Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Huyr har era små klarat värmen? Vi har en 4 månaders tjej som är extremt känslig. Många gånger vill hon inte ha kläder på sig nu inomhus. Om våran resa blir av så kommer hon att vara närmare 1 år då vi åker och tänkte vara borta 6 månader men börjar nu bli lite oroliga över att hon kanske inte klarar värmen...:-O

• Mamma Tes
    the lovelylady skrev 2011-01-02 20:19:01 följande:
    Hon är 2 år och 3 månader. jag har hört om nässpray också, så det kanske man kan prova. Får man ta det på så små barn?
    Det finns spray som är från 7 månader.
  • Mamma Tes
    Ariella skrev 2011-01-02 21:10:47 följande:
    Nu har vi äntligen bestämt oss för att det blir Koh Chang 10 dagar i mars. Vi har varit i Thailand flera gånger tidigare, men aldrig där. Koh Lanta är annars vår favorit.

Är det någon som har varit på Koh Chang och kan berätta lite om det och eventuellt tipsa om utflykter som man inte får missa? Jättetacksam för alla tips!
    Jag och min sambo har varit på Koh Chang. Vi tyckte det var sådär där faktiskt. Mycket prostitution och tjejer som försökte få in ALLA killar och karlar in på klubbarna. Rätt obehagligt faktiskt. Men naturen var vacker där med som de andra ställena vi besökt. Våran favvo var också Lanta. I min blogg kan du läsa om våran vistelse på Koh Chang. Klicka på "Januari 2009" i högerkolumnen!

tesansblogg.blogg.se 
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-01-27 18:56:50 följande:
    ajdå, miss av mig. Det är om ett år vi åker,tyvärr... mailar också med jorden, fast med Peter än så länge. De ska lägga in en bevakning åt oss. Var tvungen att höra mig för lite om man kan boka biljetter åt oss som ska ha egna säten och lägga till en infant senare, och det skulle gå bra :)

Men har faktiskt kollat lite resor nu snart med, men det är så himla mycket just nu här hemma så vi känner inte att vi kan åka iväg :(
    Hur gammal kommer bebisen vara då ni åker? Vi väntar tillskott i september och då kommer våran dotter vara 22 månader. Vi funderar på att åka då den nya har blivit några månader. Vågar man det?
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-01-28 22:31:20 följande:

Är också beräknas till september :) som sagt, än är det väldigt nytt :)

Vi planerar att åka sportlovet 2010, det är väl feb- mars nån gång (?) så då är isånnafall bebben 5-6 månader och dottern är 3 år.

Åh samma! Grattis! Hoppas det går bra för oss båda  

Vi planerar att vara bort 3-4 månader men känns himla nervöst. Vi hade planer på det redan då dottern föddes men av många orsaker blev det inte så.- Nu känner vi att om vi inte gör slag i saken och åker och stannar borta en längre tid så kommer vi ångra oss. Är ju ett ypperligt tillfälle att passa på då man är föräldraledig, lite svårt att ta ledigt från jobbet så länge Hoppas vi vågar! 
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-01-28 22:38:32 följande:
    Grattis till dig med! Håller tummarna för oss båda :)

Härligt att vara borta så länge! Innan dottern föddes planerade vi att vara borta 6 månader och plugga på distans under tiden, men sen blev jag gravid och det ställdes in. Var iväg 6 veckor nu i nov/dec, men nästa resa blir bara på 2-3 veckor.
    Har ni varit i thailand tidigare?
    Vi har varit i thailand 3 veckor utan barn Phiphi, Koh lanta, Koh chang och Bangkok.
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-03-30 08:30:02 följande:
    Vi mår fint :) Börjar bli tjock :)

Vi planerar just nu att åka nov - 2012, men det hinner väl säkert ändras.
    Varför vill ni inte längre åka runt februari? Vi pratar här hemma om att dra i februari ngn gång, då är bebben 5 månader och lillan 2 år och 3 månader. Blir nog Koh Samui. Vill egentligen till Lanta men vi har inte hittat billligare boende än ca 8 papp/månad. På Koh samui kan vi få för ca 4000/månad. Lite skillnad
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-03-31 06:58:23 följande:
    Kan inte citera med iphonen, men testan l, vi har bestämt oss för att vänta tills bebisen är lite äldre.

