• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jojjo skrev 2011-08-12 13:02:43 följande:
    Sara; vi tänker oss 2 veckor bara någon gång i okt/ nov-12. Vi har bara rest charter innan och det är ju såå smidigt:) Jag ska kolla runt lite mer, det är ju ingen brådska, vill mest få ett hum om priserna så jag vet om vi ena kan tänka på det:) Ska kolla upp tipsen, tack!
    Vi brukar åka under den perioden, och kommer åka i nov - 12 igen. I år blir det ingen resa, var i thailand sex veckor i vintras och ska få tillökning i familjen i slutet av september.

Våra biljetter gick på strax över 9000 per skalle, men då var vi borta över en månad vilket ger dyrare biljetter.
    Mina svärföräldrar och föräldrar som åkte 1 nov - 14 nov flög för 6000 kr per person, med Thai och Turkish.
    biljetter kan du boka helt på egen hand på bl.a travelstart, supersavertravel, mrjet och liknande siter. Det är dock att föredra att boka med hjälp av resebyrå, ifall något krånglar är det väldigt mycket värt att ha en personlig kontakt!
    Vi använder oss av Jordenresor (www.jordenresor.se) de är toppen!
    Jade är lika bra de, Erawan travel gillar vi också. Odenresor skulle vi inte anlita efter att väldigt många haft strul med dem.
    Under den period du ska åka brukar det inte finnas några kampanjbiljetter, vilket gör att det är billigast att boka så långt i förväg som möjligt. Flyger man reguljärt släpps biljetterna ca 11 månader i förväg, men man kan lägga in en reservation så bokar resebolaget upp biljetter åt en så fort de släpps.

Boende kan du få hur billigt eller hur dyrt som helst, men ett vanligt medelboende med fräsch bungalow, pool på anläggningen, alldeles vid stranden etc kostar oftast runt 2000-3000 bath/natt på Lanta. Frukost ingår allt som oftast.

Var på Lanta vill ni bo? Vilken strand?
    På Klong dao finns bl.a Dr Lanta, Noble House, Summerhouse och Golden bay som är bra boenden till helt ok priser. Dr Lanta brukar det dessutom gå att pruta en hel del hos via mail ;)

På Long beach har vi inte lika stor koll på boenden, men vi gillar Good days, även om resorten börjar bli sliten. Men läget, poolområdet och personalen är toppen.
    vet dock att en del tycker att det ligger lite för avsides på stranden, men det tycker inte vi :)
  • Thegran

Kan slänga in ett tips om bästa Thailandforumet på nätet också;
    www.thailandforum.se

där finns både folk som bor i thailand, väldigt vana thailandsturister och "nybörjarturister" :)
    Jag har fått massvis med svar och lärt mig enormt mycket under åren jag har hållt  till där!

• Thegran
    Millans hustru skrev 2011-08-12 16:02:42 följande:
    nu har vi bara åkt med ett barn, vet inte hur stor skillnad i pris det kan göra men då vi åkte till koh lanta med fritidsresor, blue village, två vuxna o en sexåring kostade det strax under 40 000 för två veckor. det var vecka 10 och elva i år. nästa år ska vi åka igen, till annat blue village, för samma pris, så det borde ni kunna hitta om ni är ue i god tid. men det beror på vad man vill ha förstås. vi vill ha charter för vi tycker det känns tryggt, men eg finns nog betydligt billigare sätt att resa om man plockar ihop det själ med biljetter transfer o boenden!
    Fast grejen är att reser man på "egen hand" i thailand, är det nog i stort sett lika tryggt som att åka charter :)
    Thailand är ett väldigt väldigt lättrest land.
  • Thegran
    Jojjo skrev 2011-08-12 19:41:32 följande:
    Tack så mycket Tessa G för bra svar:) Jag ska kolla upp dina tips om hotell, tror vi är mest intresserade av Klong Dao, verkar vara bäst barnstrand;) Vi vill ha ett hyffsat hotell med barnpool och gärna lekpark. Du som verkar lite resvan, vad tror du för budget för fyra personer, 2 veckor varav 2 barn? Verkar som bara biljetterna hamnar på 25-30 000....

