• Zirup

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej! Vi hade tänkt åka på familjeresa efter att jag och min man gift sig, bröllopet står i maj 2013 och vi hade gärna velat åka till Thailand (eller närliggande) ett par veckor senare under det året. Har förstått att hösten kanske inte är helt lämplig på grund av regnperioden... någon som har några tips eller rekommendationer på när och var, hur vi skall få ut mest av resan? Barnen kommer vara 3,5 och 5 vid den tidpunkten, om det har någon betydelse.

• Zirup

Tusen tack för tipsen, TomMon och Ville och Agnes! Skall absolut ta med det i beräkningen och researchen och det känns toppen att ha någonstans att "utgå ifrån"!

• Zirup

Hej! Har läst och inspirerats grundligt av den här tråden inför vår Thailandspremiär i januari-februari nästa år. Vi lägger oss på bekvämlighetsnivå och spenderar en hel månad på Koh Lanta och jag skulle tacksamt ta emot lite input på vad som hittills är lite lösa tankar vi har. Vi reser med två barn; 5 och 3½ och merparten av resan kommer vi nog tillbringa på Khlong Dao och Long Beach med ett par hotellbyten för variationen. Sista veckan funderar jag dock på om vi skall ta oss söderöver och spana in ö-livet. Har span på Koh Muuk, Koh Bulon och Koh Lipe. Vad tror ni om detta? Är det dumt att klämma in flera öar eller är det bättre att stanna på ett och samma ställe, i så fall var? Och följdfrågan är, funkar det att ta sig med flyg tillbaka till Bangkok från närområdet eller är det Krabi även då? Det står att det finns en liten flygplats vid Hat Yai och även vid Trang. Är det någon som rest därifrån och hur funkade det?

• Zirup
    K Json skrev 2013-09-15 16:16:05 följande:
    Vi skall till muuk och lipe, flyger inrikes från Bangkok till trang. Däremot kommer vi få byta flygplats i Bangkok, det skall ta ca40min med taxi. Nu har vi inte flugit ännu men vi hoppas att det skall funka bra. Vi skall vara borta 3 v jan/feb -14! Hat yai är väl fortfarande lite oroligt, kolla om UD avråder eller inte, men pga oroligheterna valde vi att flyga till trang!
    Tack för synpunkterna! Du har ju helt rätt om Hat Yai, läste på UD nu att det ligger lite i gränslandet till oroligheterna och då känns Trang som ett bättre alternativ. Har jag förstått dig rätt om man hamnar i Don Mueang, Bangkok? Även vårt flyg hem går från den internationella flygplatsen så det är ju bra att räkna med omlokaliseringen.
  • Zirup

Vi har köpt stolar till Bangkok nästa år och ska därifrån flyga vidare inrikes till Koh Lanta. Hur pass smidigt eller är det att köpa biljetterna på plats i Thailand? Att vi typ tar det lugnt, väntar ut vårt bagage, köper biljetter och väntar på nästa flyg? Är det bättre att ha allting klart i förväg?

• Zirup

Acefi och hag7; det kanske är min flygokunskap som talar men hur gör man för att checka in hela resan? Om man köper resan vid ett och samma tillfälle eller via samma bolag så kan jag förstå det men nu skulle köpen bli vid två separata tillfällen. Så är flygbolaget redan medvetna om det när vi checkar in här i Sverige, att vi ska hoppa på ett annat flyg i Bangkok?

Florimell: vi åker i mitten av januari, så högsäsong, och betalar ca 29 000 kr för fyra personer TOR. Jag tror att det är ett okej pris men det är första gången vi åker så..!

• Zirup

Finnair. Så stolarna är redan betalade. Vad vi har att välja på nu är att köpa inrikesbiljetterna  här hemifrån eller att köpa dem på plats i Bangkok.

• Zirup

hag7: första dagarna bor vi på Kaw Kwang resort på Klong Dao Beach, vi flyttar sen till Golden Bay. Där hade vi tänkt att ha barnen på Sanuk barnklubb några dagar för att kunna göra lite vuxensaker (snorkling och sånt kanske, det är ändå vår kombinerade bröllopsresa). Hade dock underskattat hur snabbt dom platserna går för när vi kontaktade dem i september var de slut. Så har någon tips eller rekommendation på hur man kan få barnvakt några timmar tar vi tacksamt emot dem. Sen åker vi några kilometer söderut och bor på Lantawadee på Long Beach innan vi åker båt till Koh Lipe och bor mitt på ön några dagar, Ricci House Resort.  Härifrån tar vi oss med färja till Hat Yao Pier och så vidare till Trang där vi flyger till Bangkok. De sista tre dagarna bor vi på the Berkley och sen far vi hem till kalla Sverige igen via Helsingfors. Är borta 13 januari till 12 februari.

ojva: det var ett bra pris. Ja, så tänker jag också. Men jag är lite orolig för att det kan bli förseningar eller att vi har räknat med för små mariginaler till nästa flyg, därför har jag funderat över om man kanske ska ta det lite mañana och boka väl på plats. Köper dock argumentet att det är skönt att ha allting avklarat.

• Zirup
    Acefi skrev 2013-11-10 22:24:39 följande:
    Zirup: såg att du hade en fråga men den kan jag tyvärr inte svara på. Vi har alltid bokat hela resan på en gång, men kolla med finnair om de kan hjälpa dig ifall ni vill boka om/lägga till en resa.

Våra barn gick på sanuks barnklubb 2011 och det var toppen. Det började 8.30 vill jag minnas och så hämtade man barnen vid lunch, då fick vår minsta lite lugn på förmiddagssovet och de stora fick lite av de rutiner de är vana vid hemifrån. Ang barnpassning så vet jag ingen som testat det, men jag tror att jag sett lappar inne på Lanta Mart i Saladan.

Tack. Kanske vi kan lösa det på plats och annars får det vara.

• Zirup

Hej, detta är nog bara nerverna som talar eftersom vi åker nu om en vecka men... hur vet tullen som röntgar våra väskor att vi har ofarliga, receptfria läkemedel med oss och inte knark? Är det nån som fått väskan öppnad eller nått? JAG vet ju att vi bara har med lagliga saker men vissa grejer kanske ser ut som nått annat, låter man en knarkhund lukta på dem då eller? Haha, gud det slog mig bara nu.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)