• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2012-09-06 20:24:32 följande:
    Ah ok. Känns tråkigt att dom bygger ut... Tyckte det var lagom sist. Hur många rum i den nya byggnaden?
    Ja kanske ca 8-10 rum, tanken var väl att den gamla skulle rivas för taket var tydligen helt förstört, men dom hade inte gjort det då iaf, få se i februari nöär vi kommer :) Men det var bra med en till pool tycker jag, vissa dagar var det verkligen knökfullt i den andra. Nu har man ju visserligen det härliga havet precis bredvid,m men våra barn vill av nån anledning mycket hellre bada i poolen
  • cillae
    hag7 skrev 2012-09-21 12:52:50 följande:
    Nån som har tips på bra tatuerare på Koh Lanta ?

Lanta Ink, ligger inne i saladan, masn kan gå in vid Mr Pizza och sen ligger det innanför, verkligen jättebra. Både maskin och bambu. Både jag fler jag känner har varit där.
  • cillae
    MaMaS skrev 2012-09-26 13:39:45 följande:
    Är det någon som vet om det finns barnvagnar/sulky att hyra på Bangkoks flygplats?

Vi åker Krabi-Bangkok, Bangkok-Istanbul och har ganska många timmars vänta på Bangkoks flygplats. Nån som har tips på vad man kan göra där? Åker med en 1 1/2 åring. 

Vi kommer vara incheckade hela vägen hem till Gbg från Krabi. Vet nån om man får vistas hur man vill på Bangkoks flygplats? Gå igenom security igen eller hur funkar det?

Tacksam för svar! 

Du är i transit, dvs du går från inrikes till utrikes, där finns masssa affärer och restauranger. Man brukar få plocka ut vagnen i BKK om man vill och sen lämna den vid gaten.
  • cillae

Maila direkt till resorterna och fråga om pris och rabatt. Vi brukar bo på DR, minisuiterna har connecting door. Deluxen har ingen dörr, men sitter så att säga ihop två och två. Finns även family. Ligger på bra del av stranden, längst ner är det väldigt stenigt och svårt att bada. Två pooler finns det. mycket restauranger både på stranden och uppe på vägen

Billabong skrev 2012-09-30 20:41:07 följande:
    Tack för informationen! Varför bokar ni inte genom Lanta diver igen? Har fått det tipset från andra och undrar om det är bra att hyra via dem? Är det family house ni brukar bo i på Southern? Hur länge har ni stannat/ska ni stanna där? Går det komma ner i pris genom att hyra flera veckor (3-4)? Upplever du att det är bäst priser att boka via lantahideaways?
    Mawe123 skrev 2012-09-30 18:52:18 följande:
    Lanta tips, tack :) Restauranger, utflyktsmål, hotell, pool - som ni vill rekommendera! .. Tar jag tacksamt emot.
    Vill ni bo på olika ställen under er vistelse?

• cillae

En bit till är det bra strand :) ska se om jag hittar nån karta. Men runt DR, Summer house, Noble house, Southern Lanta och en bit till från Southern tycker jag det är bäst, det är längst ner det är stenigt och bor man längst åt andra hållet så blir det en bit att gå till restauranger och så, och där är det lite dyigt vissa tider på dygnet, så mitten är bäst. Ang transporten. Vi brukar boka bra minibuss i förväg (privat som kör lugnt) med www.kohlanta.se jag tror att sista färjan går ca 22, det tar ca 1,5 Tim från flygplatsen till Lanta, inkl två färjor som tar ca 10 min vardera.

Billabong skrev 2012-10-01 23:24:22 följande:
    Peak: Kolla på skyscanner.se Även luftgrop.se och reseguiden.se är bra sökmotorer. Spelar det ngn roll vilka veckodagarna man kommer för att få ner boendepriserna om man stannar längre (3-4 veckor)? Är sugen på att boka flyg nu för att slippa råka ut för detsamma som Peak... Om nu de billiga priserna jag hittade för ett tag sedan finns kvar. *peppar peppar* Tänker mig att boende får lösa sig... Stort tack för bra konkreta tips. Är det alltså inte så bra strand söder om DR Lanta? Precis sådant som jag inte har en susning om och är guld värt med tre små badgalningar i resesällskapet. Får slänga iväg ett gäng mail kommande dagarna känner jag.
    Anne69 skrev 2012-10-01 08:39:45 följande:
    Har några generella tankar, efter vår månadslånga resa feb-mars 2012, två vuxna o två barn 3 o 5. Bo bättre ju längre ni stannar på ett o samma ställe, man hinner reta sig på småsaker annars. Det går att bo lite sämre om man bara bor en kort tid. Boka minst 3 max 6 nätter på samma ställe, man kan bo kvar på samma ort/strand men byta hotell så man får lite omväxling, inte minst ny frukost Boka rum med AC, tillgång till pool och strandnära läge. Vi behövde leta efter familjerum med fyra bäddar men ni bör klara er på ett större dubbelrum med extrasäng (som oftast en vuxen får sova i.....). Ni kommer inte kunna ta er långt med en tvååring, inse det och bo därefter. Men skippa också svenska charterställen med all inclusive, det blir liksom inte Thailand. Vart ni sen ska ta vägen beror ju på vart ni åker. Vart går ert flyg?   
    Åh vilka bra tips! Vi kommer nog inte ens orka byta boende under vår vistelse där alls... Mäktar inte packa ihop allt och dra iväg med barnen. Har alltid rest så förr, innan vi fick barn, men nu tror jag att vi skippar omväxlingen och stannar på ett ställe. Har du några särskilt bra tips vad gäller Koh Lanta? En sak jag undrar särskilt nu är transporten till Koh Lanta. Hoppas någon/flera kan svara. Jag tänker mig att vi flyger till Krabi (eller?) och undrar då om det går att ta sig till Koh Lanta hela dygnet eller om vi behöver landa i Krabi senast ett visst klockskag för att kunna komma fram samma dag? Så annorlunda det är att backpacka med tre små fripassagerare... Sådant här tänkte jag aldrig på förr...   

