• Resande

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

3 härliga killar skrev 2011-11-21 12:22:08 följande:
    Någon som kan hjälpa mej i ge svar?vi får inte ta ledigt från skolan för vår sons rektor pga nationella prov o vi har inget avb skydd ...jag betalade hela resan m visa kortet(56000)får man tillbaka nånting om man avbokar el tar dom alla pengar????
    Kolla med visa (eller din bank), de kan också ha avbokningsskydd. Har för mig det ingår om man betalar minst halva resans värde eller liknande.
  • Resande

Kul att läsa om allas planer och resor. Vi åker i feb.

Ett tips inför resa med barn är att förbereda dem för flygningen. Läs gärna böcker om det, visa filmer osv. Då förstår de vad som ska hända och man kan knyta an till det igen när saker inträffar (typ kommer du ihåg att man måste checka in först, nu går vi igenom säkerhetskontrollen precis som Pelle i boken osv). Det har i alla fall fungerat bra på vår treåring. Å andra sidan så har han varit över halva jordklotet och aldrgi haft problem med öron eller annat som säkert kan förstöra resor för många. Hoppas verkligen vår bebis (5 mån när vi reser) är lika lätt att ha med sig... Vi brukar ha med småsaker- bilar, kritor, sugrör, böcker, snacks (gärna typ cheerios och annat pillrigt) och något nytt inslaget som han får öppna under resan. Nu tar vi även med iPad med diverse spel och filmer.

• Resande
    Eshack skrev 2011-12-30 21:10:35 följande:
    www.mammashop.se/skydd-mot-uv-stralar-och-ins...
    Kan det här kombinerade myggnätet/solskyddet vara något? Var billigt, vi behöver 2 st.

Camilla, klart jag ska rapportera! Det är verkligen snart vi ska iväg, längtar!

Mileasmamma, toppen att det finns Nan!
    Det är precis den vi köpt till vår vagn. Jag hoppas den fungerar bra, det ser i alla fall kanon ut.
  • Resande

Evasha det beror ju på om båda barnen fortfarande sover middag, om ni kommer vara ute massa på diverse utflykter mm. Är ni mestadels på hotellet så skulle jag inte bry mig om att ta med någon vagn till det äldre barnet. Då skulle jag nog bara ta en vagn som är lätt att köra på alla underlag och en ståbräda. Sist vi var i Thailand tyckte jag det var lite svårt att komma fram med vagn så jag hade nog ändå bara haft med en (vilket vi ska men då är vår äldsta 3 år och minstingen kommer vara ett halvår). Fast kommer ni äta många sena middagar ute och tänkte att barnen skulle sova i vagn så är det så klart bra att ha en till båda, men det kanske finns att låna på plats? Eller hyra om behovet uppstår?

• Resande
    enny signatur skrev 2011-12-31 03:40:27 följande:
    vad är vaggan på flyg mann kan beställa? vad kostar det (qoutar airways)?
    Det heter bassinet och finns bara ett fåtal på varje flyg. Man får säga till i god tid att man önskar en men sen vet jag inte om de beslutar på flygplatsen vem som får det. ska inte kosta extra. Man fäster en mini korg på väggen framför sätet (finns bara på platserna längst fram) så bebis får varken vara för tung eller lång. 
  • Resande
    enny signatur skrev 2011-12-31 11:39:43 följande:
    men vad är menningen med det? liten i knät lär ju vara tryggare för liten?
    De får inte ligga där under lyft, landning eller turbulens men vid långflyg är det lite skönt att slippa hålla hela resan. Sover barnet så kan man ju bara lyfta över till "vaggan" (de ligger fastspända).
  • Resande
    Tullemi skrev 2012-01-04 06:12:29 följande:
    Zelda: vi har endast använt pop's solskyddskläder och aldrig råkat ut för att bsrnen bränt sig. Dessutom har vi använt dem senare än 2009.
    Vi har också använt från pop och vår son har klarat sig, även i Thailand. Det är väl viktigt med alla solskyddskläder att man kollar så de faktiskt är täta och inte går att se igenom. Men det är ju bra med tips så man kan vara extra uppmärksam om de faktiskt haft problem.
  • Resande

Camilla- tror de tar en avgift på 35 kr per uttag. Man får ta ut max 15000 kr per vecka från automat. Växlingsavgift ligger väl på 30-50 kr per gång på de olika ställena så då kan man lika gärna ta ut men inte göra det för många gånger bara.. Ska def kolla upp Ica- banken om de ej tar avgift för att se vilka andra regler de har.

• Resande
    Jempa10 skrev 2012-01-26 11:32:57 följande:
    Hittade denna tråd och ni verkar ju alla vana resenärer. Ska till Thailand i mars med min då 11 månaders son. Har fått kommentarer om att han är för liten för en sån resa.... vad anser ni, hur små har era varit när ni börja åka till Thailand? Jag har bokat i Khao Lak för där har jag varit förr så det kändes som lämpligt där jag känner till lite om området.... har bokat bungalow vid stranden så vi har nära in och "hem" om det blir för jobbigt med sol och värme.
    Jag var i Thailand med treåringen när han var 8 månader gammal. Om mindre än en månad åker vi igen och har då med vår 5-månaders. Folk har alltid åsikter om allt. Det bor bebisar i de varma länderna också och självklart läser man av sina små och anpassar resandet efter dem. Mycket skugga, svalkande bad och extra mycket vätska så håller sig de små glada och pigga. Man får helt enkelt ha sunt förnuft, precis som hemma.
  • Resande
    Frökenjulie skrev 2012-02-05 16:09:23 följande:
    Tack för tipsen. Ska köpa en sån tröja som pop hade på rea o ev ett par byxor. Men vad gör man med den hud som syns? Bebisar ska ju inte ha solskyddsmedel på sig.
    Vi kommer använda solskydd eftersom det är under begränsad tid (de delar som inte täcks av solskyddskläder). Vi har bott i ett varmt land och där smörjer man in barn redan från start om man måste vara i solen. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)