• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2011-09-07 22:29:35 följande:
    Letar efter trevligt ställe på Long Beach, pool absolut krav. Inget hotellstuk utan "thailändska" bungalows på stranden. Hittar bara Good Days som TessaG iof rekommenderat men som har rätt taskiga omdömen. Finns något annat?
    Haha ja, good days börjar bli slitet, men det är bra ändå om man inte är så kinkig :)
    Vi älskar det!

Har du kollat här?
    http://www.lanta.se/boende_hotell_bungalows_long_beach_pra_ae.php

Relax bay är ju himla mysigt annars, nu ligger det ju iof inte på Long beach riktigt.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-09-08 06:24:46 följande:
    Smilla75: Är Long beach lika med Prae ? Vi bodde påLanta Garden Bungalow samma som ving har o xet var jättebra ! Annars nu när vi ska åka så kommer vi att bo på Lanta Villa,
    Long Beach och Phrae Ae är samma strand :)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2011-09-08 09:34:13 följande:
    Ja, det är samma men som jag förstår det ligger Lanta Garden Bungalow på Klong Dao, eller finns ett annat ställe? Lanta Villa är trevligt, okså KD.
    Toivonen13 skrev 2011-09-08 06:40:46 följande:
    Smilla: har du kollat nakara (osäker på stavningen)? Stor pool och helt ok pris har jag för mig.
    Åh, fint men skulle bli 7000 BHT natten med två barn. Alldeles för mycket.Jag vet att du varit nöjd. Vad vill du särskilt framhålla? Poolen viktig för de ska till Bulon också och där finns ej pool. De gillade som sagt Noble House men det är ju inte direkt slitet om än rätt enkelt tycker jag.
    Det finns ett Lanta Garden HILL på Long beach, men jag TROR att det ligger på andra sidan vägen. Träffade en familj som bodde där, de var nöjda. De har rätt ok priser också.

sen finns ett eller två lanta garden (lanta garden home är det möjligt att det ena heter...) på Klong dao också.

Poolen på GD är fin och fräsch! Välskött. Ligger mellan superior berachfront bungarna och havet. En djup bassäng och sen en liten bassäng för barn. Ska ha en massa kort från poolområdet, men de ligger nog på andra datorn. Kan fixa någon dag om du vill? Har säkert något på gamla resebloggen också (www.elsaithailand.wordpress.com)

A/C bungarna och fläktbungarna är väldigt slitna. superior beachfront bungarna var väldigt fräscha och fina -07 iaf, de bör fortfarande ha iaf en helt ok standard. Vanliga superior håller ungefär samma standard som A/C bungara, så de är inte värt att lägga extra pengar på en sån utan då bör man satsa på just en beachfront. Sen finns ju lite fler boendealternativl, som jag inte har någon koll på.

Anläggningen känns inte lika välskött som Noble House, vare sig bungarna eller miljön runt om.
    Men det är rent, personalen är trevlig och vi älskar lugnet och läget.

Viktigt att tillägga är att det periodvis är en "flod" mellan resorten och stranden. När vi var där kunde man vada över, det gick upp till knäna ungefär, och vi har aldrig upplevt det som något problem.

