• Yoyna

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tessa G: vi har funderat lite på koh Chang och koh kood inför nästa resa. Vad tyckte ni om koh Chang förutom att det var mycket tjejer?

• Yoyna

JohannaL: sjukt avis på er resa!!! Ska kommentera mer när jag sitter vid datorn men jag tycker det låter underbart! Vi älskar koh tao så ta inte bort den vistelsen iaf!

• Yoyna
    Toivonen13 skrev 2011-08-22 14:39:06 följande:
    Yoyna skrev 2011-08-22 14:27:12 följande:
    Tessa G: vi har funderat lite på koh Chang och koh kood inför nästa resa. Vad tyckte ni om koh Chang förutom att det var mycket tjejer?
    Vi bodde rätt billigt vid stranden på Koh Chang och den var fin, men rätt smal och speciellt då vid högvatten. Sen så reste vi inte runt där utan var på samma strand (den största, kommer ej ihåg namnet). Vi var där nästan en vecka, sen kändes det klart liksom... Funderade på utflykter till fina öarna runt omkring där, men vi drog vidare helt enkelt!

Ska kolla upp Koh Chang lite mer tror jag.

Inte sugen på varken Phuket, Khao Lak eller Samui igen. Åker gärna till Koh Tao igen däremot.

Hör ju väldigt mycket gott om Lanta här i tråden men har fått för mig att det är extremt turistigt där (i klass med Phuket)? Eller missar vi en riktig pärla om vi inte åker dit?     
  • Yoyna

Simbaa, nej jag förstår ju att jag måste ha fel i min förutfattade mening! hoppas på att bli överbevisad igen om vi åker till Lanta!

Skulle gärna vara borta ett halvår någongång och om barnen ska gå i skolan är det väl Phuket eller Lanta som gäller!?

• Yoyna
    Wixen skrev 2011-08-24 21:12:17 följande:
    Alla gillar vi olika..många barnfamiljer är förtjusta i Lanta. Jag gillade det inte..tycker att det finns bättre ställen i Thailand..eller så hade vi bara otur med stranden vi hamnade på som vi inte tyckte var så fin. Sen var det alldeles för mycket svenskar för min smak. =)

Det ska öppna en svensk skola även i Ban Phe (fastlandet..nära Rayong, Ko Samet).

Ah, va kul att höra! Jag hoppas kunna övertala min man till att vara borta en längre tid så småningom och då är det roligt att det finns lite alternativ! 

Får jag fråga vilket ditt favoritställe i Thailand är?    
  • Yoyna
    Wixen skrev 2011-08-25 12:18:35 följande:
    Oj finns flera.. Ko Ngai, Railey, Phi Phi, Ko Phangan, Ko Tao... och sen finns det säkerligen flera fantastiska ställen.. =) Detta år provar vi Ko Samet och Rayong.
    Vilka ställen väljer ni mellan?

Kah Tao är vår absoluta favorit! Älskar den avslappnade stämningen! Har bott på Koh Tao Resort två gånger, underbart ställe! Sen är Bangkok ett måste i några dagar (min man är mindre förtjust) men jag är helt såld!

Khao Lak blev vi riktigt besvikna på, tyckte inte alls det var så speciellt som man hört innan.

Inför nästa resa (som verkligen bara är på planeringsstadiet tyvärr) funderar vi på Koh Chang och koh Kood. Skulle även vilja utforska Koh Phanghan lite mer!   
  • Yoyna
    Wixen skrev 2011-08-25 20:44:33 följande:
    Ja, Bangkok är ett måste för oss också. =) 6 dagar blir det där denna gång.

Om ni inte har bokat boende än kan jag tipsa om en eller ett par nätter på

http://www.chic39.com/home.html

mysigt och väldigt annorlunda!  
  • Yoyna
    Majomajo skrev 2011-08-27 17:40:08 följande:
    Tack! Har redan kollat bloggen, TessaG! Vi åker 6 nov och är på Lanta till 29 nov, sedan Khao Lak ( Nang Thong Bay Resort) till 22 dec.
    winters skrev 2011-08-28 20:58:59 följande:
    Åh, Nang Thong Bay resort är vår favvorestaurang i Khao Lak, vi kommer ner den 15 december, men ska bo på White Sand-stranden i år, men kommer garanterat åka dit och äta några kvällar! Skrattande Hoppas att hotellet är lika bra som restaurangen!!
    Bodde på Nang Tong Bay Resort i mars förra året. Helt ok hotell och restaurang.

Vi hittade vår favoritrestaurang lite längre norrut på stranden, tillhörde oxå ett hotell och de dukade fram borden direkt på stranden. Supermysigt!
  • Yoyna
    winters skrev 2011-08-29 09:55:05 följande:
    vad hette den restaurangen, alltid kul med nya tips?! på nang thong bay tyckte jag att det var bra att man kunde välja både i sanden och på golvet, närmare stranden än så kommer man ju inte! Skrattande
    Åh, jag minns tyvärr inte! Men om man gick längs gatan så var det nästan längst ner, ett vitt och ganska nybyggt hotellområde med som små "hus", inget stort lägenhetsbygge. Gick man längs stranden så var det en bit bartanför det lilla vattenutloppet som rinner ner i havet bortanför Nang Tong Bay Resort. (Åt andra hållet ligger ju det stället som Fritidsresor har).

