• Grön03

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej hej,

Hoppar in här med lite frågor om Karon/Kata Glad

I början av december ska jag, min sambo, hans föräldrar och våra två barn som då är nästan 2 och 4 år, åka till Phuket, närmare bestämt till Karon Beach Resort Family Wing. Vi har aldrig varit i Thailand innan och har nu lite funderingar som vi hoppas att ni kan hjälpa oss med Glad:

Är det någon som bott på Karon Beach Resort Family Wing, som kan berätta lite om det?

Sen ligger hotellet vid södra delen av Karon Beach, det står att det är 250 m till Kata centrum. Är det nån som vet hur långt det är till Kata beach? Har hört att den ska vara lite lugnare än Karon..? Är det smidigt att ta sig till Kata Noi?

Hur är det på Karon/Kata i december? både vad det gäller väder och sen med höga vågor och strömmar i havet?

Sen vill jag så klart ha alla era tips vad gäller shopping, restauranger o så vidare i Karon/kata!Flört Vi är ju som sagt totala nybörjare på Thailand!!

Stort tack på förhand! 

• Grön03

Imorgon är det fem veckor tills vi lyfter mot Phuket!! Gaaahhh! Resenerverna börjar komma =) Det är första resan till Thailand så vi behöver lite tips. Vi har två barn; snart 2 och 4.

1. Vilken solskyddsfaktor använder ni till barnen? Så klart har man solskyddsdräkt till dom, men förutom det, använder ni +30 eller +50?

2. Hur mycket kontanter ska man ta med sig ner? Vi landar runt kl. 15 på eftermiddagen, så vi kommer ju behöva lite pengar under kvällen. Kanske inte så kul att jaga bankomat det första man gör?

3. Kan man växla man pengar på Landvetter?

Några andra bra tips som ni vana Thailandsresenärer kan dela med er av till oss nybörjare? ;) Vi ska bo på södra delen av Karon Beach.

• Grön03
    Florimell skrev 2012-10-26 08:05:33 följande:
    Spf 50. Apoteket har en spray med 50, eucerin (?) kids. När råd och rön testade den förra året var den verkliga spf över 100, det gillar jag
    Jag och dottern på 3 åker till Karon 21 nov, i tre veckor :)

Tack för tipset! Den ska jag kolla efter :)

Då kommer vi vara där samtidigt! Vi åker 30 nov-15 dec Skrattande  Underbart!!
  • Grön03
    Hippa skrev 2012-10-26 08:49:37 följande:
    Vi var på Phuket och Karon Beach för 2 år sedan när sonen var nästa 2 år. Det är jätte fint där. Tyvärr inte långgrunt. Sonen badade mest i poolen på hotellet och så lekte vi på stranden.

Vi hade solkläder, solkeps och Eucering +50 solskydd. Aldrig mindre! Hade även en jätte bra solfilt på Aussie Finest som vi la över benen i vagnen, svepte om honom när vi åkte båt eller vid andra tillfällen när det var svårt att hitta skugga. rekommenderar dig att köpa en sådan.

På vilket hotell ska ni bo?

Om jag minns rätt så växlade vi nog bara 1.000 SEK hemma, resten tog vi ut på plats. Finns flertal bankomaten i Karon.

Tack för ditt svar! {#emotions_dlg.flower} Ska absolut kolla upp den där solfilten, låter som en väldigt smart grej. Är ju så himla rädd att dom ska bränna sig.

Vi ska bo på Horizon Karon Beach. Det ska vara nära till både Karon och Kata. Hoppas att Kata är lite långgrundare, vår son älskar ju att bada i havet! =)

1000 kr är ungefär vad jag tänkt vore lagom att ta med i kontanter, då klarar man sig ett litet tag iaf :) Tar man ut pengar eller handlar man mycket med kortet direkt i affärer?

Vilket hotell bodde ni på?       

• Grön03

Jag har en fråga till vana Thailandsresenärer: VAD är det man shoppar i Thailand? (Vi ska till Phuket)

Låter säkert som en jättedum fråga, men jag undrar helt allvarligt. Kan man köpa barnkläder som barnen kan ha hemma på dagis sen, eller är det bara typ sommarkläder och sånt? Och likadant till vuxna? Finns det vettiga vardagskläder att köpa?

Tacksam för svar! =)   

• Grön03
    Anne69 skrev 2012-10-29 12:08:43 följande:

Jag hittade aldrig det där som skulle ha bra kvalitet. Så hos oss blev shoppingen klart begränsad. De flesta kläder vi såg var den sorts kläder man har på Thailandssemester....inte hemma.

