanske dottern kan bo med mormor!?! Och ni kan..... 
    Haha! Det blir absolut två dubbelrum, om inte annat för att varken jag, maken eller mamma skulle stå ut med att bo så nära inpå varann!

Klong Nin vore kanske nåt, kanske även Long beach...? Har tittat lite på Khao Lak, Kamala och Bangtao oxå (Khao Lak var vi till när dottern var 2,5 men kan tänka oss att åka till igen), hur är de ställena i förhållande till vad vi är ute efter?
  • Tant T
    winters skrev 2012-03-27 22:14:06 följande:
    Älskar Khao lak, har varit där två år i rad nu! Första gången på Nang thong-stranden på Seaview och andra på Ao thong-stranden på Kantary, tyckte om båda delarna och att det fanns för- och nackdelar med båda stränderna. Åker gärna tebaks, men nu får det bli annat nästa resa!
    Hur tyckte ni Kantary var? Det ser helt underbart ut men mot bakgrund av våra "krav" så känns det som om det ligger lite för off... 1,5 mil utanför centrum känns som en sträcka man inte åker med songthaew utan måste åka taxi...? När vi var i Khao Lak så var dottern 2,5 år och vi bodde på Bang Niang-stranden, det var oxå toppen.
    Finns det några restauranger på Ao thong-stranden?
  • Tant T
    winters skrev 2012-03-28 22:46:12 följande:
    Det är superhärligt, stora 2-rumssviter med stora balkonger o badrum, eller villor, jättefina pooler, särskilt den enorma barnpoolen med solskydd. Strandens enda minus är att det ofta är sådana där små brännisar som sticker ända till man går upp, men tvååringen var mest intresserad av att gräva när vi var nere vid stranden... Från hotellet går minibussar regelbundet, var inga problem för oss att passa in. De stannar både vid marknaden i Bang Niang och stan vid Nang thong. Vi betalade 200 baht per vuxen tor. Chaufförerna körde lugnt och vi kunde ha med sulkyn, tyckte det var toppen! Vi åkte nog in 4 gånger på två veckor.

Hotellet har tre bra restauranger och även prisvärd roomservice som vi tog en kväll när vi varit på utflykt ända till sex på kvällen och bara ville slappa på balkongen. Det är ju lite dyrare på hotellet, men dricks ingår och maten var mycket god. Sedan finns det ett hotell precis bredvid, men jag hade hört dåligt om den restaurangen så det testade vi aldrig. Efter det ligger det tre restauranger som nästan vuxit ihop som ligger på stranden, fantastiskt fint, den i mitten blev vår favorit, men alla är bra! Om man går åt andra hållet finns det en hyfsat nära som vi åt god lunch och sedan en som är en liten bit till att gå på stranden så den tog vi på kvällen, supergott. Boatyard heter den. De stänger ganska tidigt och erbjöd oss att skjutsa oss hem, men vi promenixade hem på stranden med vågornas brus i stället, ljuvligt! Bra att ha med någon form av ficklampa för det är mörkt åt alla håll! Vi har nåt i telefonen, men någon form av ljus känns bra.

Kan absolut rekommendera Kantary om man vill ha en okomplicerad semester!  
    Tack för bra info! Hur lång tid tog det att åka från hotellet in till själva centrum?
    Brännisar, menar du de genomskinliga små maneterna då?

Det är så himla svårt, jag känner att hur vi än tittar så hittar jag alltid nåt som inte passar, och nu har vi dessutom kommit fram till att vi nog vill ha ett hotell med nån typ av barnaktivitet trots allt, vi ska ju vara borta 3 veckor och jag vet att dottern uppskattar att kunna vara inne nån timme och bygga med pärlplattor eller gympa med kompisar och dylikt. Vi vuxna uppskattar det oxå, då alla får tid för komtemplation, promenader och böcker! Och wips, så blev vi ännu mer begränsade!
  • Tant T

Hur är Kamala resp Bangtao? Fick tips av Vings resesäljare, efter att ha redogjort för några av våra krav , att åka till Kamala. Vet ni nåt?