Det tar dessutom lika lång tid mellan Saladan och Good days som mellan Noble house och Saladan.
  • Thegran
    winters skrev 2011-09-09 16:27:01 följande:
    tack för tipset om fisher price, min första laptop, nu är en sådan inhandlad som får bli en tidig julklapp på planet ner! Skrattande jag visste inte att det var flyttutförsäljning på barnens hus i sisjön, skulle bara använda några bonuscheckar som vi hade, men då var det 30 % på allt, så den blev vår för 280 kr och sedan hade vi checkar på 190 kr, rena rama fyndet! Oscar började genast knappa på den, så nu har jag fått gömma undan den! Skrattande
    vilken ålder passar den för ungefär? Funderar på nån form av barndator till dottern som fyller 3 i nov, antingen i födelsedagspresent eller i julklapp.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-09-10 18:05:22 följande:
    kolla vad som finns i affären, men vi hade en när vår tjej var tre, med bokstäver och höger/vänster osv. o massa små spel o musik o sånt. kan det ha varit Play to learn elelr nåt den hette? vår dotter använde den massor. men det går itne att stänga av ljudet på den vi hade, kan jag tillägga.
    Tack för svaret, får åka och kika när det närmar sig :)
  • Thegran
    rockmamman skrev 2011-09-11 20:15:41 följande:
    Nån som har tips på en bra flytväst till en 2,5 åring som är lätt att bada i också? Tänkte det kunde vara bra att ha om vi ska ut och åka båt till PhiPhi eller liknande. Skulle även vara bra att ha ibland när man badar.
    Baltic har bra flytvästar.
  • Thegran
    Millans hustru skrev 2011-09-12 09:13:51 följande:
    visst är det baltic som är bäst i test? tror det är den i också har. köpt epå claes olson, men bar ute i god tid, vi fick beställa, tog rätt många veckor.
    nån av baltics modeller har fått bäst i test förut iaf :)

vi köpte en helt ny på loppis, 25 kr :D brukar finnas på blocket med, för runt en hundring.
  • Thegran
    rockmamman skrev 2011-09-12 20:01:06 följande:
    Hm, vi åker om en vecka så hinner inte beställa tyvärr. Har köpt en Baltic idag som vi tyvärr inte hinner testa innan resa men får testas på plats helt enkelt. Va dock inte alls bra att bada i dem ( fick tipset att bada i fly öst av en väninna) utan i Sverige såldes bara räddningsvästar. Känns ändå bra att ha med en när vi ska ut o åka båt. Hur har ni andra gjort, har ni packat med flytväst?
    vi hade med flytväst och ångrade oss inte en sekund. Använde den inte så jättemycket, åkte väl båt 4 ggr totalt på  6 veckor men de gångerna var den guld värd.
  • Thegran

Koh Lanta Noi? Ön innan Koh Lanta Yai, dit turisterna åker. Har dock ingen vidare koll på hur det är med boenden och stränder där.

• Thegran
    enny signatur skrev 2011-09-17 01:24:44 följande:
    Bali blir för dyrt att ta sig till, Malaysia var maken inte så intresserad av även om det inte är helt uteslutet. Jag startartade denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-105/m61044427.html men den berör mest Indien som är det vi diskuterat mest. 
    Thailand fick jag tips av min ena bästa vän som varit där ett tag och stormtrivdes. Men han åkte dock vidare uppåt och var inte alls förtjust i turistorterna längre ner som han från början hamnade vid.

Jag vet inte exakt vad vi vill ha ut, jag vill ha bad till dottern (och mig), kulturellt sett en massa... Jag vill ha möjlighet att skriva C-uppsats där nere (beror i slutändan på lärarna) och då gärna om hinduism/buddism eller konflikter. Det sista är mer känsligt och mer problematiskt eftersom lugnt område känns som ett måste med barn. Jag vill undvika helt kristna länder (eftersom då faller det in under sista kategorin). Helst hade jag varit i Dharamsala men det känns inte rimligt. 
    Så det är svårt att svara på, men tempel, kloster och liknande och framförallt möjlighet att prata med människor (engelska). Sedan trevlig god mat, vatten, lugn och ro och tillgång till internet :) Det skulle vara en blandning av lugn och ro och studier för oss helt enkelt. 
    åk in till Koh Lanta isånnafall, där är huvuddelen av de bofasta muslimer, vilket kanske inte passar till din c-uppsats :)

har själv små planer på att skriva c-uppsats i thailand. Men ett helt annat ämne. Så - har någon tips på hur jag kan vinkla något om naturvetenskap, förskola och thailand så är ni välkomna med förslag ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)