• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

stockrosen skrev 2010-08-22 22:21:48 följande:
    Det är ju helt fantastiskt pris för 4 veckor!!!!! OTRLIIGT BRA!
    *avis*
    Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-23 21:20:33 följande:
    Hmm, vi fick information från Fritidsresor att vi senast två månader före avresa skulle få info om vilka säten som skulle finnas tillgängliga då flygplanstypen inte var bokad. Vi reser den 5:e jan och är borta tre veckor. Vi hoppas på babysäng, men det var inte säkert att dem kunde lösa detta.

Nu har vi äntligen bokat våra boenden i Lanta resp Kao Lak - hoppas dessa är ok nu; www.seahouseresort.com/ www.sudalabeach.com
    Med flyg landar vi ca 31 tkr. Era 30 tkr för fyra veckor låter ju fantastiskt bra. Typiskt mig att missa alla klipp!

Bra tips om tvätt - definitivt värt att lämna in på tvätt så att man slipper ha så mkt kläder med sig.
    Åker ni oxå med Thomas cook eller fritidsresors egna? Trodde oxå att det var två månader innan, men vi kan boka platser nu, men jag vill se en skiss innan... Har mailat dem nu, får se om de kan skicka något.
    Tror inte vi kan få babysäng då oscar redan väger 10 kg, men om han bara kan ligga på golvet hade det kanske kunnat vara något.

Ser ut som att ni kommer att få det trevligt!
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-24 08:43:56 följande:
    Ja, nu längtar vi! Var ute en kort stund på morgonen och det kändes som vi skulle blåsa bort här i Göteborg.

Vi bokade via Fritidsresors sajt, men det var nog Thomas cook jag fick ringa vad gäller placering/babysäng. Det sklle tydligen kosta några hundralappar extra för placeringen - och det var krav på placering för att kunna få babysäng/vagga. Hon jag pratade med pratade något om "333" el "332" och att dessa hade olika antal platser.

Är ni inne på någon sajt nu och bokar platser? Vad kostar det för er att få specifik plats?
    Ja, så är det för oss oxå. Enligt de har de lagt in oss manuellt för att vi ska kunna gå in på airshoppen och boka platser, men det funkar inte. Men de kan boka per telefon, men då kan jag ju inte se eftersom det inte finns någon skiss på det planet som de pratar om a332-c. Har hittat på a332 och a332b.

Annars får vi väl ge oss till tåls till i mitten på september, men det hade ju varit gott att fixa innan! :)

Tror att de "vanliga" platserna kostade 195 och de med extra benutrymme o plats för vagga kostade 395.

Har fått många olika bud om varför vi inte kan boka sun class, för om vi hade fått det hade vi nog inte ens brytt oss om att boka speciella platser. En är att Oscar är under 2 år och en är att det inte finns på fyraveckorsresorna utan bara två. Kanske är båda skälen! :)
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-24 16:14:59 följande:
    Alltid lika spännande när man får olika bud... Det hade ju varit toppen om man själv kunde se flygplansskissen och bestämma platser och inte bara lita på personen per telefon.

Om jag tolkar det rätt så kanske barn på något sätt har förtur såtillvida att man ringer in och att därefter "alla" har möjlighet att boka specifika platser med start två månader före avresa.

Nu verkade det som vi får några kompisar med oss på en del av resan också - det hade ju varit helt underbart. Hade nämligen hoppats på att få dyka tillsammans med mannen. Hoppas!!!
    Får hoppas att de kan ordna fram en skiss! Vet någon om de platsbokningarna är bindande, eller om man skulle kunna våga och boka och sedan boka om de i sådana fall om man vill ändra sig när man får se skissen?

Vi ska åka till Similan tre dagar i december, det kan rekommenderas utan att ha varit där innan! Skrattande Vet att min man dök vid Hin Daeng o Hin Muang när vi var i Thailand första gången, ligger i närheten av Koh Lanta. Är hans bästa dyk hittills, men nu är han ganska säker på att Similan kommer att toppa det!
    Vi åker med dessa, en svensk båt: www.mvoktavia.com
    Oscar 091001
  • winters
    lillsussan skrev 2010-08-24 18:29:04 följande:
    Tack för dyktipsen, de skall vi definitivt kolla närme på. Similian tror jag rankas som topp 10 dykdestination i världen, så det skulle jag själv vilja testa. Vet dock inte hur man löser det med Ebba om vi är själva. Kanske får vi göra ett dyk vardera eller så och att den andra passar Ebba. Dyker du?
    Näe, jag snorklar bara så vi får turas om med Oscar. Därifrån båten åkte de även in till stränderna, ska bli jättehärligt, tror inte att någon av oss kommer att bli besvikna. Och vi har båt här hemma, så vi hoppas att Oscar har hunnit bli båtvan i sommar! :)

Vi har lite olika solskyddsdräkter i olika varianter, kort o lång ärm, heldräkt och tvådelat, från Lindex, KappAhl, H&M, Gekås och Sunblock. Det är inte jättenoga med storlek, Oscar har allt från 74/80-98/104 och han blir 11 månader nästa vecka.

I dag är det inte svårt att längta härifrån, bara 82 dagar kvar, men vem räknar...
    Oscar 091001
  • winters

Ringde vaccinationsstället nu och frågade om Dukoral nu till oss vuxna. Vi har fått två doser 2004 och en 2007. Frågade hur många vi behövde nu och det är 1. Hon sa att om man fyller på inom fem år räcker det med 1 dos. Kanske finns olika bud därute, men det var samma som när vi fick sist och det här var ett annat ställe.

ca 1 vecka innan skulle det tas, så jag har bokat in i kalendern att gå upp och hämta det två veckor innan avresa så får vi ha det i kylen till det är dags.

Oscar 091001
  • winters

nu har vi bokat platser på flyget, men utan att ha sett skissen, jag gav upp nu! :) var ombokningsbara så är vi inte nöjda när vi väl får se skissen om nån månad så kan vi boka om då. blir bara vi två, skönt för det är ju lite jobbigt att behöva störa eller störas av någon annan på en så lång flygning.
    men det är ju natt större delen av flygningarna, så vi ska väl sova hela familjen ändå?! Skrattande

Oscar 091001
  • winters
    winters skrev 2010-08-25 16:03:51 följande:
    nu har vi bokat platser på flyget, men utan att ha sett skissen, jag gav upp nu! :) var ombokningsbara så är vi inte nöjda när vi väl får se skissen om nån månad så kan vi boka om då. blir bara vi två, skönt för det är ju lite jobbigt att behöva störa eller störas av någon annan på en så lång flygning.
    men det är ju natt större delen av flygningarna, så vi ska väl sova hela familjen ändå?! Skrattande
    eller ja, tre är vi ju, men på två platser! :)
    Oscar 091001
  • winters

Har startat en ny sidotråd med tips och packningslista till Thailand som vi kan uppdatera och hålla levande på samma sätt som avresetråden. Bara kopiera listan och skriv in era tips och förslag på packning. Läste inte igenom jättenoga utan kopierade sådant som redan var skrivet, så den revideras nog snart igen! Skrattande

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

Mileas mamma, kan du lägga in länken i trådstarten?

Oscar 091001
  • winters

Tänkte att vi skulle ta med strandtältet vi har haft stor nytta av i sommar (de soliga stranddagarna alltså! Skrattande), finns det att köpa i ao nang, eller ska vi ta med vårt?

Tycker många ställen vi var på erbjöd skön skugga av träden. Särskilt gott var det om man ville ligga länge i vattnet och svalka sig, då var det ju omöjligt utan trädskugga! Glad

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)