• Tant T
    mollan nu skrev 2012-03-29 22:09:22 följande:
    jag har bara varit på bangtao och det är super, en jobbar kompis har bott på båda och rekommenderade bangtao. Hotellet är lite finare i kamala men bangtao är bättre på allt annat. Stranden är grym och rätt folktom om man jämför med kamala. Vi var förvisso bara på kamala en dag och badade men det var sjukt mycket folk och jag trodde ett tag att jag skulle träffa på en granne eller nåt för det var så många svenskar.
    Som det låter på er så blir det inte Kamala! Hua! Bangtao låter mer ok, men hur är det med restauranger längs stranden och enkel shopping? Finns det ett centrum/huvudgata med lite shopping, restauranger och sånt? Kan man vara där 3 veckor utan att få tuppjuck? Hur lång tid tog det in till Patong? Åker man taxi då eller tuk-tuk eller songthaew?

Eller så blir det Khao Lak, men ska man ha barnklubb så är det antingen de båda nya ställena (Kantary resp Mai Khao Lak, som båda ligger ca 1,5 mil utanför centrum utan några direkta restauranger i närheten, som jag förstått det) eller de två mer centrala Seaview resp Emerald, och båda dessa har fått en hel del kritik för mögel och sunkiga pooler osv. (när jag gogglat). Känns sådär...

Eller så blir det Koh Lanta (igen) men då måste det bli utan barnklubb, vi vill inte bo på Chada beach igen (det var jättebra, men vi vill ändå inte bo på samma hotell så snart igen) och Vings Lanta Beach Resort är ännu inte klart som Sunwing-hotell för vintern 2013 (enligt chat med Ving så är inte avtalet med hotellet för den perioden klart än...). För övrigt så funkar inte Vings lflygtider till Koh Lanta för oss heller, dit kl 23.15 fr Arlanda och landning på Arlanda vid hemkomst runt kl 00 på natten, särskilt 73-åringen som ska med kommer att protestera hejvilt om vi föreslår detta (vi har ca 15 mil enkel resa till Arlanda dessutom). Alternativet är att boka bara flyg med ex.vis Fritidsresor som har andra flygtider till Lanta och sen boka rum direkt med hotellet (kanske blir det billigare oxå...?), för om det sen blir ett Sunwing-hotell så får väl barnen vara med på aktiviteterna trots att man inte reser med Vingresor...?

Om nu nån orkat läsa detta ( ), har ni några tips/tankar?!
  • Tant T
    elinaehn skrev 2012-04-03 21:00:55 följande:
    fast vi bodde där ni två veckor i mars o det var fantastiskt fint o trivsamt! ja det saknades åtminstone en platta i botten på poolen men i övrigt var det bra? allt beror säkert på vad man jämför med, men vi stortrivdes!!
    Jag mailade med Fritidsresor i veckan och enligt dem så känner de till problemet och efter att hon varit i kontakt med deras kvalitetsavdelning så mailade hon igen och sa att enligt dem så hade man börjat åtgärda detta redan nu och till nästa säsong så skulle alla rumstyper vara fria från mögel och mögellukt.

Men nu lutar det ändå åt Bangtao för oss, fick tipset från Ving att man kunde åka till Surin med tuktuk på kvällen oxå, det skulle ligga så pass nära, och där fanns oxå lite restauranger och shopping.
    Sen kanske man kan åka till Kamala "centrum" från Bangtao oxå? Och så kan åtminstone jag och maken åka in till Patong nån kväll, vi var in dit en kväll för typ hundra år sen när vi bodde i Kata (ok, inte hundra men 13 år sen då!). Om inte mormor och dottern vill följa med...

Sen sa hon på Ving att hotell Katathani på Kata Noi oxå skulle kunna vara ett alternativ, Kata Noi är ju en lugn och barnvänlig strand och några restauranger fanns det visst längs stranden (det fanns det nog inte när vi var där för 13 år sen) och sen åker man ju enkelt med tuktuk till Kata centrum, som är lite "lagom" och inte som Patong. Det lät oxå helt ok faktiskt... Men hotellet var ju riktigt flådigt, och dyrt (jag minns att jag lånade toa där när vi var där sist, för hundra år sen ) så jag vet inte...

