annojb skrev 2010-10-31 21:04:09 följande:
Hej alla thailandsdiggare!
Har varit runt i Thailand många gånger men aldrig tidigare rest med barn.
Åker till Koh Samet i början av februari med dottern, då 13 mån.
Hur som, vår dotter har alltid haft problem med sömnen, svårt att komma till ro och vaknar mååånga gånger varje natt för att amma. Hon är mentalt väldigt aktiv och bearbetar dagens intryck lite väl mkt på nätterna (säkert inget ovanligt men nog så jobbigt!).
Undrar nu och ställer frågan till er som rest med små barn tidigare till thailand, hur har era barn reagerat på tidsskillnaden? Hur lång tid har det tagit innan de kommer in i rätt rytm, både på vägen ut och när ni kommit hem igen? Hur har de reagerat på alla nya intryck? sovit sämre etc?
Hur har era barn reagerat på flygresan? Detta blir hennes första flygresa och hon har aldrig någonsin somnat i vår famn, utan "måste" mer eller mindre alltid somna i sin egen säng efter ca 1 h lång och rutinmässig nattning... Är vi galna som tror att vi fixar detta?! kommer visserligen flyga på natten.
usch, har fått kalla fötter som ni säkert förstår samtidigt som jag tänker att det löser sig...
sist men inte minst, kommer att ta med burkmat till henne och undrar, hur löser man lättast uppvärmningen av denna mat? Är ju inte jättepigg på att gå in i strandrestaurangernas skitiga kök och då ev. få ev. bakterier i hennes mat...
såå tacksam för tips, idéer och era tankar!
Är du galen så är jag! Min unge samsover ifs, men annars låter din dotter som min son. Fast han vägrar äta burkmat. Och mest gillar konstigheter som sushi, rökt lax och oliver... Dom kan leva bra länge på ris och bananer dock, och det brukar gå att köpa pommes ute. Och, om du är på ett större ställe finns det typ "minimarkets"som ser ut ha div lite yoggi mm iaf. Värmning, Thailand är praktist på så vis att folk brukar vara hjälpsamma -tror nog dom hjälper dig på hotellet mde att micra. Annars kandu ju koka upp vatten och stoppa i burken i varmvattnet en stund. Det blir bara lite ljummet men småbarn brukar nu inte gilla för varm mat.. Strandrestaurangenrna har jag inte upplevt som skitiga. Och de ska väl isf bara micra burken? Annars får hon väl äta maten kall, många ungar verkar äta burkmat kall..