Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

syster j skrev 2010-11-28 15:10:09 följande:
    Nu är vi här på kaw kwang beach resort. Om nån är intresserad så kolla in på:familjetripp.wordpress.com/
     Åh, nu längtar jag ännu mer till vår resa
    benjamin 040722 skrev 2010-11-28 14:12:31 följande:
    Bara 2 veckor kvar tills vi sitter på planet påväg mot Bangkok och sedan koh Samui! Underbart!

Allt ät ordnat, men vi har ännu inte hittat något boende för den första natten i Bangkok. Det är svårt att hitta boenden som tar 4 personer Någon som har några förslag? Vi kräver ingen speciell standard då vi ordagrant bara ska sova där

Hur är det att boka via sawadee? Asiaweb? Någon som  har testat de? Har det fungerat?
    Jag älskar Samui HAr varit där 3 ggr, var ska ni ba? Vi brukar boka boende genom att leta på sawasdee och sdan ringa från mobilen 1 dag (eller samma dag) som vi kommer. HAr då en lapp med mig med namn på hotellet och tfnnr. I BKK har vi bara bott bra. tycker det behövs eftersom stan är så intensiv och varm. Vi bodde vi floden sist men ÅH nu minns jag inte. Återkommer när jag kommer på namnet på hotellet det var så trevligt. Och de hade en underbar pool. Och man kunde åka på middagstur med båt på floden. Vackert, och trevligt med god mat och det fläktade skönt.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    benjamin 040722 skrev 2010-12-01 12:49:22 följande:
    Ang allerigier och Thailand. Någon här som har erfarenhet av det?

Vår son har komjölksprotein allergi. Finns alternativ till smör, mjölk och fil där nere? Funderar nämlingen på om jag ska behöva släpa med hans fil pulver...

Mannen min har gluten, hur är det med det?
    Dom äter ju inte mjölk osv själva.. Så gillar han thaikäk är det nog inget stort problem.. Det är väl frukosten isf, om ni har det inkl annars kan man ju äta god soppa (rissoppa älksar jag) Elller stekt ris eller så till frukost. Och frukt, juice osv.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-12-01 02:16:04 följande:
    Lite råd.
    Dottern, 2 år, är lös i magen. Hon bajar ljusbrunt och väldigt löst, MEN enbart en gång per dag. Inatt vaknade vi och då var hela blöjan full. (igår bajade hon löst, men väldigt liten mängd)
    Eftersom hon bara bajar en ggr per dygn, så tror jag inte att det har med maten att göra.
    Kan det vara att hon håller på att få kindtänder eller så? Hon håller händerna i munnen och verkar lite irriterad.

Hon får två flaskor välling per dag, en morgon och en kväll.
    Äter ibland bra och ibland dåligt under dagen. Dricker ok.

vad tror ni?
    är det någon fara?
    bör det kollas upp, eller kan vi vara trygga med att hon får i sig vätska och bara bajar en ggr per dag?
    vätskeersättning, behövs det tror ni? gav henne lite nu på morgonen.
    HAr hon feber? Det kan vara bra att tänka på i värmen. Annars låter det inte alarmerande alls, utan som tex tänder eller förkylning eller att hon inte är van vid kosten, har ätit pool eller havsvetten el dyl. Jag gissar på att hon håller på att få tänder, kanske kan ni kolla in på "apteket" och se om dom har lite salva till tänderna? Finns i princip överallt utom i sverige..
  • MissKaos
    benjamin 040722 skrev 2010-12-01 19:55:02 följande:
    kan bara bli lite enformigt att äta frukt i 2 månader vore bra om det fanns smörgås utan mjölk och margarin iaf. Men det borde det juh göra... Tyvärr är han rätt kräsen, så varken soppa eller stekt ris hade fungerat Inte ägg heller. han äter inget annat pålägg heller än leverpastej och korv ibland. Så finns inget vegetabiliskt smör så blir det trist

Någon annan med erfarenhet ang komjölk fria produkter i Thailand?
    Det finns ju alltid pommesfrites..
    Dom brukar ha kondenserad mjölk (söt) på burk, är det "riktig" mjölk? Yoggi/mjölk-utbudet på tex 7-eleven är mkt begränsat. Det är ju så små butiker och jag tror det är turisterna som köper sådnat. Bor ni i lgh kan du ju söka efter om någon vet en stor affär där ni ska till.
    Nudlar finns ju med, typ phad thai. Vad har dom i sina pankakor? (roti, utalas "Låti") Dom är ju minst sagt goda..
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-12-06 10:15:42 följande:
    Det där med säkerhetstänk, har jag reagerat lite på när vi är här. Ok att man åker tuktuk, inte har bilstolar och annat MEN jag har ett par gånger sista veckan reagerat på att föräldrar lämnar sina 3åriga barn ensamma i poolen. Själva står de en bra bit bort och pratar, eller passar bebis som tultar runt. Alldeles för långt bort för att kunna rycka in omedelbart om det skulle behövas.
    Ok, vi och ett par vuxna till var vid poolen, men ingen av oss har minsta relation till barnen det handlar om och blev inte tillfrågade om vi kunde kolla dem lite heller.

