Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Thegran skrev 2010-10-30 21:45:40 följande:
    Vad tråkigt att läsa. Tycker att ni också resonerar bra, det gäller att passa på medan man kan! Resan har man ju redan sparat ihop till, och när man kommer hem fungerar det ju ändå.

Hoppas det ordnar sig med ditt jobb!
    Jodå, jobb får jag. Problemet är att jag ahr "drömmjobbet" nu...

Nu ägnar jag mig åt att längta till Thailand, roligare att tänka på!
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Heeso skrev 2010-10-30 22:31:34 följande:
    Ok, får bege mig till ett baybyproffsen snart

Alltså, han har varit hos sin optiker (han köpte nya glasögon i våras) och hämtade sitt "recept". Det var nåt papper där hans värden stod, dvs vilken styrka han behöver på glasögonen...fråga mig egentligen inte för jag har själv inte glasögon. Men då behöver man ju inte göra själva synundersökningen i Thailand utan bara visa upp detta och sen köpa bågar. Han tänkte ev köpa ett par solglasögon med sin styrka.

En annan sak: hur gör ni med mobiltelefon???? Hittade nåt på Fritidsresors hemsida som heter LandNCall...man kunde köpa 2 simkort...så man kunde ringa varandra. Jag är inte så beroende av att kunna ringa Sverige men att nå varandra när man är där nere....Det ingick i alla fall 3 timmars telefontid för samtal fr Sverige samt 1 ytterligare simkort med 30 min telefontid inom Thailand...vad göra? Eller köper ni simkort där nere??? typ kontantkort?
    Vi har alltid använt den vanliga mobilen..
  • MissKaos
    Heeso skrev 2010-10-31 20:37:45 följande:
    Men blir det inte väldigt dyrt? Tänkte mest på om man ringar varandra där nere? Vi åker ju flera familjer ihop och kommer säkerligen att "dela" på oss flera gånger och då vill man ju kanske ringa varandra och stämma av
    lillsussan skrev 2010-10-31 20:31:12 följande:
    Va härligt för alla er som snart reser iväg och för er som redan är ute och reser. Vi har ett tag kvar, lite mer än två månader. Körde babysim idag så jag hoppas så att hela familjen kan njuta av bad tillsammans i Thailand.

Var inne på den här tråden flera gånger per dag för några månader sedan, men sedan kom vardagen, vi la Thailand på hyllan och jag hann inte riktigt med, men nu jäklar så skall jag titta in lite igen. Har läst igenom packningslistan och har som "to do" att den här veckan fixa pass till Ebba.

Ringde i förra veckan till smittskyddenheten på Sahlgrenska Sjukhuset och frågade om vaccinering och de tyckte att Ebba skulle ta emot Hepatit A om hon kommer äta annat än ersättning/amning, så fort hon blir 6 månader (hon är nästan 7 månader när vi reser). Hur gör ni med vaccinering?

Tror vi kan klara oss med ett stort paket ersättning + amning, men vi behöver ju även ge henne burkmat då hon redan kommit igång med smakisar som hon gillar jättemycket. Tar ni med  burkmat eller finns det att köpa (skall till Koh Lanta och därefter Khao Lak)? Och hur gör man med flaskorna? Här hemma kokar vi dem och kör med uppkokat vatten, men jag misstänker att man får sänka ambitionsnivån? Läste att man kanske borde ta med vattenkokare? Tar tacksamt emot tips.

Sedan testade vi en Chicco Liteway - kan den vara något att ha som resvagn? Eller gräver sig hjulen ner i stranden?

Jag pratade med infektion på Östra och de sa oxå Hepatit A om de skall äta. Vår yngsta kommer att vara 8 mån men vi valde att hoppa. Hon kommer att ammas, äta välling och burkmat som vi tar med. Vad gäller flaskorna så diskar vi dem bara som vanligt. Vi kokar dem bara ibland och kommer inte göra nån skillnad när vi är där nere....kanske koka dem lite oftare. Och välling gör man ju så klart på köpt flask vatten så det blir nog inga problem.
    Nää... det har inte varit ngt problem. Vi har ju åkt bara vi, sen har vi sms:at inte ringt. Det finns flera nät och nå´t av dom brukar vara rätt ok pris att messa med

HepA ingår i twinrix, så ska man vaccinera kan man lika gärna ge det med (inte bara HepB) så är det gjort för framtiden. Blir ju ändå bara ett stick.
  • MissKaos
    Ledilnaan skrev 2010-10-31 18:15:34 följande:
    En liten fråga: Vilka vaccineringar måste man göra innan man åker till Thailand?
    Beror på ålder, och vart du ska. Gå till en vaccinationscentral på deras droppin tider så fixar dom det!
    Vi ger lillkillen twinrix.  Kommer vaccinera hela familjen mot säsongsinfluensan, men det hadfe vi gjort ändå. Vi åker mot influensan sas och vi vill inte få den därnere. Men det är ett högst personligt val (vi har astma jag och lillkillen dessutom så) JAg är vaccinerad mot typ allt som går vaccinera mot efter resor i Asien, sudamera och Afrika.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-31 20:55:18 följande:
    Vi tänkte köpa där borta, men vi hade sån tur att de delade ut gratis sim kort på phukets flygplats nu i veckan när våra vänner anlände, så de tog åt oss också.
    har ingen koll alls på vilken operatör det är, men kan rapportera om några dagar.

