Inlägg från: candyheart |Visa alla inlägg
  • candyheart

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!

Jag är ny i den här tråden, kan dra lite kort. Jag är gravid med bebis som kommer början av nov. Vi kommer åka en månad till Thailand frb/mars -14. Bebis är alltså typ 3 månader då och sen har vi en 7-åring också. 

Vi kommer vara rätt våghalsiga och i mångas ögon rent av dumma....

Åker Emirates
    Arlanda-Dubai-Bangkok-Phuket

Bor:
    Phuket
    Krabi
    Khao Lak
    Phuket

Åker hem
    Phuket-Dubai-Arlanda

Vi känner dock att resan ändå är rätt kort och på Emirates så är bytet relativt enkelt då det är samma terminal osv. 3-månaders är ju inte så rörlig heller och 7-åring är ganska duktig på resor med att lyda instruktioner och ha reda på sin egen ryggsäck mm. Inte alls flygrädd heller. Min man har varit många gånger i Thailand och dykt. Han har rest runt på mängder av ställen. Iom lillan så kommer vi alltså inte röra oss nå längre sträckor från Phuket, men ändå lite omväxling.

Nu till ett par frågor som jag har:
    Fått rådet att ta med några blöjor som nattblöjor då Thailändska blöjor är bra men tunna och kan läcka på natten. Någon som vet?
    Vätskeersättning, alvedon, ersättningspulver. Något mer att ta med i reseapoteket? Jag har tänkt helamma och hoppas det ska funka lika bra som med dottern som är 7. Ersättningspulvret kan ju vara bra mer som backup.

Hmmmmm, tror det var allt just nu? Vi har bokat allt boende själva och hoppas det ska bli så smidigt som vi tror :)

Mamma till underbara Meja
  • candyheart

Jag kan varmt rekommendera att ta kontakt med jordenresor.nu de har funnits länge och är sjuuuukt bra på thailand. Flera av dem som jobbar där har jobbat på thai airways. De bryter lite på thai men är grymma på att få tag i biljetter. 

Just nu har ju emirates bra priser från ARN via dubai. Smidigt byte även med barn för om man flyger emirates och byter till emirates igen så är det en egen terminal och smidigt. 

Man bör kunna uppge ungefärliga datum när man vill resa och hur bekvämt, sen kommer de kolla upp och återkomma med ett par förslag. Sen bokas biljetterna för det man bestämmer sig för.

Vi fick till exempel:

2 vuxna
    1 barn 7 år
    Bebis med babycot

Superbekvämt: med thai direkt till Phuket. 24 000 kr för alla i en månad

Lite mer avancerat: Byte i Dubai med emirates, flytta avresedatumet 10 dgr och då landade kalaset på 15 700 kr totalt. Emirates hade superbra barnkoncept som hon på jordenresor rekommenderade. Barnmeny ombord på planet, spelkonsoll som ingår till alla barn, massor av kanaler att välja på med egen display. 

Nu vet jag ju inte hur det hela kommer gå i slutändan men jordenresor.nu är riktigt bra. Har tre vänner som bokat via dem 3 år i rad, en kompis har även bokat kominationsresa i asien med dem och hotell.

Man bör ringa dem och sen ge personnummer på de som ska resa samt en mailadress som de kan skicka förslagen till. Det brukar ta ett dygn för dem att få fram resealternativ.

Mamma till underbara Meja
  • candyheart

BOKA VIA JORDENRESOR.NU!!!

De kan Thailand och de kan hitta så jäkla bra priser om man ger de några dagar att leta samt om man är lite flexibel med datum.

Vi reser imorgon med Emirates via Dubai. 2 vuxna 1 7-åring och en 3 månaders. Vi betalar 15700 kr totalt. 5000 kr per person och 700 kr för bebis i babycot. Vi blir borta en månad.

Det blir ett byte, vi fick prisuppgift med Thai airways direkt för 24 000 kr. Så det beror på hur bekvämt man vill ha det. 

Jag har en kompis som bokat sin tredje resa via dem och åker nästa vecka. Min mans kusin har bokat med dem också.

Allt är ordning och reda och de kan hjälpa till med massor. Flera av dem är Thailändare och har själva jobbat på Thai airways och liknande.

Ge dem en chans, ring och kolla, de kan ju ha resor redan nu inför 2015.

Själv checkade jag nyss in! Weeeee vad spännande.

Mamma till två underbara små hönor. Meja och Iris.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)