• The75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej
    Här är en till som längtar men jag får hålla mej till tåls för vi åker inte förens 16 feb,känns jätte långt tills dess.
    Vi kommer bara åka 2 veckor denna gång annars har jag varit där 4 veckor men nu med 2 barn och den lilla bara (då vi åker 7 mån) så får det räcka :O( 2013 kanske det blir en lite längre resa igen
    Vi kommer bo på Karon beach resort & spa  lugnt och skönt precis vid straden :O)

• The75
    Hej

Lindaha mitt råd är packa inte för mycket jag kommer packa ner (vi har barn som är 4år och 7 mån)
    2st "soldräkter" var
    1 par badbyxor till sonen sådana man har på babysim som håller tätt ifall olyckan är framme ;o)
    3 par shorts till sonen
    3 par till dottern
    4 st kläningar till dotterna
    3 linnen till dottern
    3 armlösa bodys till sonen
    1 pyamas till sonen om man har AC på kan det behövas
    1 nattlinne till dottern
    2 st haklappar
    Alvedon flytande och suppar
    vätskeersättning
    1 pkt blöjor så man slipper springa och köpa det första man gör
    Välling/ersättning till sonen Nan som vi anv finns att köpa där nere oxå så vi tar inte med så mycket 
    1 pkt gröt till sonen köper mer där nere om det behövs 
    1 par foppa tofflor till dottern funkar i alla väder :O)

Vår dotter på 4 år äter allt så till henne behöver man inte ta med någon mat men till er 2 åring kanske ett par burkar,vår stora tjej var 2 år när vi åkte första gången och hon åt allt redan då men vi köpte några burkar hipp därnere som omväxling ibland.
    Det mesta finns att köpa därnere men det beror ju oxå lite på vart man ska bo.
  • The75

Hej Jag och min familj har varit i Thailand flera gånger men pga att dottern nu går i skolan är det inte längre lika lätt att vara borta mitt i terminen osv så nu är vi lite sugna på att åka på sommaren så nu undrar jag lite om någon av er har erfarenhet av Thailand på sommar tid vi hade tänk åka i juni och vara borta ca 1 mån . Vi tänkte börja i Phuket och sen röra oss lite i det området men pga att vår minstingen bara är 1 år då så blir det inget jätte rund resor utan 1-2 veckor på samma ställe.

• The75

elinaehn jag undrade samma sak men ingen svarade på mitt inlägg så jag tog mod till mej och bokade ändå :0) så i slutet av maj bär det av till Phuket med Qatar med en mellanlandning i Doha.
    Så håller jag tummarna att vädret är ok :0)

• The75

elinaehn det har vi inte riktigt bestämt än vi har tittat på hotel i Karon och patong,tycker att patong brukar vara lite väl men om det är sant att mycket är stängt under lågsäsong så kanske det är tråkigt där och då kanske patong är lite mer lagom.
    Sen ska vi nog dela upp semestern lite och sticka iväg till kamala, khao lak och bangtao oxå men vi börjar nog med 1 vecka i Patong det är lätt att utgå därifrån och sen bestämma mer under resans gång :0)

• The75

elinaehn
    Vi har tittat på Duanjitt hotel i patong som ligger utanför stadskärnans oväsen och ändå på gångavstånd till allt och tanken är ju att vi sen ska röra på oss någonstans så vi kommer nog bara börja och sluta vår resa där

• The75

Hej TomMon
    Förra gången vi var där var sonen nästan 7 mån och allt gick jätte bra vi hade gröt välling och Ellas kitchen mat med oss.

På flygresan sov han mest det blir lite mer spännande när vi ska åka nästa sommar då är stora tjejen nästan 7år sonen,3år och minstingen 1 år efter 1 mån i Thailand kanske vi föräldrar kommer behöva semester ;)

Såg att du brukade åka på sommaren det är första gången vi åker på sommaren längtar redan hoppas vädret blir ok, vart brukar ni åka på sommaren tycker man hör så mycket olika om vart man ska vara för att ha det bästa vädret.
    Vi kommer flyga till Phuket sen får vi se :)

• The75

Sulan jag vet att dom har ganska många olika barnvagnar på Central festival,jag är lite små sugen på att köpa en där jag oxå och bara ta med vagn hemifrån till Lill tjejen och köpa en där nere till sonen när vi åker i maj,berätta gärna om vi köper en därnere vad dom kostar det var 1,5 år sedan jag var där sist :)

• The75

Hag7 nu blir jag avis vi åker inte förens i maj så det känns som år och dagar tills vi ska åka,vill åka nu :)

• The75

Elinaehn vi kommer åka till Phuket,det är första gången vi åker på sommaren oxå annars har jag varit där nov,feb. och april men aldrig på sommaren så detta år tänkte vi pröva och då har vår minsting nästan blivit 1 år så det känns oxå skönt :)
    Om något år när alla barnen blivit lite större så tänker vi åka omkring i Thailand lite mer igen men nu med 3 relativt små barn så åker vi bara omkring i Phuket och öarna runt omkring.

• The75

Hej
    Är det någon i tråden som är i eller kring Phuket? Jag har tittat på vädret därnere nu och det ser ut att regna och åska hela dagarna om man ska tro väderleksrapporten stämmer det?
    Vi ska visslingen inte åka förens i maj men jag tycker ändå om att ha lite koll på vädret ;)

• The75

Hej AnnaKarinA
    När jag senast var i Thailand var vår son 7 mån och han fick vara på hotellrummet när det var som varmast mitt på dagen och badade med oss på morgonen och sen eftermiddag när solen inte var så stark
    Han hade på sig hel uv dräkt och sol hatt när han badade.
    Vi köpte flera tunna T-shirts därnere lite större storlekar än han var som var sköna och luftiga som han hade på sig.

• The75

Hej Är du min :0)
    Jag brukar klä mej själv och tjejerna i klänning och leggings och sonen i mjukis byxor,sen packar jag ner shorts till sonen så han kan ta av mjukisbyxorna när vi kommer fram och vi tjejer tar bara av oss leggingsen.

• The75

Louise1983 vet inte hur det är i Ao Nang exakt men vi har varit runt en del med barn i Thailand och visst finns det barnmatsburkar på dom stora mataffärerna men dom är inte så " matiga" mest fruktpure efterrätter osv inte så många kött,fisk och potatis som vi har här hemma så vi har haft med oss samma sak när det gäller ersättning det har vi tagit med.
    Blöjor finns men är ganska så dyra och håller inte riktigt samma kvalitet,vi har haft blöjor med oss som barnen haft på nätterna och köpt blöjor därnere som dom haft på dagarna dom har inte samma uppsugningsförmåga men det gör ju mindre på dagarna.

• The75

Alla får självklart göra som man vill men efter att ha fått höra och se vad dom gör med elefanterna för att få dom att foga sig skulle jag aldrig åka på elefant utflykt stackars djur det var hemskt att se reportaget som tv 4 visade kan vara värt att tänka på

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)