• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-05-12 21:02:58 följande:
    Det kan vara bra att packa upp och använda sin resevagn ibland *suck*. Jag tog fram Chiccon idag och den är ju lätt kaputt. Måste ha fått sig en smäll under hemresan förra året, för ena framhjulet är lite skevt och drar åt ett håll. Sen är en del metalldetaljer (tex knappar på klädseln) nästan rostiga, eller flagiga på nåt sätt. Vissa knappar går inte att öppna så nu får jag inte av klädseln för tvätt. Chiccon kanske inte alls gillar Thailandsklimatet, eller så beror det på att vi inte använt den på 1 år. Hoppas vi kan fixa till det, det är ju en bra vagn annars.
    vad tråkigt!
    hoppas det går att fixa den så den blir körduglig!
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-05-12 21:31:05 följande:
    Ja, vi behöver inte fler reseutgifter Dom är redan några stycken.
    usch ja, det blir en hel del! bara sprutorna går på 4500 för oss...
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-05-12 22:07:24 följande:
    Jupp, det var faktiskt sprutorna jag hade i åtanke . Dom kostar en del, pust. Sen är behöver vi en minisulky till dottern, sommarkläder (mitt i vår egen vinter så det blir till att fynda på rean i augusti) och sen är jag helt enkelt bra på att hitta på utgifter. Tex så vill jag gärna ha ny, oftast dyr duschcreme och en bra bodylotion i min resenecessär . Tokigt ju!
    haha :) köp krämer där istället!

ja, vi behöver köpa resevagn...fixa pass till dottern och antagligen nytt åt både mig o sambon.  kläder behöver vi med. Har dock redan fyndat solskyddskläder, t-shirts och ett par shorts på rea :) flytvästar är inhandlade på loppis för 35 spänn också, perfekt! :)
    men mer i klädväg lär ju behövas.

ja, det blir en hel del utöver biljetter och boende som behövs...men det är värt varenda litet öre och vi har pengarna så eg ska man väl inte klaga.
    sprutorna sitter ju i sen och passen räcker ju några år så nästa resa blir billigare.
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-05-12 22:13:39 följande:
    Jag gjorde ett överslag och konstaterade att vi lagt ut drygt 7000 spänn på sprutorna, så nu måste vi se till att resa massor
    jisses, det är ju nästan som en biljett dit!
  • Thegran

på tal om vaccineringar.
    Jag och sambon tog havrix inför förra resan, en spruta sen glömde vi att ta den andra...enligt var vacc mottagning ska det dock gå att fylla på med en spruta fortfarande, och då ha skydd i 20 år.
    vi funderar på att göra så, och skippa twinrix på oss vuxna. Är det jättedumt?

dottern kommer givetvis ta twinrix.

• Thegran
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    visst kan man göra så. Vi skulle absolut åka ner utan boende bokat om det var under lite andra omständigheter.
    Nu har vi ju dock ett litet barn med oss, plus att vi vill bo nära svenska skolan för att underlätta. Vi ville dessutom ha fyra bungar/rum. En bunge åt oss (jag, sambo, dotter) under fyra veckor, en åt mina föräldrar, en åt min syster och en åt mina svärföräldrar som är med oss två veckor där. Det kändes helt enkelt osäkert att lyckas hitta boende åt alla på samma ställe, som dessutom låg nära skolan och var inom ramarna för vad vi vill lägga ut pengamässigt.

Vi har goda vänner som bor halvårsvis på lanta, de har varit och kollat upp resorten åt oss och betalat vår deposition. Vi litar helt och fullt på deras omdöme :)
    och mycket bättre pris än vad vi fick via mailkontakt hade vi nog inte kunnat få på plats heller ;) Vi betalar långt under lågsäsongspris under högsäsong, pga att en ur personalen uppgav fel pris.

Vi har dock inte bokat något för de två sista veckorna i Thailand och kommer inte göra heller fören vi är i landet iaf. Det var just boendet på Lanta vi ville ha färdigt pga av omständigheterna ovan :)
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2010-05-13 15:50:21 följande:
    Vi har efter att äntligen(!) kollat lite tillsammans med min sambo på hemsidor för boenden på Klong Dao kommit fram till att Laguna beach verkar vara ett bra alternativ för oss. Har dock inte fått svar från dem än. Eftersom ni först bestämt er för detta ställe, betyder det att era vänner som bor det kollat upp det förut och uppfattat det som bra?! Det vore ju bra isåfall:o)
    Nej, Laguna var de inte till. Vi hann inte mer än att bestämma oss för att vi ville bo där så fick vi priset på DR och tog det istället...så de hann aldrig till Laguna.

Jag har försökt hitta lite på nätet, och det jag hittat om Laguna låter bra. Det negativa var att det inte finns frukost eller restaurang på resorten längre.
    Poolen ser ju dock fantastisk ut, och bungarna trevliga, iaf på korten. De vi kollade på var nybyggda, kan ha hetat family deluxe bungalow eller nåt liknande. De erbjöd oss 10 % rabatt, men hade kanske gått att få ner det om man försökte.

Vi väntade ganska många dagar på svar från Laguna, tog nog nästan en vecka, så om det dröjer för er med så ge inte upp hoppet.

Jag vet som sagt inget om stället alls egentligen, mer än det jag läst.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-13 19:54:52 följande:
    Vi har varit där, det är trevligt.
    var har du varit, vilken resort menade du?
  • Thegran

usch, det är riktigt obehagligt det som sker i BKK just nu. Hoppas det lugnar sig snart!

• Thegran
    winters skrev 2010-05-15 17:14:10 följande:
    Var någon som ville veta med om Chicco Liteway, i dag har vi haft den när vi var på IKEA mm för vi hade inte plats i bilen för den stora vagnen och all shopping! :) Kör otroligt bra, lätt att svänga, lätt att fälla upp o ihop, bra liggläge, jag är helnöjd!Tänkte på det att det var någons som var lite rostig på några skruvar efter resan. Tror att det kan vara bra att spola av den lite lätt om man har fått saltvatten på den så ska väl inte det vara några problem, borde nog kunna bli problem med alla vagnar så en liten dusch då och då är nog en bra idé! :)
    Tack för rapport! Ska inhandla en nu i början av sommaren :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)