• Lycka 1

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

benjamin 040722 skrev 2010-04-01 08:38:38 följande:
    Vi har lagt 300:-/ dag som budget och det tror jag räcker =) dem boenden jag tittat på och varit i kontakt med har gett oss priser mellan 200-300 kr natten oftast inkl frukost och alla med pool.
    Ok, tack. Låter bra!
    Bokar ni hemifrån eller på plats?
  • Lycka 1
    benjamin 040722 skrev 2010-04-01 08:50:26 följande:
    Först tänkte vi boka lite hemifrån och resten på plats, men min moster har nyss varit i Thailand med sin son (10 år) och hon tyckte det var stressande att leta boende i värmen med han som släptåg när dem fick till svar att dte inte fanns plats, var för risigt, för dyrt osv.... så hon rekommenderade oss att boka allt före så jag tänker göra det =)
    Ja så tänker jag med. Vill inte släpa runt på en trött 3-åring i värmen och leta boende.
    Har du tips på någon sida där du kollar boenden?

Jag tycker allting känns så krångligt med att leta flygbiljetter och boenden. Är ju så bortskämd med att alltid åka charter .
    Vi har tänkt att vara borta i två veckor och då bo på två olika ställen. En vecka vardera. Hittade en resa igår med fritidsresor tror jag det var med en vecka på kho lanta och en vecka i khao lak. Det skulle gå på ca 34000:- för oss tre. Men då har man ju liksom allt och behöver inte anstränga sig så mycket.
    Eller är det bättre att köpa biljetterna jag hittade för 24000:- med en hotellnatt och sen boka boendet själv? Hur mycket kan man tjäna på det? Då måste man ju ta sig till och från platser själv också och det är jag lite nervös för. Fan vad feg jag är alltså!
  • Lycka 1
    benjamin 040722 skrev 2010-04-01 09:11:07 följande:
    ja du tjänar nog inte sååå mkt på att boka själv på 2 veckor. fördelen med att boka själv är att man kan välja boende och inte behöver bo på ngt stort hotell utan mer mysigt, kanske på stranden =) och det kommer gå galant att resa själv, alla är så hjälpsamma i Thailand!jag ska ge dig fler sidor var man kan hitta boende, men kommer inte ihåg dem nu och jag är på jobbet men kolla in www.sawadee.com/samt blocket där kan du ha tur att hitta ett mysigt hus med pool för en bra peng =)
    Tack för all din hjälp!
    Men då kanske det är lika bra att boka charter.
    Den resan jag hittade för 34000:- så skulle vi bo på kho lanta första veckan på ett jättelitet, enkelt men mysigt hotell precis på stranden. Och andra veckan på Khao lak på ett större hotell med en massa pooler, barnaktiviteter osv. Tror det skulle passa oss ganska bra att först ha en lugn och avslappnade vecka och sen en vecka med lite mer liv och rörelse.

Vi var i Cape panwa i dec -07 och där var det super super lugnt. Hade typ tre restauranger att välja på. Då kände vi att nästa gång vill vi lite mer liv och rörelse. Men vi vill inte till Patong, kata och karon. Vi har varit där men inte bott där.
  • Lycka 1

Nu är resan bokad!
    Det blev inte två veckor som planerat utan det slutade med tre veckor! Härligt!

Första veckan ska vi bo i Khanom, hade aldrig hört talas om det tidigare så det ska bli spännande. Andra veckan på Kho lanta och den tredje veckan har vi inte bokat något än. Tips på var vi ska åka då?

• Lycka 1
    Yoyna skrev 2010-04-02 08:09:05 följande:
    Tillbaka hemma igen efter en månad i Thailand, har förstås haft det helt underbart! Längar redan tillbaka, bara att börja jobba och tjäna pengar! Har varit på Samui, Koh Tao och Khao Lak. Bleb lite besviken på Khao Lak tyvärr, väldigt mycket svenskt och "turistigt" tyckte jag. Men häftigt att dyka med sköldpaddor och hajar på Similan!
    Låter härligt!

Jag har varit inne på en vecka i Khao Lak men då kanske vi ska skippa det då?
  • Lycka 1
    benjamin 040722 skrev 2010-04-03 00:01:12 följande:
    Härligt =) vad blev det för alt? Bokade ni hotell och allt eller bara flyg?
    Vi har bokat charter med fritidsresor. Vi flyger direkt till Krabi, lag till lite extra så vi får större benutrymme och egna tv-skärmar.
    Vi har bara bokat hotell dom två första veckorna, ev lägger vi till den tredje veckan också med fritidsresor eller så fixar vi det själva när vi väl är där. Vet ju inte vart vi vill ännu.
    Men jag tar gärna emot tips på vart vi ska åka!
  • Lycka 1
    Thegran skrev 2010-04-05 11:47:02 följande:
    vi mailade och frågade om deras "best price".
    Ok, vill du ge mig ett exempel på hur ett mail kan se ut?
    Jag är tyvär urdålig på engelska

Vi har ju redan bokat sharter tre veckor i mars nästa år men nu funderar vi om vi ska köpa bara flygbiljetter istället? Våran resa är än så länge bara reserverad fram till 12 april.

Resan vi resarverat skulle gå på ca 38000:- med tre olika hotell.
    Ändrar vi till bara flygbiljetter går det på ca 25000:- Då har vi ju ca 13000:- "över" att hitta boende för. Det borde väl gå?
  • Lycka 1
    Thegran skrev 2010-04-05 12:33:46 följande:
    kass på engelska jag med, men här är mailet vi skickade;We are a family who´s plan a trip to koh lanta in november. I wonder what your best price are if we book a mini suit bungalow?  We want the bungalow between 2 nov - 27 nov Can you give me a nice price? Best regards,Therese Ni har ju över 4000 kr/vecka att lägga på boende, det räcker absolut om ni inte planerar att bo på lyxhotell eller vill ha en jättestor bungalow eller så...
    Tack snälla!
    Jag ska skriva ner det och ha som mall när jag själv ska maila.

Vi behöver absolut inget lyxboende. Medelklass passar oss bra bara det känns mysigt.
    Vi vill ha frukost och pool och helst på stranden.
    Tar gärna emot tips på boende på koh lanta, krabi och ao nang.
  • Lycka 1
    YlvaD skrev 2010-04-05 14:13:00 följande:
    Hej alla thaifans!Vi (jag å min lilla familj) är lite "rädda" av oss och brukar boka charter där allt är bokat och klart:)Man läser ju mer och mer att de flesta bokar var för sig och det ska bli "billigare", vilket alltid låter bra.Nu till min fråga: Vi är lite sugna på Kho Lanta och har hittat flygbiljetter med Fritidsresor för 24.000 den 5 mars, direktflyg till Krabi.Har även varit inne på lanta.se och det fanns ju en rad hotell som typ kostade runt 300:-/ natt, är det väldigt dålig standard då?Vilket hotell rekommenderar Ni till en familj (2 vuxna och en 4:a åring)?Priserna som är utsatta är det / person?Var ska man bo?Kändes som det blev tusen frågor!Tack på förhand,mvh// Ylva
    Då är ni precis som oss!
    Vi har också alltid åkt charter men funderar nu på att prova på andra alternativ.
    Vi tänkte också boka biljetter med fritidsresor men den 18 mars. 2 vuxna och en 3-åring.
    Hoppas du får svar på dina frågor för det vill jag också ha.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)