annars så kan man köpa simkort på 7/11, där man även köper påfyllning till dem.
    ...vågar ni verklgein använd dom? Det är itne så att de kapar din mobil och du får betala dyrt sedan? *hoppas det är fair grejjer*
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-31 21:05:48 följande:

det är kontantkort, så det är nog svårt att göra så att vi får betala mycket :) har lånat en gammal skrutttelefon som ska med, så stoppar inte in det i någon iPhone eller så.

det är dessutom något välkänt märke, minns inte vilket bara. Kompisarna bor i thailand stora delar av året så de har koll på operatörer etc :)

Då är det ju perfekt! Jag är så misstänksam, typ "TukTuk 10 Bath" och du får se alla skräddare i bkk på vägen.
    En gammal skrutt tfn, då spelar det ju ingen roll. Jag tänkte väl att dom hade kommit på nå´t sätt, ta betalt från den man ringer till eller gud vet vad. Du får sammla upp en hel hög där! Och sälja till oss i tråden porto +en slant
  • MissKaos
    annojb skrev 2010-10-31 21:04:09 följande:
    Hej alla thailandsdiggare!

Har varit runt i Thailand många gånger men aldrig tidigare rest med barn.
    Åker till Koh Samet i början av februari med dottern, då 13 mån.

Hur som, vår dotter har alltid haft problem med sömnen, svårt att komma till ro och vaknar mååånga gånger varje natt för att amma. Hon är mentalt väldigt aktiv och bearbetar dagens intryck lite väl mkt på nätterna (säkert inget ovanligt men nog så jobbigt!).
    Undrar nu och ställer frågan till er som rest med små barn tidigare till thailand, hur har era barn reagerat på tidsskillnaden? Hur lång tid har det tagit innan de kommer in i rätt rytm, både på vägen ut och när ni kommit hem igen? Hur har de reagerat på alla nya intryck? sovit sämre etc?

Hur har era barn reagerat på flygresan? Detta blir hennes första flygresa och hon har aldrig någonsin somnat i vår famn, utan "måste" mer eller mindre alltid somna i sin egen säng efter ca 1 h lång och rutinmässig nattning... Är vi galna som tror att vi fixar detta?! kommer visserligen flyga på natten.

usch, har fått kalla fötter som ni säkert förstår samtidigt som jag tänker att det löser sig...

sist men inte minst, kommer att ta med burkmat till henne och undrar, hur löser man lättast uppvärmningen av denna mat? Är ju inte jättepigg på att gå in i strandrestaurangernas skitiga kök och då ev. få ev. bakterier i hennes mat...

såå tacksam för tips, idéer och era tankar!
    Är du galen så är jag! Min unge samsover ifs, men annars låter din dotter som min son. Fast han vägrar äta burkmat. Och mest gillar konstigheter som sushi, rökt lax och oliver... Dom kan leva bra länge på ris och bananer dock, och det brukar gå att köpa pommes ute. Och, om du är på ett större ställe finns det typ "minimarkets"som ser ut ha div lite yoggi mm iaf. Värmning, Thailand är praktist på så vis att folk brukar vara hjälpsamma -tror nog dom hjälper dig på hotellet mde att micra. Annars kandu ju koka upp vatten och stoppa i burken i varmvattnet en stund. Det blir bara lite ljummet men småbarn brukar nu inte gilla för varm mat.. Strandrestaurangenrna har jag inte upplevt som skitiga. Och de ska väl isf bara micra burken? Annars får hon väl äta maten kall, många ungar verkar äta burkmat kall..
  • MissKaos
    mattispadd skrev 2010-11-18 17:27:06 följande:
    Har ni sett detta igen.....www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inri...
    Ja, och det känns ju inget vidare. Sonen kommer få bada i soldress, endast.. Ska leta efter långärmad/benad sådan för havsbad... + badskor med spf50, det är ju skydd även mot manetern.
    Saian skrev 2010-11-18 18:48:52 följande:
    hmm hittade faktiskt inget senast jag kollade på halens o ellos men jag får försöka igen ikväll. tradera känns inte riktigt som min grej men om inget annat funkar så får jag kanske kolla in det. Tror tyvärr inte att hon kommer i sommarkläderna, storlek 62 på byxorna då och nu har hon 80. :C Tror du att det kanske kan finnas att köpa där nere?

Tack för hjälpen ändå! :D 
     Åh, tradera är beroendeframkallande.. Tyvärr hade min unge större strl än 80 i somras, annars kunde du ju köpt hans. Billigt. trångt i garderoben ändå. T-shirts brukar alltid finnas men byxor kan nog vara svårare. Kolla rea stängerna på KappAhl, såg sommarkläder där för någon vecka sedan. Strl okänd.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)