Inlägg från: daniels baby |Visa alla inlägg
  • daniels baby

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej på er!
    Är ny i tråden och är intresserad av alla tips å ideér man kan få ta del av!
    Vi åker till Samui 2 Maj med en 16 månaders å en 3 1/2 åring.
    Vi fick biljetterna billigt med Thai airways så vi slog till.
    Jag å min man var i Thailand 07 innan barnen, men nu kör vi igen.
    Alla tips å allt annat tas tacksamt emot, stränder, resturanger, tips på planet å så vidare.

LÄngtar tills vi åker!! 

• daniels baby
    Angelica77 skrev 2012-04-08 15:11:44 följande:
    Vart på Samui har ni bokat?? Sitter själv o kollar på det nu. Chaweng är lite för crowded för oss tror jag men undrar lite över BoPhut och Lamai -stränderna. Nån som har koll på hur de är?? 

Va? Ska Thai börja flyga till Phuket direktflyg??? Bra!!! Är själva lite nervösa för det där med flygbyten och ska vi till Samui så blir det ju onekligen det. Man kan resa antingen till Bangkok eller Phuket för vidare inrikesplan vidare till Samui. Undrar detsamma ang bagaget mm vid mellanlandningar...   
    Vi tog ett hotell på Bophut beach, hittade den på sawadee.com. Jag har oxå velat mellan stränderna, thailändska turistbyrån rekommenderade Chaweng för barnfamiljer men det kändes inte alls rätt för oss. för mkt liv.
    Vad jag förstått så ligger bophut nära ifall vi vill åka dit å sen bara en kvart från flygplatsen.
    nån som vet hur stranden är där?? 
  • daniels baby

Hoppar in i tråden, vi bokar snart resa till Krabi, eller Koh Lanta då som vi troligtvis hamnar på ...  åker i mitten av Jan men är lite osäker på två timmars transfern med livliga barn.. tips någon?
    våran räddning sist vi åkte i Maj var en bärbar dvdspelare. Den var på under flyget, vid mellan landningar å till å med på resturangerna så barnen satt still. 
    Flygningen är inte jag alls orolig för, vi har visserligen livliga barn men jag låter dom röja i gångarna. hellre det än skrikiga barn tycker jag!

• daniels baby

Hej igen alla! tog en paus härifrån men nu är jag tillbaks med frågor!
    Vi kommer åka i Mars istället för jan/feb, å det blir Lanta. Det känns som att det är bäst för barnen (2 å 4 år)
    Ang hotell: känns som alla lite finare är snor dyra. vi hade inte alls den uppfattningen när vi va på Samui i maj men detta ställe kanske är mer poppis å nu åker vi i högsäsongen. men anyway, har ni tips på bra hotell?
    VI är inne på att boka DR Lanta. vet att några härifrån bott där? berätta allt ni orkar snälla=)
    VI vill ha bra frukost, fint rum å nära till matställen utanför då vi är beroende av take away.
    Tips?? 

• daniels baby
    Smilla75 skrev 2012-12-17 09:41:40 följande:

Finns massor med matställen i alla fall vid vägen. Stranden är OK men en del sten. Finns en bäck som passerar precis där och man måste vada över för att komma vidare längs stranden. Rätt strömt. Hotellet vet jag inte hur det är.
    ÅÅ tack för infon! men det där med stranden kändes inte så kul... vet du nåt annat bra ställe som är bättre å finare strand?
  • daniels baby
    MiniPyret skrev 2012-12-17 10:19:22 följande:
    Åker ni i mars så sjunker priserna. Dyrast är dec-februari.
    Jag rekommenderar southern lanta, vi stormtrivdes där och bor man en längre tid så går ju priset att få ner lite.
    Suverän frukostbuffe!! Höjdpunkten varje morgon!  
    Jag har hört många som bott på DR lanta, men jag har själv inte bott där, vet bara hur det ser ut.
    Nobel house har vi också trivts på, men det är dyrare än Southern Lanta .   
    ok tack!
    mailade southern lanta men det va fullt med familjerum... borde jag avvakta till typ februari å då prova igen? för priserna som är uppe nu är ju samma som att åka i januari.. 
  • daniels baby
    Smilla75 skrev 2012-12-18 08:37:58 följande:

