Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-10-15 11:41:43 följande:

I dag är det exakt en månad kvar till avresa, borde väl fira med thaimat! Skrattande

Fick precis SMS om att Oscars pass är klart, vi var där i onsdags eftermiddag så det gick ju snabbt, och själva ansökandet tog 3 minuter, så det var smidigt!

Vem var det som pratade om att köpa valuta från bank, räcker det att förboka det en vecka innan, eller hur lång tid behöver de?

Det var väl Mawe123?
    Vi har alltid tagit ut pengar på plats i Bankomaten allteftersom. Tjänar man på att växla hemma?
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2010-10-15 15:17:43 följande:
    Det finns vätksteersättning på Lanta. Godare än den hemifrån och den finns även för små barn. Säljs i små portionspåsar och är mycket billigare än hemmaGlad
    Den tyckte jag var helt vidrig! I alla fall den gröna med citronsmak.
  • Smilla75
    SeTa skrev 2010-10-18 19:07:30 följande:
    Vet inte om någon har svarat. Betapred är receptbelagg. Men du kan chansa på att fråga din husläkare om du kan få ett recept "ifallomatt". Vissa läkare går med på det.

Ni som hänger här i tråden, är det någon av er som har varit nere länge? Provat skola till barnen och bott på "riktigt"? Vi är sugna..
    Några månader har vi haft barn på dagis på Lanta och bara softat.

Ang crocskopior så kostar de 100 baht. Min dotter fick djävulska sår av dem. De läkte inte pga fukten. Eländigt.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-19 10:43:22 följande:
    chansa inte, risken är att du inte får åka med och då får du istället försöka hinna fixa tillfälliga pass som kostar 900 kr st.
    Det är ett krav, chansa som sagt inte!
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-19 10:44:35 följande:
    läste i en annan tråd om att en del gav barn lugnande vid långflygningar för att de ska sova sig genom resan...

är det bara jag som tycker att det låter smått illa?
    Har jag aldrig hört. Låter ju helt vansinnigt. Theralen säkert. Vem skriver ut det kan man ju undra.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2010-10-19 12:44:35 följande:
    Blev också fundersam då jag läste det. Men kanske jag inte helt förstod alla omständigheter runt just deras situation?
    Har du ju rätt i, har inte heller jag satt mig in i. Kanske ingen nöjesresa som våra resor?
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-10-19 13:07:41 följande:
    Någon som har tips på boende på koh mook? är det charlies som gäller?
    Ja. Det är det väl. Åt där förra året och det såg fortfarande fint ut. För 10 år sedan bodde jag på enkelt ställe strax framför Charlies, har ingen hemsida, men det fanns ännu kvar och är mysigt. Bara fläkt. Missa inte chokladpannkakan där.
  • Smilla75
    Ledilnaan skrev 2010-10-19 13:39:35 följande:
    Ingen som kan svara på mina frågor?
    Vi brukar snitta kring 500 kr natten på boende och 300 kr på mat och övrigt nödvändigt. Två vuxna plus några barn som knappt äter något.
  • Smilla75
    Ledilnaan skrev 2010-10-20 08:23:22 följande:
    500 svenska kronor per natt, låter mycket!?
    Tja, det är Lantas dyraste strand. Fast Phuket är ännu dyrare. Finns ju mkt billigare om man inte bryr sig så mkt om standard och läge. I övrigt var ju Piggelins svar väldigt bra och utförligt, instämmer i det.
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-19 22:47:19 följande:
    Har funderat lite, kommer ju ha en 4,5åring och en 8mån med oss. 

Hur ser era dagar ut?

Undviker ni solen mitt på dagen och vad gör ni istället i sådana fall? När man är utomlands utan barn bor man ju nästan på stranden ;)

Och sedan hur fungerar det med en resesulky förresten med små hjul i sand?

Bara en liten förvirrad hjärna på högvarv ;) 
    Våra är 4,5 år, 2,5 år och 8 månader. Vi ligger aldrig på stranden med dem utan leker en stund och sedan en glass i skuggan osv. Solskyddskläder förstås. Klockan 12 äter vi lunch i skuggan sedan vilar vi alla på rummet (vi stora på terrassen) och äter mellis, ut igen 14:30. Undviker alltså värsta soltimmarna.
    En vagn med små hjul går ju inte att köra i sand som inte är hårdpackad.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2010-10-21 09:40:48 följande:
    Antecknar larmnummer, tack!!
    Tack också för alla svar kring platser på planet. jag tror vi faktiskt chansar. vi är två vuxna o ett barn. om vi inte får sitta ihop så får dottern sitta med en av oss o så måste vi ju kunna byta plats då o då vi vuxna, turas om... Känns somatt vi kan använda de pengarna till annat udner resan som det kostar att boka sina platser. hoppas nu att vi itne tänker tokigt!
    Vi har aldrig bokat platser och alltid fått sitta tillsammans, ibland med mittgången emellan.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)