Inlägg från: Trulis78 |Visa alla inlägg
  • Trulis78

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

smarres: Finns det något specifikt gradantal då. Jag brukar tycka att det är skillnaden jämfört med utetempen som är det stora problemet och därför försöker jag att bara sänka temperaturen några grader med hjälp av ac. Samtidigt får man ju bort fukten med så då brukar det vara ok upplever jag.

• Trulis78

Hej!

Är det någon här som har varit i Huay Yang? Bra/dåligt med små barn (2 och 4 år)?

• Trulis78

winters: När vi flög till Thailand med novair i mars kunde man inte beställa barnmat till barn som reste på spädbarnsbiljett och alltså inte hade eget säte. Så vår dotter som fyllde två år några dagar efter hemkomst var hänvisad till bebispuré. Behöver jag säga att vi tog med egen mat...

• Trulis78

Ipren gör blodet tunnare och ökar blödningsbenägenheten. Man ska inte ta det vid denguefever eftersom själva sjukdomen gör en mycket blödningsbenägen och det farliga med sjukdomen är att man kan få inre blödningar. Det är verkligen ingen rolig sjukdom att råka ut för, jag tror aldrig att jag varit så sjuk någon annan gång. Jag fick dock inte denguefever i Thailand utan i Laos om det är till någon tröst.

• Trulis78

TessaG:  Jo det sägs att det blir värre för varje gång man får det. På sjukhuset i Hanoi där jag hamnade trodde läkarna att jag hade haft det åtminstone en gång tidigare eftersom jag blev så sjuk. Jag åker fortfarande till Asien och andra denguedrabbade områden men kollar noga upp om det går några epidemier och i så fall åker jag inte just dit just då så att säga. Lite orolig måste jag medge att jag är när jag reser men samtidigt kan jag känna att jag inte vill sluta resa heller och denguefever finns ju på så många ställen.

• Trulis78

resemamman: Jag brukar kolla med vaccinationskliniken där vi tar vaccinationer, de får aktuella rapporter om var dengue-epidemier härjar. Jag kollar inför bokning och sen även när det närmar sig avresa. Jag har även diskuterat med läkare där om de tycker att jag ska avstå från att resa i dengue-drabbade områden generellt men de har tyckt att det är ok att åka om jag är extra försiktig och undviker epidemier. Fast som sagt, jag är rätt hispig innan jag kommer iväg och det känns ibland sådär halvbra. Men vad göra...

• Trulis78

mattispadd: På tiden när jag bodde i Malaysia och flög hem via Bangkok gick våra plan alltid på det sättet att vi hade 12 timmar i Bangkok. Det funkade fint att ta sig in till stan och shoppa lite, men man får ju inte jätte många timmar där eftersom man som alla säger måste ta hänsyn till den vansinnigt köriga trafiken. Men visst hinner man. Dock fick man då betala Airporttax för att man lämnade flygplatsen och det var typ 500 baht eller något per person. Jag var nöjd med att göra så här när jag var ung och barnlös men tror personligen att jag hade undvikit detta upplägg med barn. Men jag har blivit rätt lat...

• Trulis78

I stockholm brukar impregnerade myggnät säljas av vaccinationscentralerna tror jag. Typ Wasa Vaccination och vad dom nu heter. Jag skulle nog köpa här hemma för att inte riskera att stå utan.

• Trulis78

MiniPyret: När vi åkte med våra döttrar förra vinter valde vi att inte ta med vagn till vår "stora" tjej som då var nästa fyra år. Vi tänkte att hon kan ju gå och gör det hemma och så kunde hon och lilla tjejen dela lite på vagnen. Vi åkte dock på att hyra vagn för det blev ju jätte trist när stora tjejen sen inte visade sig orka gå på kvällarna. SÅ om du känner att stora killen nog inte orkar så skulle jag ta med vagn om jag var du, som du säger blir det ju väldigt trist för alla att gå hem tidigt.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)