Om man vill bo på LB och inte på KD så gillar jag faktiskt norra änden bäst. Det är lite mer upmarket på södra änden och dyrare. Vi hyrde ett lyxhus där på Malee Seaview i år men pga stranden så åkte vi jämt tuktuk till norra delen. Där hängde vi på Somewhere Else, som är i mitt tycke mysigaste stället på Lanta. De har flera stora bambuhyddar där man kan sitta och äta frukost och sedan hänga hela dagen, gratis mot att man äter där.

I år byggde de nya jättestora familjebungalows i sten/betong. Deras bambuhyddor är urgamla och sunkiga, attraherar bara backpackers. Nu fanns det plötsligt barnfamiljer som bodde där. Vi tittade in och där fanns en jättedubbelsäng på säkert 3,5 meter, badrum och så. Tror inte de är dyra faktiskt. Kan vara ett alternativ för där har du alla fina restauranger mitt på stranden alldeles intill. Mr Wee är en favvo, 75 m bort på stranden. Kolla på det!

Annars prutade vi 50 % på vårt hus men vi bokade ett år i förväg. Betalade 6500 kr vecka då men det var väldigt fint med jättepool.    
    Ska kolla upp det,tack! Vi vet inte riktigt vilken strand vi vill till.. vi vill ha den barnvänligaste å nära till matställen. Men hajar inte riktigt hur dom räknar på priset när man är två vuxna å två barn.. vi skulle lätt kunna bo i ett dubbelrum med båda. å vissa hotell står det att dom inte räknar med barn under 3 år i priset.. men ändå måste man ange hur många man är å vips så får man en stor villa för 4 vuxna som förslag... 
    Nån som kan förklara? mina barn är 2 å 4 år.. 
  • daniels baby

Vi har körde en mclaren enkel sulky till lilla sist vi va i thailand. då va hon 1 1/2år å sen hade vi med en bärssjal som min stora tjej kunde sitta i på ryggen (4 år) när hon var jätte trött och på flygplatsen i Bangkok för det va så mkt folk... vi kommer köra samma sak den här gången..  Hade svårt nog med enkel vagn på gatorna på Samui, å kan tänka mig att det är samma på Koh Lanta..

• daniels baby

Åååhhhhh jag har såå svårt att hitta det rätta hotellet för oss:(.. vi vill ju bo på en bra å lugn strand med närheten till resturanger å helst gym å bra roomservice.. Känns som att så fort jag vill ha dom bekvämligheterna så rusar priserna upp. å sen kan jag inte sluta kolla alla hotell på Tripadvisor å då läser man om nackdelarna å börjar vela.. våra barn är rätt så livliga å har svårt att sitta stilla å äta så sist köpte vi med oss mat å tog in på hotellrummet/stranden.. å det vill vi kunna göra igen.
    nån annan med samma problem? borde jag avvakta å boka mer tätt inpå resan? åker den 12 Mars-29Mars.

• daniels baby

ÄR det någon här som bott på Chada beach resort? vi vill boka där men har svårt att förstå hur dom räknar med barnen å antal sängar? vi fick ett bra pris för en silver suite, å då räknade dom med två barn, men sen läser jag det finstilta att man betalar extra för extra säng/ barn... samtdigt får man olika pris förslag på olika hotellsidor . Sen när jag googlar om andra som varit där så räckte det utan extra sängar för två barn för det fanns två stora sängar i suiten.. men ingen sån info finns på hotell sidorna...
    Hur svårt är det att bara få rak info??
    tacksam för svar! 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)