Inlägg från: salta katten |Visa alla inlägg
  • salta katten

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Måste fråga, sist jag var i Thailand så hade jag inga barn. Hur är det med offentlig amning? Jag är ju van att amma överallt hur funkar det? Är det ok eller ska man leta upp något avskilt ställe? 

• salta katten

Tack för svar om amning lyssnade på radion häromdagen när amning diskuterades och då sa en man som bott i Asien att där ammades det inte speciellt mycket offentligt, så jag tänkte att det är nog inte riktigt som här. 

• salta katten

Martha -> jag är inte i Phuket, men på Koh Lanta och här finns allt som vanligt. Eller ja just mediciner är inget jag letat efter men det ser ut vara välfyllt i hyllorna.

• salta katten

Playing the angel, det är säkert hyfsad uppkoppling om ni är på någon större ort. Vi har precis varit på Koh Lanta och där funkade wifi super och det var gratis på hotellet. Nu är vi på Koh Lipe och här kostar det pengar + att man åker ur rätt ofta.

• salta katten
    KRSn skrev 2011-11-20 22:52:09 följande:

Vad för typ av vagn bör vi ha med oss?

beror ju på hur mycket ni använder vagn. Vi har haft en resevagn med sufflett+ fullt liggläge till vår lilla (8 månader) för att ha något att lägga honom i om vi varit ute sent och ätit. Vi har inte använt den till mycket annat och då är den perfa. 
  • salta katten

KRSn - kanske bra att ta med en bra bärsele eller sjal också. Jag tycker det är enklare än att dra vagn på knöckliga vägar, men svettigare

• salta katten

Jag hade med mig kläder för ungefär en vecka sist (var borta i tre) och lämnade in på tvätt. Oavsett hur nya kroppen ser ut så kommer du inte vilja ha något mer än linne ändå det där med att köpa kläder på plats beror nog lite på var man är och vilken smak man har. Och storlek. De dagar ni hänger på stranden räcker det ju med en sarong eller strandtunika

• salta katten
    hag7 skrev 2011-11-25 22:55:29 följande:
    Nån som vet om det är fri mat o dryck på thai air ?
    ja det är det. Och det är superbra mat både till barn och vuxna. Sonen fick större frukostbricka än oss
  • salta katten

Håller med om det som skrivits tidigare, försök att sålla i necessären. Jag hade några Alvedon i handbagaget, allt för vuxna finns ju att köpa om man behöver något. En sorts värktablett räcker säkert till barnet? Snorsug, är barnet ofta mycket förkylt, annars skulle jag skippa det. Fyra måltider och fyra mellanmål på flyget? Hur många mellanlandningar gör ni kanske går att ta bort lite där med. Sandleksaker finns att köpa billigt på plats och så mkt mer leksaker kanske inte behövs. Blöjpaket kan du ha under vagnen så checkas det in separat och sen kan du köpa blöjor på plats.

• salta katten

Jag skriver hellre aldrig listor för packning men däremot på vad som behöver handlas inför resan Trevlig resa brommamaria

• salta katten
    Avvin skrev 2011-12-01 20:35:40 följande:
    TessaG och majomaj! Ni som verkar va Lanta-fantaster. Vad rekommenderar ni för boende? Vi är en barnfamilj med barn på 1 och 4 år som ska dit nån gång månadsskiftet jan/feb. Börjar minst 1 vecka i ao nang först. Andra tips?? Matställen? "Aktiviteter"? Tar tacksamt emot tips om det mesta!
    Jag har bott två ggr på Noble House med 10 års mellanrum trevligt ganska litet hotell. Ägs av en schweizare och hans fru, drivs numera av fruns lillasyster. Klong Dao. Vi bodde även två nätter på Long Beach, på Casuarina - rekommenderas inte. Låg väl avskilt och det visade sig att Fritidsresor köpt in sig där så de var dubbelt så dyra på öl, juice etc och de tog betalt för wifi.
    Det neggiga med Klong Dao tycker jag att det är ta mig f*n svenska barnfamiljer överallt. På Noble House så var 8 av 10 familjer svenska. 

• salta katten
    Anne69 skrev 2012-06-09 11:35:49 följande:
    "Allt" i Thailand är barnvänligt och det går alldeles utmärkt att ta sig runt på egen hand. Om ni är sugna på det kan ni söka er utanför charterstråken - det tycker i alla fall vi är toppen! Det är lätt att resa, lätt att bo och alla är fantastiskt trevliga mot småttingarna.
    Så reste vi förra året och det är verkligen inga problem alls har bokat igen nu nästan en månad .resa. Gäller att bränna av lite fp innan de försvinner för stora killen som fyller åtta nästa år
  • salta katten
    Karolina75 skrev 2012-12-08 22:00:04 följande:
     Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram
    jag har bott och ska bo på Bundhaya resort på Koh Lipe. De har enklare bungar och de med högre standard.  Vi har bokat Garden family bungalow, de har högre standard
  • salta katten
    TomMon skrev 2013-01-31 23:17:00 följande:
    Haha, jag och mannen satt och spånade ikväll och kom fram till en fråga som vi inte riktigt funderat över och som ni säkert kan hjälpa oss att reda ut. Jag har bott och jobbat i Thailand för 14 år sedan och efter det har vi årligen varit där för att hälsa på goda vänner. Vi brukar sitta uppe tills solen går upp och prata och dricka drinkar på olika barer som våra vänner äger. Men detta är första gången vi åker med barn, barn som somnar vid åtta. Vilket innebär att vi kommer att vara på rummet rätt mycket om kvällarna. Vad gör man då?! Okej, inser att det finns rätt många roliga/perversa svar på den frågan, men seriöst, vad gör man?! Tar en öl och ser på tv? Spelar kort? Jag har absolut inget emot att lägga mig på vettiga tider, men där kommer ju ändå att vara x antal timmar att slå ihjäl på ett hotellrum och efter 7 månaders gemensam föräldraledighet så har vi liksom klarat av de flesta samtalsämnena om man säger så.. Råd någon? :)
    Våra barn har sovit i vagn eller famn så har vi kunnat sitta på någon mysig bar på stranden.
    Men våra kvällströtta ungar som vanligt somnar vid 18.30 - 19 (lilla) och 19.30-20 (stora) har ju varit vakna till nio- tiorycket och sovit någon timme längre. Hela dygnet förskjuts ju när man är på semester - så har det varit för oss i alla fall. 
    Nu sist vi var iväg så passade vi på att läsa på kvällarna eftersom vi inte hinner med det på dagarna på stranden längre  
  • salta katten
    Superolga skrev 2013-02-10 05:30:50 följande:
    Man tror ju att det är från dom
    små gatuköken man får matförgiftning nu har jag lyckats få det av mc donalds mat.... Tur jag reser med mina snälla mamma som går till apoteket nu och fixar vätskeersättning och halsbränne medicin.

Kan tillägga att detta är första gången jag blir dålig i Thailand och det är 7de resan, så ja det var väl min tur nu :) ( även första året vi varit bättre på använda handsprit, ironiskt nog )
    på vår senaste resa blev 2 av 4 matförgiftade av McDonalds i Singapore. Efter att ätit allt möjligt i Thailand och i Malaysia i tre veckor.....
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)