• nellang

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej
    Vi har bokat resa till Thailand den 22 mars. Åker til Koh Lanta för 2 veckors semester. Min makes bror bor där så jag hoppas på barnvakt nån kväll. Vår son kommer att vara 4.5 månad då vi åker.

Vi ringde till Fritidsresor idag och hörde oss för angående sängplats för lillen på flyget. Tyvärr finns inte detta i just det flyg vi kommer att ha. (Flyger med Tui) Kollade även upp aventuell bilbarnstol på plats och även där blev det negativt. De använder sig bara av minibussar och rekommenderade bärsele.

USh nu blir jag super orolig. FÖrst 12 timmars flygning utan barnsäng. Eller 12 timmars flygning räcker för att göra mig orolig och nervös. Tänk på bebisens stackars öron. När vi väl kommer ner så är det en minibuss utan barnstol.

Hum vad har vi gett oss in på. Borde vi ta med en bilbarnstol och ta taxi till hotellet? Min man säger hela tiden att det kommer att gå bra, att många reser med bebisar till Thailand. Det är säkert bara jag som oroar mig. Och värmen.... hur ska han klara detta? Borde kanske stanna i kalla Sverige.

Äh ryck upp dig! Jag hoppas att jag kommer till ro med mina oroskänslor när vi närmar oss avresan och vi ser att lillen är lite äldre och större.

Tips och råd någon?

• nellang

Hej Thailandsresenärer!
    Vi åker med Apollo till Koh Lanta den 20 november. Flyget som tar oss dit är Thomas Cook. Kontaktade dem häromdagen och frågade om det fanns något sätt att ladda iPad / mobil under resans gång. Det ska tydligen finnas nån typ av adapter för flygplans hörlurarnas ingång. De sa att det inte gick. Är det någon här som har erfarenhet?

Vidare sa Thomas Cook att man inte fick ha med sig egen mat på flygen pga hygieniska skäl. Jag har en 2 åring som kommer att behöva mutas med russin och säkerligen äta frukos före alla andra. Hoppas att jag kan "smuggla" med snax ändå. Det är ju trots allt ett barn och för allas trevnad så bör han få i sig något när hungern är som värst.

Några erfarenheter från er andra?

• nellang
    Allrona skrev 2012-10-25 08:09:13 följande:
    Vi flög med Thomas Cook till Kanarieöarna för en månad sedan. Jag hade med mig en hel del ärbart som mackor, minimorötter, baby bell ostar, nötter osv. Det var ingen som sa ngt om det.

Det var säkert bara tjejen på Thoma Cook som vill sälja mer under flygets gång. Vi kommer att packa ner div mat till lillkillen.

Tack för infon.  

• nellang

Brr -6 grader i Uppsala denna morgon. 23 dagar kvar till avfärd till Thailand. Längtar till värmen.

• nellang

@Snartblirvitre. Vi åker oxå 20 november till Koh Lanta. Åker med Apollo från Stockholm. Har en son på 2år. Varifrån och med vilka flyger ni?

• nellang

Gruvar mig inför flyget. Hur ska min 2åring fixa detta? Han sitter ju inte still en ni ut ens. Ska nog köpa öronproppar till alla grannar på flyget. Så får man inga sura miner.

Idag ska jag köpa nackkudde och solskyddsmedel. Sen är vi nog klara. Nya badbyxor och solkeps kom med posten i torsdags. Småleksaker är inhandlade.

Lillkillen får vara vaken länge på flyget. Allt för att undvika allt för mycket skrik. Plus att då blir nog tidsomställningen lättare.

• nellang

Ni som varit på Koh Lanta, kan man köpa strandlekssker där? Typ hink o spade? Åker på tisdagen och i resväskan samsas 2åringens grävmaskiner och mina dykgrejer.

• nellang

Strålande sol och värme på Koh Lanta. Skönt att vila med 2 åringen på rummet när det är som varmast.

• nellang

Hej Ska till Thailand (Ao Nang) i november med en 4åring och en bebis (6 månader). Läste att det är bra att ta med vagn även för de äldre barnet då de kan somna i vagnen på restaurangen. Använder väldigt sällan vagn idag till sonen. Kanske är det klokt att ha med en, vad tror ni? Sonen har aldrig somnat i min famn eller hemma i någons soffa.

• nellang

TomMon
    Vi är heller inte ute sent, men vill gärna äts middag vid 7-8 på semestern. Och det ska väl grabben fixa om inte får vi väl tänka om.

Var i Thsiland då han var 2 och om jag minns rätt somnade han inte i vagnen då trots att den var med.

Blir nog utan om vi inte hittar en paraplyvagn för några 100kr som vi kan lämna där sen.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)