Reagerade även när vi var i lekparken på southern en kväll. Den står ju ändå en liten bit bort från restaurangen, så jag anser att man måste ha uppsikt, speciellt om det är små barn det handlar om. Men icke. Barn gjorde illa sig, bråkade, en unge puttade gång på gång ner ett mindre barn från "lekfortet" och inte en enda vuxen fanns där, tillslut fick vi som såg det hela från bordet vi satt och åt rycka in men barnens föräldrar såg vi inte skymten av.
    ..Jag tycker tyvärr en del föräldrar beteer sig sådär härhemma med. Vi planerar att evt hyra en barnflicka -men int elämna sonen med henne på rummet som jag vet att en del folk gör, utan ha henne med till tex stranden el på kvällen vid middagen. Några timmar. Man vill ju hinna umgås massor med honom själv men ett par timmar att ligga o läsa alt äta en middag i lugn och ro kan ju vara skönt kankse. Har sett att det finns barnvaktsservice på vissa hotell -det kostar ju ngt men man kan ju inte bara dumpa småungarna på en lekplats (eller tydligen så kan man det) Vazd tror ni om den ideén? Man kan ju samtidigt få lite dåligt samvete över att göra så, samtidigt som sonen nog tycker det är roligt att leka med en barnvakt intensivt några timmar och vi kanske orkar /vill leka mer resten av tiden.

Smilla -Läser om febern, är det deungefeber som folk fick? De maneter som många brände sig på, vad kan det ha varit? Dom däringa giftiga blir det ju rätt rejäla reaktioner av men det finns ju andra sorter. HAr snorklat bland en sort som sved och brände på hela kroppen på en, men det var helt ofarligt och gick över så fort man klev upp ur vattnent (eller inom 5min iaf) Det var när vi snorklade på haj i Malaysia. Malaysia är fö mkt trevligt, kankse kan vara ett bra tips? Alla pratar engelska dessutom det är skönt.
  • MissKaos
    Smilla75 skrev 2010-12-06 11:31:53 följande:
    Det var brännmaneter som gav eldsflammpr på benen, dvs brännmärken, såg ut som girlanger och var kvar flera veckor.
    Det var konstaterad denguefeber. Enligt läkaren rätt frekvent på Lanta fortfarande.

Malaysia är trevligt men jag gillar ostkusten och det funkar inte vädermässigt i november.

Jag har inte sett att föräldrar har med barnflicka, precis somm du skriver brukar de då stanna hemma med barnet men det är klart ni kan göra så bara sonen respekterar att ni är "lediga", mina hade inte gjort det om jag var med!
    Fy då!  Det låter inget vidare med dom manternerna. Oavsett om dom är jättefarliga eller inte så låter det ont.  Min kille kan nog acceptera en barnflicka en stund om hon är rolig och leker med honom och han inte är för trött. Jag kan inte tänka mig att lämna honom själv med någon som vi inte känner väl, och som han inte kan komunicera med. Men det klart han är ju knappt 2år.
    Malaysia uträknat då., måste det vara asien? Annars finns ju Brazilien som är riktigt treligt och Venezuela. Kanske Bali, men det är tydligen ganska "turistigt".  Vietnam? Det ska ju vara bra är lite sugen påd et själv

Nu har jag bokat till mat till sonen på flyget. Han blir 2 när vi kommer hem så han reser som infant men han lär vägra äta passerad mat. Bra att det gick få köttbullar istället. Och godis..
  • MissKaos

Frågade om maneterna på Lanta när jag ändå ringde VING, verkar vara som våra "rödmaneter" fast värre. otrevliga, men inte särskilt farliga.  Tänkte ni som ska dit snart kanske ville veta
    Någon som varit i Khao Lak på sistonde? Det närmar sig ju för oss nu och jag är SÅ sugen! White sandy beach ska vi bo på. Denna resan ska jag inte kolla på en enda buddha staty, inget vattenfall el dyl. Enbart slappa ordentligt..

• MissKaos
    Caaatrin skrev 2010-12-06 12:35:14 följande:
    försökte boka mat till min son som verkligen ogillar burkmat, fick till svar att det inte gick.. Vilka åker du med??
    Ving. Jag frågade henne och det är oxå ok att ta med egen mat - funderade på nudelkopp och korv. Bara att slå på hett vatten och nudlar gillar min unge. Och korven blir ju varm i vattnet den med omman vill. Men nu löste det sig ju bra för oss..

Smilla -Jag kollade om Lanta efter att ha läst här då jag vet att det finns oro.. Har hittils klarat oss finfint i Thailand... och vi har alltid badat i havet (och i poolen) Jag gillar med Asien, men efter 3 resor i thailand, 1 i malaysia 1 i kina så kändes det somom vi skulle testa ngt annat. Sydamerika är med ganska billigt, och det är mkt mkt vackrare än Thailand. Jag tycker kanske att folk inte är lika vänliga (kan vara otrevliga på vissa platser om du inte pratar lite spanska eller liknande) men helt klart värt en tur! Rio är så fantastiskt. Och det finns en badort strax utanför som är som en halvö med stränder runt om minns bara inte vad den heter. Iaf superduperfint. Tyckte vi. Barnvänligt. Dom äter gott Brazilianarna. Deras BBQ är väl värd sina 75 riksdaler... Då fick  man äta obegränsat och jag tror det var inkl 1 öl. (rio) Sen finns det så otroligt mkt man kan åka på utflykter där. Kolla på framtidsresor, kan rek deras resor. De har bra priser man får mkt för pengarna. Vi har åkt med dom 2ggr. Är lite småsugna på att åka med odm igen. Jaja, man ska ha ledigt med och pengar.. Vill ju både till Vietnam, macupichu, Brasilien en gång till *kan nog komma på mer*
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)