Millans hustru, ja, det är ju smidigt med charter och Blue Village hotellen verkar super med barn. Hur mycket gick det åt i fickpengar för er?
    Klong dao är vääääääldigt långgrunt ,bra för knoddar alltså ;)
    barnpool har alla hotell jag räknade upp, den på golden bay är dock lite väl djup. våra vänner son, 1,5 år, kunde inte stå däri.

lekpark har jag bara sett på Southert Lanta. Finns kanske på fler ställen. Southern har vi bara varit och ätit på, samt träffat en del som bor där. Vi fick inget positivt intryck alls, kändes smått ´hysteriskt och väldigt omysigt. Träffade även några familjer som bott där men valt att byta resort.
    Men vet samtidigt många, bla här från tråden, som bott där och trivts bra så det beror ju helt på vad man vill ha.

En familj vi umgicks med lite sista resan hittade någon form av daycare, eg var det väl barnpassning under några timmar som erbjöds, men de fick iaf vara där och leka när föräldrarna var med. Tror det låg vid long beach. Där fanns iaf lekpark och leksaker.
    finns även en lekpark i old town, på andra sidan ön. många restauranger på klong dao har äcen hoppdjur man får låna. ett par har någon enstaka gunga också.

fickpengar är svårt att svara på, beror helt på vad och var man äter, hur mycket man handlar, hur många utflykter man åker på etc...
    men ha med er mer än vad ni tror ni ska göra av med, aldrig roligt att behöva räkna slantarna för att klara sig på semestern.
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-08-12 21:45:28 följande:
    Lindaha:Vi är vuxna o 3 barn i åldern 3,5 o 16 år vi åker direktflyg till Bangkok o sen inrikesflyg till Krabi o det kostar ca 37.000 kr vilket inte är dyrt då vi åker högsäsong 13/12-8/1 vi kommer sedan att bo på Villa Lanta.Tro att det totalt kommer att kosta ca 60000 kr för allt o det är ju inte så dyrt då vi åker på högsäsong.
    tycker inte heller att era biljetter är dyra, tvärtom känns det som ett rätt bra pris.
  • Thegran
    molnen skrev 2011-08-12 21:36:00 följande:
    Tips på DVD spelare med vanliga /uppladdningsbara eller med lång tid på det ord. batteriet.
    antar att ni ska köpa här i sverige?
    vi hade en från nextbase med oss, med vanliga laddningsbara batterier. funkade fint, men den gick sönder under resan.

köpte en ny på tesco i Krabi, av märket ancorida eller liknande, den har varit toppen! Används väldigt mycket här hemma med.
    riktigt bra batteritid också faktiskt.
  • Thegran
    winters skrev 2011-08-12 20:19:53 följande:
    Jag skulle tipsa om Khao Lak, vi var där ett par veckor med vår 1-åring förra året och åker dit till jul igen, verkligen toppen, lagom av allt. Ingen storstadskänsla, men ändå gott om restauranger o shopping, fina stränder och fantastiska utflyktsmål! Förra året bodde vi på Nang Thong-stranden, i år blir det White sand beach.
    här är det i khao lak, är de flesta restauranger på stranden? är lite nyfiken på khao lak men har ingen koll alls på stället, och gott om strandrestauranger är ett måste :D
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-08-12 22:03:47 följande:
    Vi var i Khao lak 2007 så det var ett tag sen men visst fanns det restauranger längst stranden men inte lika mycket som på koh lanta.
    om du skulle jämföra lanta och khao lak, vilket föredrar du då?
     är khao lak lika lungt? samma utbud? liknande avstånd mellan stränder etc?

vi är ju störtkära i Lanta och har hitills inte hittat nåt vi gillar lika mycket. Söker nåt med lite samma känsla :)
  • Thegran
    hag7 skrev 2011-08-12 22:11:15 följande:
    Kolla nyss för skojs skull vad det skulle kosta om vi bokade samma flyg nu o då skulle biljetterna kosta 117.500 kr ! Helt otroligt tycker jag.
    haha oj! Snacka om skillnad!
    visst är det kul att se prisökningen när man redan har bokat och inte berörs? :)
  • Thegran
    molnen skrev 2011-08-12 22:15:57 följande:
    Vad är bra battiertid ? de vi hittat klarar 2tim =1film
    den klarar iaf två barnfilmer på raken, så iaf tre timmar skulle jag tro. det tycker jag är rätt bra iaf :D
    vet dock inte hur många tim batteritid det ska vara enligt förpackningen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)