När vi var där dukade dom aldrig på stranden? Trist tyckte vi för det är ju så himla mysigt att sitta med fötterna i sanden!
  • Yoyna
    winters skrev 2011-08-29 11:05:28 följande:
    Ah, åt det hållet var vi aldrig, får se om det hinns med i år! Skrattande Så knepigt, det var det varje gång vi var där, men det var i december, minns inte när ni var där, men kanske är det ett nytt eller gammalt påhitt då! Skrattande
    Vi var där i mars förra året och då var stranden iofs ganska smal just nedanför stranden så det kanske hade med det att göra?
  • Yoyna
    winters skrev 2011-08-30 13:02:26 följande:
    aah, ja då var ju vi där senare, men då fanns det att välja varje gång, kanske prickade in lågvatten?! Skrattande

Ja kanske det!
  • Yoyna
    Thegran skrev 2011-09-01 08:03:56 följande:
    Det finns knappt. I vintras hittade vi några varianter med bygel, men det var på ytterst få ställen det fanns.
    Ta med er en resestol, typ in the pocket baby eller sack n´seat. Eller bind fast barnet med någon rem :) Vi hade med en rem som vi tagit från en babypulka.

Kan bara instämma! Stolarna funkar bra från kanske två år men för mindre barn är de inget vidare. Med en sac´n seat kunde vi iaf ha någon typ av matro.
  • Yoyna
    Dynah skrev 2011-08-31 22:17:42 följande:
    Varförinte sugen på Khao Lak? Undrar eftersom jag ska dit i nov.

Var i Khao Lak i mars förra året. Har iofs bara varit där en gång men vi blev lite  besvikna, inte lika vackert som man hört, inte lika fina stränder som på andra ställen vi varit och inte så mycket olika möjligheter att göra dagsutflykter om man vill det. (Dykningen och snorklingen på Similan var jättefin och det lyfte vår vecka i Khao Lak). Men jag vet ju sååå många som älskar Khao Lak så kanske hade vi bara otur.
  • Yoyna
    Millans hustru skrev 2011-09-01 10:57:44 följande:
    nu bli rjag nervös, vi ska också till khao lak nästa resa...

Bli inte det! Som sagt, vår upplevelse är ju inte världens sanning! Och i rättvisan namn ska jag ju tillägga att vi säkert vara lite lama och trötta efter en månads kringresande så vi gjorde förmodligen inte vårt yttersta för att se så mycket som möjligt heller!  Thailand är i vilket fall som helst ett underbart land att resa i, med ett fantastiskt folk och underbar mat!
  • Yoyna
    hag7 skrev 2011-09-04 21:29:33 följande:
    Cillae;Men behöver man det till barn i våran ålder 3 o 5 år ? Fick dom nån slags leksak el målarbok ?

Barnen får en liten leksak nästan direkt på Thai air, nån gång en bok en annan en liten byggsats med ett flygplan. Sen får de maten tidigare, våra barn har uppskattat brickan mycket och vi föräldrar har varit snabba att plocka bort godiset till efter maten (nån gång var det fem-sex olika godisgrejer!). Överlag är thai extremt barnvänliga, vår tjej fick vara med och göra iordning frukosten och när det blev över nån lyxig dessert från första klass delades den ut till barnen.
  • Yoyna
    Johan 33 skrev 2011-10-11 08:31:51 följande:
    Har bara varit på Koh Pangan och Koh Tao innan så har inte koll p åde övriga. Dock känner vi att vi vill ha ett resmål som är lite enklare att ta sig till än Koh Pangan.

Khao Lak får ma nväl ta och kolla in, några andra rekomendationer. I och med att vi som vanligt är ute i god tid... så får man ha alternativ så man får någon prisvärd resa. Hur flyger man till Khao Lak på bästa sätt?

Vi åkte till Koh Tao första gången med en treåring och andra gången en fyra- och ett halvt åring och en niomånaders. Tyckte det gick smidigt, lättare att sitta på en färja än att sitta i en bil tycker jag!

Men det är klart att det är smidigt att flyga direkt till resmålet om en möjligheten finns!
  • Yoyna
    obelix skrev 2011-10-11 12:15:41 följande:
    Vår läkare sa till oss att dukoral är helt meningslöst att ta, det ger inte fullt skydd ändå, dyrt och smakar pyton, så han tyckte att vi skulle skippa det... hur gör ni andra? 

Har tagit det de gånger vi åkt, inte blivit magsjuka. Så nu skulle vi nog inte våga åka utan att ha tagit det!

Men fullt skydd ger det ju förstås inte mot magsjuka, det kan ju bero på olika saker.
  • Yoyna

Har varit på Kho Tao tre gånger med barn, två veckor som längst. Bott på Kho Tao Resort som jag varmot kan rekommendera. Vi älskar lugnet där och barnen blir sååå väl omhändertagna. Det är nära till dykplatserna så om den ena förälderna vill dyka behöver inte hela dagen förvinna utan bara en förmiddag eller en eftermiddag.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)