• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Agnes och Ville skrev 2010-10-26 10:29:09 följande:
    ska ringa husläkaren och höra....vet hur lång tid innan man åker man måste ta den?
    en vecka innan, vi var och hämtade våra i går och nu ligger de i kylen och väntar på att drickas Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Smilla75 skrev 2010-10-25 09:41:25 följande:
    Vi åker på måndag, om en vecka. Det blir en ryggsäck och en skötväska som handbagage. Barnen vill ha sina små ryggor också men det går inte, kommer bara bort. Blöjor, några ombyte, våtservetter, små böcker, vattenflaska (Att fylla efter security), pennor, kritor. Vi åker dagflyg. Vi tar också med våra kuddar hemifrån men har inte köpt vacuumpåsar. Vi har 4 stora resväskor med (!) så allt får plats. Nu ska jag boka övernattning i Bangkok!
    Ja, vi får ransonera lite i handbagaget, brukar ju bli fullt, och sedan hoppas jag att vi kan få i lite i vagnsväskan oxå! Skrattande Får provpacka lite och känna på det innan.

Åh vad härligt att åka på måndag, här är det så kallt o frostigt så det är verkligen inte svårt att längta till värmen...
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-10-27 18:29:13 följande:
    Idag fick vi simkort :)
    eller ja, våra vänner flög till thailand idag och på flygplatsen hade de stått och delat ut simkort gratis så de tog två åt oss :) perfekt :)
    Toppen! Hör gärna av dig när du vet vilket det är och om det funkar fint.

Tänk att ni åker på måndag, då kan ju du snart packa på riktigt! Skrattande Vi åker på kvällen den 15:e, skönt att kunna fixa med det sista under dagen, fast jobbigt att behöva vänta hela dagen! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Hihi, ja nu är det ju jättesnart när man tänker på att vi bokade i december! Skrattande

Fast jag kom ihåg när det var två månader kvar för oss, det är ju bara måndag och fredag, så tiden flyger förbi!

Skicka med packning låter ju toppen, det kan inte vi göra, tänk om vi står där och inte får ner allt, då får vi väl fjäska för några barnlösa resenärer på Landvetter! Tur att vi har köpt vacuumpåsar kanske! Skrattande

Lycka till med tentan Tessa!

Oscar 091001
  • winters

Ja vikten är inte mycket att göra åt, men vi får ha 60 kg eftersom vi ska vara iväg så länge, så det är mest volymen jag oroar mig för. Kläder o sånt kan packas där. Får se hur vi gör med blöjorna. Sedan ska vi ha dem till nackkuddarna vi ska ha på flyget så att vi får plats med allt i handbagaget då! Skrattande

Japp, då har vi lyft och kidsen har somnat! Skrattande

Oscar 091001
  • winters

Dukoral får ges från två år. En dos kostar 200 kr, räcker med en dos om man tagit inom 5 år. Annars blir det två doser, ska tas med en veckas mellanrum och den sista senast en vecka innan avresa.
    Vet inte om det andra doser till barn eftersom Oscar var för liten för att få det.

Oscar är 13 ½ månad när vi åker, tänkte ta med på planet en Fisher Price learning phone, dinosaurie i plast, Blixten McQueen-bok, djurbok, ljudklossar, sked o bunke. Hm, vet inte om vi tar med något mer, men det är det som är framlagt nu! Skrattande Dit hoppas vi att han sover mycket, men på vägen hem blir det nog mer vakentid.

Japp, handbagaget borde provpackas, för det känns klurigt...

Medicol tar vi med för vi har det ändå hemma i väntan på olyckan. Annars tar vi med typ det som står i packtråden i apoteksväg.

Oscar 091001
  • winters
    nadi skrev 2010-10-28 13:11:14 följande:
    Vad är det för ljudklossar?? Jag ska ha en hel väska med entertainment med till lillkillen ... hoppas som du på att han sover en del på ditresan men på hemresan blir det nog värre .. flyger halv tio på förmiddagen hem (!)
    Det är sådana här, var ingen bild men det är t ex en kossa o får man ska para ihop:
    http://www.br-leksaker.se/produkter/ljudklossar-3/
    Thegran skrev 2010-10-28 14:07:06 följande:
    oj, tar ni med leksaker med ljud på planet..? flyger ni dagtid då eller?
    Det får vara i nödfall! Skrattande Men han är ju inte vaken på den tiden vanligtvis så vi hoppas slippa alla leksaker på själva flyget dit. Men det kan ju vara bra på flygplatserna o transferbussen oxå. Hem åker vi på em så då blir det nog lite mer vakentid. Ljudleksaker lyckas alltid distrahera så det kan vara bra att ha nära! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-10-28 14:29:35 följande:
    ok :)  hoppas ni slipper använda dem nattetid iaf :)

ett tips är ju iaf att tejpa över högtalarna på leksakerna, så att de låter lägre. fisherprice grejer har en tendens att låta väldigt högt, och alla medpassagerar uppskattar nog inte det.
    Precis, förhoppningsvis behöver vi inte använda dem alls just då, alla vill ju sova på natten! Ska provköra dem lite först, möbeltassar har vi satt över sådant som låter lite för högt, väldigt effektivt! Skrattande 
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2010-10-28 16:42:41 följande:
    Jag tycker inte att den är så himla äcklig. Barn kanske inte uppskattar smaken dock. Minns kanske fel men smakar den inte lite så där vitaminbrus-aktigt? Fuskfrukt med en salt underton....
    Så vill jag oxå minnas, men det var ju tre år sedan nu. Smaken är ju hallon, men det smakar väl lika mycket hallon som C-vitamin brus med den smaken! Kan återkomma med rapport på söndag! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Dukoral är receptbelagt, men det var inga problem för mig att få det till mig o min man när jag ändå var och vaccinerade Oscar med annat. Vi var på den loka vaccinationscentralen.

En vecka innan ska den sista dosen tas innan avresa, och det ska vara en vecka mellan, så senast två veckor innan ni reser ska ni ta den första om ni behöver två.

Barn vet jag inte så mycket om eftersom Oscar var för liten, men kolla på Dukorals hemsida så står det där någonstans. Eller ring till era vaccinationscentraler.

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)