• cillae
    Badfantasten skrev 2012-10-02 09:07:59 följande:
    Vi bokade men Lanta Diver. Pick up från Flygplats till Dr Lanta. Hade bilbarnstolar och var kanon bra!
    Dr Lanta också kanon ställe att bo på!

Just ja, www.kohlanta.se som jag tipsade om för transfer, dom har också bilbarnstolaar och kuddar om man vill ha.
  • cillae

Det tar ca 1 tim, det går flera speedboats från Klong Dao varje morgon till Koh Rook. Vet ej hur det är att hyra en egen.

DecemberBebis skrev 2012-10-04 11:46:48 följande:
    www.lekmer.se rear ut mycket solskyddskläder nu , hittade till bägge barnen Koh rok , nån som vet ungefärligt hur lång tid det tar från lanta ? Vi är ett ganska stort sällskap som åker , vet någon en bra "firma" att hyra speed boat en hel dag ? Ungefärligt pris ?

• cillae
    MaMaS skrev 2012-10-25 14:09:47 följande:
    Någon som bokat transport till och från Krabi flygplats - koh lanta med bilbarnstol? Tips på bra?
    www.kohlanta.se är jättebra, bilbarnstolar eller kuddar kan beställas, kör lignt och fint
  • cillae
    Peak skrev 2012-12-12 12:32:58 följande:
    Är det någon som varit på Kata på senare år som rekommenderar det? Vi var på Phuket för många år sedan och jag tyckte Patong, Karon, Kata var "för mycket" redan då!? Men det är ju olika vad man gillar såklart!! Och tur är ju det! Jag skulle dock inte rekommendera några av mina vänner något av Patong, Karon, Kata...

Ja jag håller med...Men som sagt smaken är ju olika, men jag tycker det är hemskt där. Ändå är det 4 år sen jag var där sist, och då bara tre dagar på slutet.

Ang att smaken är olika så kan jag berätta om Koh Lanta, många skriver och tycker att man bara kan vara där några dagar/nån vecka. Vi gillar det som tusan, har rest runt i Thailand flera ggr, har varit på de flesta ställen. Först utan barn och sen flera svängar med barn. Men de senaste 4 gångerna har vi bara varit på Lanta, en månad tre ggr och 7 veckor förra julen. Jag tycker det är underbart där, lugnet, den mysiga stämmning osv. visst det är mycket svenskar där, men barnen hittar nån att leka med och vi gillar att snacka lite :) Vi ska åka  nu i feb, två månader på Lanta, ev att vi åker nån vecka på slutet då vi ska flyga hem från Phuket, i så fall blir det Khao Lak, ett ställe jag aldrig varit på. Det har hänt, bla sis att vi bokat några nätter på nåt annat ställe, den gånger Koh Bulone, för att jag så gärna ville dit. MEn när det började närma sig så kände vi att varför ska vi lämna denna underbara ö, bara för att se en annan strand,när vi vet att vi trivs här, så det blev inget.  
  • cillae
    Karolina75 skrev 2012-12-12 22:04:50 följande:
    Cillae och Minipyret m fl: Ni som verkligen gillar koh Lanta och åkt dit flera långa resor, vilken strand väljer ni då? För mig blir det visserligen tredje gången på Koh Lanta i februari, men känner mig ändå lite osäker på vilken strand som skulle vara bäst att välja med barnen 3 och 6 år gamla. Var senast på klong Dao och där är det ju verkligen barnvänligt och vi hittade ett fantastiskt bra hotell så nu har vi preliminärbokat det även för en stor del av den här semestern. Men vi kan ju ändra oss ännu... Älskade Klong Nin då jag var där med en kompis och utan barn, men vågorna där kan ju vara långt ifrån barnvänliga. Longbeach är ju också mysigt, men inte heller helt barnvänligt gällande havet, åtminstone inte den gången vi var där. Vad atmosfären avser så tycker vi nog egentligen minst om klong dao men att andra faktorer väger upp. Kanske har ni andra hittat någon bättre kompromiss?!
    Ja vi har ju alltid bott på Klong Dao, och som du säger så är det väl främst för barnens skull, fast vi gillar det också :) Vi bodde på Long Beach en gå¨ng när sonen var ett år, och det var jättemysigt, men brant strand och höga vågor. Fast iof nu är dom 5 och 7 och badar hellre i poolen så det kanske inte hade spelat nån roll :) Men nu ska sonen gå i skolan, i Lilla svenska skolan och den ligger på Klong Dao så det känns enklast. Stranden kanske inte är det exotiska men den är kanon för barn, bra att promenera eller jogga på, nära till Saladan och det är mysigt där med tycker jag. Det finns massa bra ställen att bo på, men personligen så tycker jag man ska välja ett ställe som ligger ungefär på mitten på stranden (Klong Dao) längst ner är det stenigt och längst upp så kommer man så långt ifrån alla mysiga restauranger.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)