Nån som vill hjälpa till att resonera? Vi ska ju vara borta i tre veckor och alla ska vara glada och nöjda så det känns viktigt att det blir rätt...
  • Tant T
    Spana skrev 2012-04-05 21:05:33 följande:
    hemma igen efter tre veckor på bangtao beach. Underbart att komma dit, men skönt att komma hem igen. :)
    Passar mig perfekt! Hur var det? Hur är stranden? Aktiviteterna för barnen? Fanns restauranger på stranden? Vilken typ av rum bodde ni i? Osv. osv! Berätta gärna allt!
  • Tant T

Hej igen,
    nu har vi tänkt om lite eftersom min mamma gärna vill ha lite bättre platser (särskilt mer benutrymme) än de vanliga platserna hos charterbolagen.  Vi är inne på att boka Sunwing Bangtao beach direkt via hotellet (blir billigare dessutom och frukost ingår i priset, vilket det ju inte gör om man bokar via Ving) och så åka med Thai Airways antingen direktflyg till Phuket (som de börjar med till hösten) eller med byte i Bangkok.

Det känns lite läskigt då vi aldrig rest så, hur är det att byta i Bangkok? Hur mycket tid däremellan behöver man? Måste man hämta ut bagaget i Bangkok för att sen checka in det igen på flyget mot Arlanda (på hemresan ex.vis)? Hur går det till egentligen? Finns det om- och avbokningsbara biljetter att få tag i?

• Tant T

Jag känner att om man inte behöver hämta ut bagaget vid transiten utan bara behöver "ta hand om sig själv" (och resten av familjen ) så borde det inte vara något problem och vad jag förstod av informationen jag hittade på nåt reseforum så behöver man inte hämta ut bagaget när man flyger Thai båda sträckorna.

Man behöver inte checka in sig själv heller vad jag förstod utan det gör man på avgångsflygplatsen (Arlanda när man flyger ut och Phuket när man flyger hem) och så får man boardingkort för båda sträckorna och behöver bara gå till rätt gate vid transiten (antagligen via pass- och handbagagekontroll). Då bör det ju inte vara något problem, tycker jag...

Vi kommer troligtvis inte att välja direktflyget från Arlanda till Phuket ens, det går kl 20.45 på kvällen och det känns på gränsen till sent, särskilt när man har barn och pensionär med sig, utan vi bokar nog flyget som går 13.40 från Arlanda, är i Bangkok 05.50 (tror jag) och sen går planet därifrån till Phuket ca 07.40 och landar i Phuket strax efter 09. Priset är inte superbilligt direkt men i kombination med Sunwing Bangtao beach, bokat direkt med hotellet, utan Vingresors mellanhänder, så tjänar vi ändå typ 20.000...

• Tant T

Ok, bra att höra andras erfarenheter. Vi har alltid åkt vid 17-18-tiden och tyckt att det var bra. Drinkvagn och magvagn hinner komma ut, man kan äta och dottern kan se lite på nån film innan det är sovläge och sen har hon sovit kanske 5-6 timmar innan de tänder och ska servera frukost och sen landa, för då brukar hon vakna. Hon är rätt lättväckt... Vi får se hur vi gör, vi tänker fortfarande!

• Tant T

Vi åker 3 veckor till Bangtao beach på Phuket i i slutet av januari, det är jag, min man, vår 6-åriga dotter och min mamma. Vi vill dock gärna åka en natt eller två till nåt annat ställe, en ö eller strand, som omväxling.
    När vi var på Koh Lanta försökte vi i sista stund boka en natt på Phi-Phi men då frågade vi Fritidsresor, som vi reste med och deras hotell där var fullbokat då. Nu tänkte vi vara lite mer förutseende och boka redan hemifrån, men vi behöver tips på vart man kan åka. Vi vill helst åka båt, speedboat eller longtail, min mamma blir galet åksjuk av att kånka runt i en taxi eller minivan. Tror ni man kan åka båt från Bangtao till Kho Koh Khao? Är Kho koh Khao att rekommendera? Finns det nåt annat ställe i närheten av Bangtao/Phuket?

• Tant T

Nån som varit på, eller vet nåt om, Koh Yao Noi eller Koh Yao Yai? Funderar på att bo två nätter på nån av öarna när vi är på Phuket i februari, kul att se nåt annat, tänkte vi!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)