• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Playing the angel skrev 2011-11-14 03:48:37 följande:
    Ooh vilken härlig tråd! Vi hade egentligen tänkt ta en restresa 1-2 veckor till Grankan för att förhoppningsvis få lite sol och värme på oss i början på december, men nu när man ser att det faktiskt går att ta sig till Phuket för ungefär samma pris så blir man ju onekligen lite sugen på det istället, men så var det just det där med flygtiden och små barn.. Vi reser med två rätt vilda och rastlösa små, 1 1/2 och 3 1/2 år. Någon annan som gjort eller gör en sån resa? Tips och erfarenheter? Är det värt det eller ska vi hålla oss till Kanarieöarna ?

En till fundering är om någon vet hur det brukar vara med internetuppkoppling på hotellen om man har sin laptop med sig. Är uppkopplingen pålitlig och hyfsad? Min man har nämligen en tenta som behöver göras när vi isåfall är borta.

Thailand alla gånger :) Det är ju bara några timmar till med flyg och när du väl är på så går tiden fort :) Ofta flyger man på natten också. Och sen på plats är det underbart. Vi har åkte flera gånger med barnen i olika åldrar, det går bra, dom ör nu 3 och 6 men vi har åkte flera gånger sen äldsta var 1 år,
  • cillae
    Simbaa skrev 2011-11-16 11:03:43 följande:
    Vi har beslutat att boka av. Thailand finns kvar.
    Surt men hellre att åka friska än att komma ner och flickorna får magsjukan där nere det hade vi nog med förra gången

Nej vad tråkigt för er :( Men samtidigt inge kul om dom är sjuk när man ska resa. Gick det bra att avboka? Vilka skulle ni flyga med? Fick ni tillbaka pengarna eller skjuter ni på resan? Vi åker 3 dec, och som längtat men nu när jag läser det du skriver tänker jag att Ja herregud vad som helst kan hända innan dess...
  • cillae

En liten reflektion eller tips i all välmening, menar inte att trampa nån på tårna :) Vi har varit i Thailand med barnen flera gånger, rest runt, varit på samma plats ja lite olika. Nu de senaste gångerna har vi varit på ett och samma ställer hela tiden, nu senast 7 v. Kan låta tråkigt och man kanske vill se mycket olika platser när man ändå åker osv. Men faktum är att det är ganska "same same" en annan strand, en annan gata osv, men trivs man så kan man lika gärna vara där, för även pm det inte är långa sträckor emellan så går det åt en dag för varje flytt, man ska packa ihop och checka ut, vänta på en bil, åka till en båt osv, passa tider, komma fram, åka bil, checka in, packa upp det viktigaste, alla är hungriga för lunchen blev tokigt för att man reste, leta upp ett matställe äta och sen är den dan slut och gör man då många flyttar så blir det många sådanan dagar, för även om det är på samma ö tex, och man tänker att man lämnar det en astället tidigt så kanske det inte är incheckning förens kl 15 på det nya.Man ska hitta nya ställen.... Men det är bara min åsikt och alla gör som man vill :)

• cillae

Ja jag håller också med om ätt det är kul att se nya platser och att resandet i sig är ett äventyr, vi packar faktiskt inte heller upp fast vi som nu var 7 v i samma bungalow :) MEn det är mest att det går "bort" så mycket tid tycker jag. Och jag kanske har blivit bekväm med tiden :) Men vi har som sagt också varit på olika ställen och det har ju också gått bra. Ja Grekland är inget alternativ oavsettom jag ör på samma plats eller åker runt.

Och ang pengar: Några tusen baht så man klarar sig direkt, och sen uttagsautomat påplats. Finns även på flygplatsen om man inte har växlat.

• cillae
    am76 skrev 2012-03-10 19:14:00 följande:
    Nån som bott på Dr på Koh lanta nyligen? Åker dit om 2 veckor :) sen blir det öluff om vädret är bra, annars åker vi dit solen gömmer sig.., Mardröm det där med 3 v regn.

Vi bodde där 4 dec-17 januari i år, eller ja början var ju förra året :) Vi trivdes där, men det här var 4:e gången vi bodde där, så vi visste vad som väntade :) Helt ok bungalows, vi har hat Mini suite med en dubbelsäng och en vanlig 101-104 ligger närmast poolen och stranden, dom har visserligen byggt en ny pool längst upp nu och en byggnad, typ hotelldel. Bra läge på KLong Dao. Ni kommer at få det toppen. Har kompisar som är där nu och två månader framåt, deras dotter ska gå i en av de Svenska skolorna där, hon går i ettan.
  • cillae

Igår betalade vi vår resa. Vi bet 29 000 med Qatar, Arlanda-Krabi via Doha och Bangkok, två vuxna och två barn 8 och 5 år, 18 feb-19 april :) Är det nån som flugit med Qatar? Sist åkte vi med >Turkish, var bra. Skilde ganska många tusenlappar med Thai, då skulle det kosta 36 000. Vår som ska gå i Lilla Svenska skolan på Koh Lanta i 6 veckor.

• cillae

Ja visst är det, jag kanske skrev otydligt, det vår son som ska gå i skolan :) Dottern får hänga med oss, hon blir 5 då. Ja vi har åkt minst en gång varje år sen sonen var 1, och nu när vi var i vintras så kändes det som att "jaha sista gången vi kan vara borta länge" men så kom vi på att vi gör så här så kan vi åka i år iaf. Det blir ju en extra kostnad, men det är det värt, får spara lite extra :)

• cillae

Glömde :) Han ska självaklart få vara ledig lite han med, vi åker på en måndag så den veckan är han ledig, sen avslutar vi med hans sportlov och påsklov, dom har inte det på skolan där. Så vi tar det två sista veckorna

• cillae
    MiniPyret skrev 2012-05-30 18:48:14 följande:

Precis som oss! Vi tänkte också att det var sista gången i år, men sen kom vi ju på att vår son som börjar 1:an till hösten kan gå i skolan på koh lanta ( Fast han ska gå på svenska skolan) och vår 5 åring får vara med oss.

Vad kul! När ska ni åka då? Är det Sanuk du menar att han ska gå på? Vi skrev till dom med och fick plats där med, men vi valde Lilla Svenska skolan. Men vad jag har hört så är båda bra. Våra kompisar var där nu i vintras och deras dotter gick 6 v på sanuk, hon går i ettan. Dom var supernöjda.
  • cillae
    MiniPyret skrev 2012-05-30 20:31:42 följande:
    Ja, det stämmer. Det är den svenska skolan vid southern lanta.
    Vi bodde där nu i mars och var och tittade på båda skolorna. De verkar jättebra båda två.
    Valet blev enkelt för oss då lilla skolan hade så tokigt att man inte fick börja och sluta när man ville.
    Vi åker ner i slutet av januari och hem i början av mars. 

Jo jag vet, men nu hade vi tur att det passade oss med de intagningveckorna som dom hade, annars hade det ju inte gått.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)