Inlägg från: pumbalumba |Visa alla inlägg
  • pumbalumba

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hoppar in i tråden. Vi ska precis boka flyg, för att åka i Januari. Någon som har erfarenhet av Doodle.se eller AOB travels? Känner mig lite nojig.

• pumbalumba

Nu är biljetterna bokade, efter mycket googlande så hittade vi det vi sökte. Jiipiiiiii. Tidigare har vi bara åkt charter så det ska bli spännande att åka på egen hand. Nu börjar letandet efter boende.
    Några tips? Har tänkt oss Koh Lanta halva tiden och våra barn är 10, 8 och 6.

När jag läst om just Koh Lanta så skrivs det mycket om myggorna där. Ni som har varit där, har det varit stora problem med det?

• pumbalumba
    Mawe123 skrev 2012-10-31 23:53:49 följande:

Det är så individuellt hur drabbad man blir av myggen. De är så små så man märker de knappt. Men de finns och de bits. Min far och yngsta son brukar börja äta allergi medicin redan nån vecka innan vi åker, för de reagerar ganska mycket på betten och blir rätt prickiga. Men varken jag eller nån annan i familjen märker av dem särskilt mycket eftersom vi inte reagerar på betten, ingen klåda, inga utslag.
    Trexxx skrev 2012-11-01 08:28:33 följande:
    Det är bara att slänga på sig lite tigerbalsam så gör det susen mot myggen.
    När det gäller myggen så är jag mest rädd för att de ska bära på någon sjuka. 
    Tack för tipset om Tigerbalsam.

• pumbalumba

Har suttit och letat boende. Kollade på ön Ko Soriboya, tyvärr inga rum med AC, så det blir det inte. Svärmor ska följa med och hon vill absolut ha AC. Kunde själv tänka mig att överleva med fläktar några nätter.

Har någon bott i Bungalow utan AC med fläktar? Överlever man?

• pumbalumba
    MissCh skrev 2012-11-01 20:45:42 följande:
    Ja, känner flera som fått dengue på Lanta. Men alla jag känner som fått det åker dit igen, även om det är risk att få det allvarligare efter första gången så är ju risken väldigt liten att det ska gå illa om man hanterar det med ordentlig sjukvård. Men jag förstår om man tänker sig för innan man åker igen, vet inte riktigt hur jag själv skulle göra.

De som fått det där. Har de gett sig längre in på ön, eller har det  drabbat dem även om de bara hållt till ute vid havet?
  • pumbalumba
    MissCh skrev 2012-11-01 22:21:36 följande:
    Nej, det är myggor i Klong Dao och Long beach osv också tyvärr. Kanske inte så mycket på stranden och där det blåser mer. Vi försökte skydda oss så gott vi kunde. Satte faktiskt upp myggnät över barnens sängar fast vi hade AC, och det hjälpte ganska mycket. Efter att en kompis till oss fått dengue så började vi även ha långa tunna byxor och tröjor på kvällarna, men det var vi rätt ensamma om :) Den kompisen ska för övrigt dit igen med sin familj nu i december och stanna i flera månader.

Okej, då får vi ta med lite svala och  "långa kläder" också förutom myggmedel. Tänker släpa med mig en Stermino, som funkar bra på svenska mygg, hoppas de skrämmer iväg lika många Thaimyggor
    Fast då vi koimmer att ha två rum så behöver jag fixa något till det andra rummet också. Spiror kanske?

• pumbalumba
    Acefi skrev 2012-11-02 11:56:29 följande:
    Det finns olika sorters myggmedel som man sätter i elkontakten och det har hållit våra rum myggfria.

Finns det att köpa där?
  • pumbalumba
    Acefi skrev 2012-11-03 00:10:16 följande:
    Pumbalumba: vi köpte på lantamart i Saladan, vet inte vart ni ska men det finns säkert i lite större affärer vart ni än åker. Myggnät är svåra att hantera om det inte finns krok i taket.

Tack för tipset. I början av resan kommer vi att bi hyfsat nära där.
  • pumbalumba

Måste bara lösa ett dilemma först. Ska ju begära ledigt för barnen från skolan. Innan har det ju inte varit några problem men nya skollagen är ju kinkigare.
    Längre än 10 dagar får beviljas om det föreligger speciella skäl. Vad är då speciella skäl?!

• pumbalumba
    ulligulli skrev 2012-11-06 08:30:32 följande:
    Vet inte vad speciella skäl är, men vi fick inte ledigt förra året när vi ville vara lediga 13 dagar. Då gick vår son i 1.an.
    Hur många dagar behöver ni ta ledigt och hur gamla/ gammalt är barnen/ barnet? 
    Vi behöver ta ledigt 11 dagar. Barnen går i 2:an, 4:an och förskoleklass. Det är ju inte så att det är nationella eller något annat just då.
  • pumbalumba
    Duefigli skrev 2012-11-07 08:30:08 följande:
    Hej alla erfarna! Har två funderingar:

Vi åker snart till Thailand för första gången och ska bo på Sunwing. Packningen är bara i planeringsstadie när det kommer till kläder men jag tänkte höra vad ni erfarna säger om kvällsklädsel. 

Vi har mest bott på resorts där det varit klädkod till middagen, dvs långbyxor för herrarna och lite uppklätt för damerna. Misstänker att det inte är på samma sätt i Thailand? Har jag rätt?

Jag är ju rätt nojig över det här med myggorna (eller ja, Dengue då) men har förstått att det beror lite på perioden hur mycket det faktiskt finns. Någon som har varit nere nu eller som rentav är där som vet hur läget är på Phuket (Kamala)? Mygginvasion eller "som vanligt"? Känns lite risky med tanke på att regnsäsongen inte riktigt gått över...

När vi var på Kamala så var det väldigt avslappnad klädsel till middagen, sommarfräsch skulle jag vilja säga. 
  • pumbalumba

Nu börjar vi landa med hotellbokandet. 5 nätter på Railay och sedan 7 nätter? för att sedan avsluta med 6 nätter på Lanta. Har ni tips på någon annan fin ö där man kan vara några dagar. Funderar på om vi skulle dela de 7 dagarna på två boenden. Tror ni det blir för mycket? Våra barn börjar ju bli hyfsat stor.

• pumbalumba

Äntligen har vi bokat hotellen och bestämt rutten. Vet att många här känner till Lanta bra och där ska vi stanna 8 nätter Nu är det bara 20 dagar kvar innan vi åker.
    Kan ni ge tips på bra resaturanger som serverar Thaimat till en billig peng men även andra restauranger är av intresse. Vi kommer att bo vid Long beach, men kommer säkerligen att åka runt en del.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)