Precis, det är lite så jag tänker, att det är "semesterkläder"... Min sambo tycker inte jag ska lägga pengar på kläder nu innan vi åker till Thailand, men det känns som att vardagliga kläder måste ändå köpas här hemma..

Men..vad köper man då? Prydnadssaker?  kläder att ha under själva semestern? Leksaker?
  • Grön03

Jag undrar med er som har barn i åldern 3-4 år. Har ni sulky med till dom? Vi åker med vår pojke som är 3 år och 10 månader i slutet av november. Han sitter ju sällan/aldrig i vagn här hemma, men jag tänker om man går ut och promenerar på kvällar och så (shoppar ;)), så kanske han inte orkar gå. Hur gör ni andra?

Tacksam för svar!

• Grön03

Hoppar oxå in med ett par frågor ang. kläder:

Vi har två barn, flicka på snart 2 år och pojke på snart 4 år. Hur mycket kläder packar man med till dom? Finns väl mycket att köpa där?

Sen, till både vuxna och barn, tar ni med nåt långärmat eller långbyxor?  

• Grön03
    Florimell skrev 2012-11-20 16:56:58 följande:
    Bra väder i Phuket enligt mamma som är där nu, snabba skurar på kvällen dock!

Ååh, vad glad jag blir!! Skrattande Låter väldigt bra! Lite regn på kvällen gör inte så mycket.. Solig
  • Grön03

Nån mer som har väderuppdatering från Phuket?? Vill inte tro på prognoserna... ;)

• Grön03

Ingen som har nån väderuppdatering från Phuket?

Tre dagar till avresa!!   Solig

• Grön03

Femman, vi flög kl. 21.30 med Thomas Cook (Apollo) i slutet av november. Då serverades det mat ganska direkt där på kvällen och även frukost tidigt på morgonen. :)
    Får man fråga vart ni ska åka? Till Phuket antar jag, men vart? :)

• Grön03
    femman skrev 2013-02-14 20:11:51 följande:

Vi ska till Bangtao beach. Sunwing resort. Bokade biljett separat och hotellet på trivago.com. Tjänade flera tusen på att göra såCool

Ååh, vad avundsjuk jag blir!!!  Vi var på Karon Beach i november och det var HELT fantastiskt! Har läst mycket negativt om Phuket här på familjeliv, men jag tycker det var underbart! Glad Drömmer för fullt om nästa resa!

Vart bokade ni flygbiljetterna? Jag har också funderat på att boka flyg och boende separat, men hittar då inga direktflyg till Phuket. Vill inte byta och greja i Bangkok med två små barn... 
  • Grön03

Jag har en liten fråga om det här med att boka flyg och hotell var för sig. Vi har alltid tidigare rest charter, så det är lite nytt för mig det här =)

Jag letar på Trivago efter boende i Phuket i november. Problemet är att alla hotell verkar ju bara godta 1 barn i extrasäng per rum. Vi har ju två små, 2 och 4 år, och behöver verkligen inte TVÅ dubbelrum. Hur gör ni andra som har två barn med er? Dom sover ju med oss ändå liksom..

Sen undrar jag vad ni använder för sida för att hitta billiga flygbiljetter? Sökte på flygresor.se, men där hittade jag inga flighter med Thai direkt till Bangkok.. 

• Grön03

DecemberBebis, på vilken sida hittade du så billiga biljetter?? Vi är oxå 2 vuxna o två barn men jag hittar bara biljetter för runt 30 000 kr..

• Grön03

Hej allihop!

Nu behöver jag lite hjälp av er som har varit runt lite i Thailand. Jag håller som bäst på att planera för en resa på två veckor i mars nästa år och kan inte bestämma mig vart vi ska åka!

Alt 1. Vi var i Phuket, Karon och Kata, i november förra året och vi älskade det verkligen! Det var lagom med shopping, plus nära till Phuket stad med mer shopping ;) och dessutom fina stränder. Så ett alternativ är att ta det säkra före det osäkra och ta Phuket igen.

Alt 2. är Khao Lak. Har förstått att det är betydligt lugnare men HUR mycket lugnare? Vi har två barn, som då kommer vara 3 och 5 år.

Vi är ute efter vackra, barnvänliga stränder och så ska det finnas ett bra utbud av restauranger och butiker, så man har att göra på kvällar o så...
    Har tittat på Koh Lanta och så där också, men verkar bökigt med resan dit tyvärr...

Såå, vad rekommenderar ni? Solig

Nån som varit i Khao Lak som kan ge sin bild?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)