Vi har fortf kvar biljettreserveringen, så vi kan ju ändra oss men nu lutar det åt att skjuta upp resan ett år.
    Aha. Själva så måste vi åka innan bebben är 1 år så att vi båda ska kunna vara lediga så länge. Då är jag föräldraledig men tar inte ut några dagar alls och så tar sambon ut dagar istället.
  • Mamma Tes
    obelix skrev 2011-04-01 20:53:01 följande:
    Hej

Hur länge ska ni stanna på koh samui?  vi planerar en ny lång resa till nästa vinter/vår  men vet inte rikigt var?  är koh samui tillräckligt stor för att vara där 1 eller 2 månader,   var bokar ni där ni hittar boende för 4000kr /mån?  hur bor ni då?  

Hua Hin vad tycker ni om det området? nån som varit där?
    Vi tänkte stanna i 4 månader. Sen kanske det blir någon tur till andra ställen men inte så mycket fläng då vi kommer ha en 5 månaders med oss. Vi har inte varit på Koh Samui innan men hört gott om det och en tjej bloggar på gp:s reseblogg nu då hon är där med sin familj inkl. deras 2 barn... Hittade boende via en privat annons vi hittade. En lägenhet eller ovanvåning i ett hus som har 2 sovrum och ett vardagrum och kök i ett och så en rätt stor terass.
  • Mamma Tes

Nu när ni pratar om maneter så kom jag på här att då jag och sambon var i thailand så upplevde vi några gånger då vi badade att det liksom stack till på hela kroppen. Som små, små nålstick nästan överallt som sved till lite. Skitmärkligt! Någon annan som upplevt det?

• Mamma Tes
    Tullemi skrev 2011-04-06 22:29:46 följande:
    Jupp ofta.
    Fasen vad märkligt! Vad kan det vara? Någon tanke?
    ulligulli skrev 2011-04-06 22:57:19 följande:
    Vi märkte inte när vi bodde på Klong Dao i november, men däremot både både Klong Nin och på Kating Bay (Båda längre ner på Lanta)
    Vi fick höra att de på Klomh Dao bett alla båtar köra längre ifrån stranden för de hade sönder maneter och småbitarna spolades in mot land...
    Kan det vara det alltså? Det var ju konstant hur länge man än var i vattnet och ur man än försäkte flytta på sig.
  • Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-04-07 06:34:05 följande:

Vi märkte på både Klong dao och Long beach i november. och som sagt, de första två veckorna i nov blev väldigt många på vårt hotell, på Klong dao, brända i havet och fick doppa tår, fötter och badda ben med vinäger.

sen åker ju många båtar in mot stranden på klong dao också, varje morgon och em kommer det ju flera utflyktsbåtar och hämtar/lassar av folk.

Vad märkte ni? Det stickandet som jag talade om? Vi behövde aldrig badda med något och associerade aldrig det heller till maneter. Så fort vi gick upp ur vattnet så var det bra igen, då försvann stickningarna och svidet.

• Mamma Tes
    Thegran skrev 2011-08-02 11:36:47 följande:
    hittade förövrigt flyg med aerosvift för 15 000 för oss fyra...med kort mellanlandning.
    inte något höjdarbolat, men skulle spara nästan 15 000 jämfört med om vi åkte direktflyg med thai...
    Varför är inte aerosvift bra?
  • Mamma Tes

Äntligen ska vi nu tillbaka till Thailand! Jag och sambon var där 2009 och efter det har vi fått 2 barn, snart 3 år och snart 5 år. Vi kommer att flyga till Phuket (åker slutet på nov och blir borta 2,5 vecka) och tror vi ska boka en natt eller två där hemifrån och sen fixa boende på plats, första pris, tänkte vi. När vi bara var på två var vi på phi phi och lanta. Älskade lanta så kommer nog att bli det igen. Någon som har tips på bra ställen där med barn? Klong dao gillar vi så gärna där. Vill ha ac och gärna ett sovrum till barnen så man kan stänga om dom då dom lagt sig på kvällen. Eller är det onödigt? Kanske bättre att låta dom nattsuddare med en själv? Första gången vi reser med barnen så vill gärna ha andras erfarenheter!

Vilken uv-dräkt är bäst? Vad mer ska man tänka på att införskaffa till barnen?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)