• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi ska åka till Ao nang Villa resort och bo där i två veckor den 15 november, kan återkomma med lite info! I Khao Lak bor vi på Exotic Seaview, men det är ju ganska nära.
    Har bara ätit på Ao nang Villa resort sist, men det fick med beröm godkänt, därför ska vi bo där i år! Skrattande

Åker ni oxå med Fritidsresor? Börjar kännas smått otroligt att vi åker om mindre än 1 månad!

Oscar 091001
  • winters

Jag började på packningslista i fredags och fyller nu på den allt eftersom jag kommer på något, känns som en milstolpe! Skrattande

Får prova detta årets sommarkläder och nästa års och se vad Oscar får ta med sig, och skor, de där små fötterna växer ju i omgångar...

Ska nog snart börja lägga fram sommarkläder som ska med, ska verkligen försöka att inte ta med för mycket kläder den här gången...

Vagnsväska måste vi oxå köpa till vår Chicco Liteway, blir nog en Sunshine Kids, men det hade varit kul att hitta en lite mer vadderad, men det har jag inte lyckats med, får nog göra några googlesökningar till innan jag ger upp! Skrattande

Oscar 091001
  • winters

Vi har både crocskopior (fanns inte så små crocs) och neoprenskor till Oscar, båda de tas med samt tålösa sandaler samt sandaler med tå. Äsch vad konstigt det lät, men ni fattar! :)
    Badskorna i neopren tycker jag är jättekäcka, särskilt mot halka som det kan vara runt poolen. Och även mot den heta sanden gissar jag, någon sån har han inte känt innan! Skrattande

Har aldrig haft crocs innan, men jag funderar på att köpa nu, kan ju vara bra när man ska vara i sand o vatten i en månad. Men då ska jag väl köpa originalen, eller har någon hittat kopior som är lika sköna?

Oscar 091001
  • winters
    Thegran skrev 2010-10-18 21:38:51 följande:
    det blev en wordpress blogg,
    här kommer ni kunna följa sista förberedelserna och resan; elsaithailand.wordpress.com/
    Spännande, ska försöka komma ihåg att läsa!

Har du möjlighet får du gärna skriva om ni skaffar sådant sim-kort till mobilen och vad det verkar kosta att ringa hem. Men det borde ju vara det som är billigast. Och även om det funkar med Internet. Nu ska ju vi bo i Ao nang och Khao Lak, men man kan ju hoppas att det kan vara samma, fast det kanske finns en massa olika operatörer som har trådlöst Internet...

Har nu oxå börjat lägga sådant som ska med i en låda, känns kul att packa lite varje dag, fyra veckor kvar i dag! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters

Tessa, jag kan se ditt inlägg på bloggen!

Hon vi bokade Similan med pratade även om 1-2-1 call, eller något liknande, kan vara värt att kika på. Skulle tydligen finnas på 7-11.

Något jag tänkte på var solglasögon om hon använder det. Även nagelklippare, vi använder en liten fortfarande. Tandborste o tandkräm, fast det kanske är i eran packning! :)
    Våtservetter, hur skulle ni göra med det? Något att dosera vällingen med om ni använder det.
    Jag skulle oxå ha med haklapp, matskål o sked. Gröt kanske hon inte äter längre.
    Tänker oxå på solskydd till vagnen.
    Små påsar till blöjor o sånt ska vi ha med, brukar använda hundbajspåsar! :)
    Vill gärna att Oscar ska ha sin tunna huvudkudde för när vi har bott på hotell hittills med honom har det varit väldigt höga och han sover ofta på mage. Så den får åka med, den får han ha på flyget oxå där han ska sussa sött! Skrattande

Hur ska ni göra med stol, ha någon sack ´n seat typ eller chansa på att det finns?

Oscar 091001
  • winters

Det finns ju hotell i alla olika prisklasser, våra har oftast kostat ca 1000 kr listpris, förutom hotellet vi bodde på vår bröllopsresa, det var dyrare. Men så var rummet 65 kvm och de kom o städade även på kvällen och fyllde upp badkaret, la i orkidéer och tände ljus och gjorde i ordning sängen! Skrattande

Nu vet jag inte om Oscar kommer att sova i vagnen på dagen eller om vi tar oss in i kylan, men då kommer vi att använda solskyddet från Axel & Ida till vår Chicco. Och på kvällen för att ge lite lugn o ro och skydd mot myggen.
    http://www.pappaprylar.se/axel-och-ida-solskydd

Vi har haft väldigt stor användning av det i sommar alla dagar vi var ute med båten och skulle inte åka utan det, men om hon inte kommer att vara i vagnen så mycket kanske det känns onödigt! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2010-10-20 12:15:25 följande:
    Några frågor om nån har bra tips:

-Vi har valt blue comfort(mellan alternativet, dvs lite bättre benutrymme) till flygresan, ska åka med fritidsresor Tuifly. OM vi ska förboka platser sen när det närmar sig, var vill vi sitta i planet?

-vill köpa så vi åtminstone har EN bra solhatt var, vi vuxna samt dottern sex år. Någon som har tips på webshop här?

-vill köpa uv solglasögon till dottern, vet någon bra sort? webshop?
    Vi har bokat med Fritidsresor, men åker med thomas cook. Men jag har för mig att jag läste att man numera kan boka sin plats dagen efter man har bokat med fritidsresor. Gå in och kolla på mina sidor och se om det finns en skiss.
    Vi har valt platser där bara vi två sitter så att vi slipper störa/störas. Men ni kommer ju att ha tre platser då, så det kanske inte är så noga för er del, det enda är väl att ni inte är garanterade att få sitta tillsammans. Vet inte hur många som förbokar, men det hade ju varit trist att åka på en sådan lång resa utan att sitta ihop. Har suttit med en gång mellan på en kort Europaresa och det var ingen höjdare...
    Men gå in och kolla hur det ser ut, då kan du säkert se vilka platser som är lediga oxå. Kommer inte ihåg när det var ni skulle åka, men om ni ändå funderar på att boka så är det väl bra att göra det med en gång. Vilken flygplanstyp är det?
    Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2010-10-20 17:59:50 följande:
    Vad jag förstod då jag bokade så kan jag inte göra något förrän tidigast 20 dagar före avfärd. o eftersom jag itne vet vad jag vill ha annat än tre platser tillsammans o helst ingen mer på samma rad så vet jag itne vad jag ska välja OM jag ska o kan vi åker med stor jumbojet.
    Om jag läser skissen rätt så finns det bara fyra alternativ till er om ni vill sitta alla tre tillsammans. Läge att boka tycker jag, men det är ju jag det! Skrattande
    http://www.fritidsresor.se/Erbjudanden/Jumbojet/

De ändrade det där med platsbokning för några veckor sedan, prova att logga in på Min resa och se om du kan boka platser. Ring Fritidsresor annars, vi åker ju med Thomas Cook, men kunde boka platser per telefon långt innan det gick via Internet.

Oscar 091001
  • winters
    Millans hustru skrev 2010-10-20 18:57:45 följande:
    Boeing 767 är det tydligen vi ska åka i. Osäker nu på hur vi ska göra...
    Aha, en 767, då är det annorlunda, verkar vara 2-4-2 på de, känns ganska osannolikt att ni skulle blir placerade isär då. Och precis som du säger så kommer ju 6-åringen att få sitta hos någon av er åtminstone. Dock finns det två platser med tre, dock vid toaletterna. 
    Du kanske kan logga in och se hur mycket som verkar vara uppbokat och hålla koll lite närmre innan ni bestämmer er.
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)