Inlägg från: tranferbkk |Visa alla inlägg
  • tranferbkk

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

femman skrev 2013-01-06 21:11:39 följande:
    Hej!

Ska åka till Thailand för första gången nu i februari med make och två barn, 3 och 7 år gamla. Är dock LIVRÄDD för två saker. Magsjuka och maneter.

Kan jag ge barnen/oss vuxna något förutom Ducoral? Och hur pass vanligt är det med maneter??    
    Vart ska ni åka?

Har varit ganska mycket på Koh Samet och Koh Chang och har inte sett att någon blivit bränd av maneter. Om det finns många maneter i vattnet så brukar det finnas varningsskyltar. 

Jag har haft många besök från Sverige och många har klarat sig riktigt bra från magsjukan.  Undvik kranvatten och många undviker sallader också, vet ej varför? Någon som vet?

Mvh
    Transferbkk 
  • tranferbkk
    obelix skrev 2013-01-15 11:52:40 följande:
    Hej

vi har så smått börjat planera nästa resa om ungefär ett år är det tänkt att det ska bära av igen denna gången tillsammans med en annan familj.
    vi är  då  totalt 4 vuxna och  4 barn (våra barn kommer då vara 6,5 & 8,5år deras kommer vara 4 & 8 år)

Vi har tänkt att flyga till bangkok och sen åka ner till hua hin och stanna där ca 1 vecka. Hua hin känner vi ganska väl till båda 2 familjerna så här behöver man inte börja med att leta rätt på var man handlar, bra strand mm. Så  tänkte vi vara för att vänja oss vid värmen och få lite grundfärg....

Sen vill vi uppleva lite av thailand.... men vi vet inte vad... vi vill ha det billigt ( maten och boendet) men ändå bra, fint vatten, även riktigt bra snorkling vid nått av stoppen.

vi är sugna på att ta oss ner till malaysia eller nått annat av länderna intill...

Vi skulle vara jätte glada om ni vill dela med er av lite tips.
    Hej, 

Vet ej om det skulle passa er men för några dagar kanske? Men det är billigt, helt ok mat, swimmingpool, och nära till Kambodja.

Var på Koh Chang förra veckan och ville bo för ca 500 baht natten och hittade Gu's Bay.  Ett rum bara med bara fläkt. Ingen tv eller kylskåp, för 450 baht. Finns även rum med AC för 1450 men vet ej om det finns tv eller kylskåp.

Många backpackers åker dit och stämningen är riktigt trevligt då alla pratar med alla. Som sagt så vet jag ej om det passar er men det är bara lite tips.

Mvh
    Transferbkk.com

• tranferbkk
    Marsipanprinsessan skrev 2013-01-19 20:08:05 följande:
    Finns det någon utflykt som lämpar sig för en familj med ganska små barn, 1, snart 5 samt 6 år?? Kanske blir lugnast om en av oss föräldrar åker iväg med de äldre barnen och den andre stannar hemma med lillan??
    Siam Ocean World passar hela familjen,  ligger på bottenvåning av köpcenter Siam Paragon.

Mvh
    Transferbkk 
  • tranferbkk
    ebbebulan skrev 2013-01-20 13:00:31 följande:
    Om tre veckor åker jag och min familj till Thailand, så förbaskat underbart det ska bli. Har varit dör två gånger tidigare, en gång utan barn o en gång med ett barn, nu åker vi med två barn. 

Måste fråga om solskydd - när anser ni att solskyddet är gammalt? Skulle ni lita på det som ni inhandlade i somras eller köpa nytt?  
    Hej,

Har hört nånstans att solskyddet är en färskvara. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju kosta på sig en ny. Priserna här är väl det samma som i Sverige om inte lite dyrare sen beror det på vilket märke man vill ha också.

Mvh
    Transferbkk

• tranferbkk

Siam Ocean World ligger i BKK men tror att Phuket har en som heter Phuket Aquarium om jag inte minns fel.

Mvh
    Transferbkk 

• tranferbkk
    lindaha skrev 2013-05-13 13:05:03 följande:
    Hej i tråden!

Vi har bokat resa till Bangkok i februari nästa år, och vi blir borta i en månad.
    Vi är ett stort ressällskap som inkluderar både barn och äldre, och vi har ingen aning om vart vi ska åka?

Vi har varit i thailand en gång tidigare, koh samui och jag blev inte överförtjust...

Krav är att det ska vara barnvänligt, härliga stränder, restauranger och gärna någon slags underhållning på kvällarna.

Vart ska vi åka någonstans? Jag har vart lite inne på koh lanta, men det verkar som om det inte finns solstolar där, och det är ett måste.

Är det någon som har nått bra tips? 
    Hej,

Då kanske är Koh Chang eller Koh Samet som gäller.  Koh Samet ligger bara ca 20 mil från Bangkok och det kanske passar er bättre, med tanken på att ni reser med barn och äldre, än vad Koh Chang gör som ligger ca 35 mil.

Koh Samet har allt som ni ville ha, barnvänligt, härliga stränder, restauranger och lite eldshow på kvällarna dock så finns det inte lika mycket att göra som på Koh Chang.

Mvh
    Din vän i Bangkok 
  • tranferbkk
    Linnéa S skrev 2013-05-01 21:57:55 följande:
    Står inför svårt val nu. 4v 2 vuxna och 2 barn på 6 &3 år

Alternativ 1) Bangkok 3 nätter, därefter taxi till Koh Samet 4 nätter sedan taxi till Koh Chang 2-3v+ öarna runt omkring några nätter och därefter ett par nätter i Bangkok innan hemfärd.

Alternativ 2)  Bangkok 3 nätter, flyg till Krabi, bil till Koh Lanta, Bo på Koh Lanta ett par veckor och sedan kanske Koh Lipe eller andra ställen där omkring.

Vi har varit på Koh Lanta tidigare och vet att vi gillar det men samtidigt självklart kul att se någonting nytt. Hade nästan bestämt oss för alt 1 men sen läste jag att det finns lite Malaria på Koh Chang och jag känner inte för att stoppa i barnen Malariamedicin, eller bli sjuk för den delen.

Har någon varit på både Koh Lanta och Koh Chang och kan ge mig lite råd så skulle jag bli JÄTTEGLAD  
    Hej,

Vilka problem :)

Jag röstar på alternativ 1, Koh Samet ligger bara två timmar med bil från BKK och stränderna där är ju riktigt fina. Ganska lungt, inte så mycket att göra. Sola, bada, och bara njuta av semestern. Efter några dagar är det helt rätt att bege sig vidare till Koh Chang då det finns mer att göra för barnen.

På Koh Samet rek jag Sai Kaew Beach Resort och Sea View Beach Resort på  Koh Chang.

Vad ni än väljer så blir det säkert bra.

Lycka till!
    Din vän i Bangkok 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)