• smarres

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej alla Thailandsresenärer!

Jag skulle vilja veta hur ni tänker när det gäller vagn när man reser med två barn, 2 1/2 år resp. 9 mån. Vi kommer vara borta i 10v. och kommer definitivt behöva ha vagn med oss, men frågan är vilken sorts vagn?! Ska man köra på två singelsulkys lr en syskonvagn? Jag tänker att det kan vara bra att ha vagn till båda som de kan sova i på kvällen när man är ute o äter (kanske är önsketänkande... Flört)  Är det någon som vet om det finns singelsulkys som man på nåt sätt kan sätta ihop, det hade kanske varit det mest ultimata? Hur har ni andra resenärer  resonerat?

/Maria

• smarres

Mileas mamma: Ståbräda vore kanske nåt! Det tål att tänkas på. Kan ju vara skönt att inte alltid ha två vagnar när man ska iväg...Glad  Men två singelvagnar e nog givet, nu när jag har tänkt lite på det! Men det får nog bli två chiccos, vi hade en sån förra gången till den första tjejen, o vi var nöjda med den (den blev dock också lite transportskadad på vägen hem...)

molnen: Vi åker till Koh Samui, o har för mig att Kidsonboard bara fanns på Phuket-sidan?

Annars kanske man skulle kunna köpa vagn i Thailand av nån turist som ska åka därifrån, de vore ju skönt! En sån sida vore väl bra, där man lägger ut olika användbara grejer till försäljning som man inte vill ta med sig hem. Någon som vet om det finns?!  Eller någon som åker från Samui i slutet på oktober som vill sälja en vagn kanske...?!Kan man få lite extra shoppingpengar innan hemfärd ...Flört

• smarres
    Tullemi skrev 2010-08-03 20:07:16 följande:
    Tror ni Chiccon kan gå som handbagage, eller att det är en sådan vagn som man får ta med fram till gaten? Nu har vi ju sålt vår, men vi var tvungna att checka in den när vi reste sist?
    När i reste med Finnair fick vi ha med den till planet, o då tog de hand om den, och så fick vi tbx den när vi skulle stiga av. Som handbagage alltså, mycket smidigt!!Glad
  • smarres
    Tullemi skrev 2010-08-04 08:55:44 följande:
    Vi kanske skulle starta en bi-tråd där man kan skriva in om man har saker som man kommer lämna kvar. Eller om man loggar in (om man kan) när man är i Thailand och skriver om man har saker/oöppnad mat tex. Är det nåt som skulle funka???
    Det vore väl toppen!! Ja röstar ja! Tungan ute
  • smarres

Försöker klistra in mig i resetråden, men det funkar inte. Det funkar att kopiera, men inte klistra in...ObestämdNågon som vet varför?

• smarres
    Thegran skrev 2010-08-04 09:34:57 följande:
    har också problem med det, men upptäckt att om jag skriver något innan jag försöker klista in så går det...
    alltså, kopiera, skriv något i fältet där du ska klista in, och klistra in. testa, kanske funkar för dig med.
    Tack!! Nu funkade det!!Glad
  • smarres

Är det någon som vet var man kan hitta badskor och solskyddsdräkt med lång ärm och ben? Alla jag tittat på har bara kort ärm o ben, finns det någon anledning till det kanske? Och så fattar jag inte vad det e för skillnad på soldräkt och solskyddsdräkt, någon som kan förklara för en förvirrad....Glad

• smarres
    molnen skrev 2010-08-04 21:35:44 följande:
    www.sunblock.se
    Har 2delade set  med 50+ (som är högsta märkningen och som fått bra i tester ) och som har långa ärmar och ben.
    Tack! Hittade en del där, dock inga med långa ben. Men då finns det nog helt enkelt inte. Det va visst lite rea nu på både badskor, hattar o solskyddskläder, så ska passa på på en gång....Tungan ute
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-06 22:54:32 följande:

Också var det tänkbara orter: efter att både läst här i tråden och i böckerna är vi inne på Koh Lanta, Railay och Khao Lak. Funderar på att välja två av dessa, t ex efter att ha landat i Phuket åka med våt till Koh Lanta och stanna där i ca 10 dagar och sedan till Khao Lak och stanna där 10 dagar (båt + taxi vilket är ca 6 timmars resa).

Koh Lanta verkar vara lugnt och enligt böckerna slipper man "massage-ställena" och inkastarna. Sen verkar man kunna göra fina utflykter till Phang Nga och Kha Sook och Ko Similian. Någon som varit där nyligen som kan instämma? Och kanske tips på boende - ej nödvändigt med barnpool etc då vår kiddo bara är 7 månader när vi är där, men gärna mysigt och bra standard.

Tar gärna emot tips på vilka av ställena; Koh Lanta, Railay och Khao Lak ni rekommenderar och likaså bra boenden. Kan tänka mig betala uppemot 700 kr/natt.

Vi va på Lanta o Kao Lak  i mars 2009. Vi tyckte jättemycket om Lanta, men inte Kao Lak. Lanta är i mina ögon mycket mysigare, med bungalows och restauranger på stränderna. I Kao Lak var det mest större hotellkomplex som låg vid stränderna, inte alls lika charmigt. o vi skulle inte åka dit igen, men sen beror det ju helt på vad man är ute efter...Vi åkte på en dagsutflykt till Similian island, helt oförglömligt. Vi hade med våran då 10-månaders lilla tjej på utflykten o de gick jättebra. Jag o min man kunde ut o snorkla tillsammans medans de som jobbade hade hand om lilltjejen.
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-07 11:54:13 följande:
    Det kanske är kört för vår Ebba också som då är 7 månader. Så då gäller att försöka få platser vid en vägg då. Tack för tipset!
    Vi hade en babycot till våran tjej förra gången vi va iväg, hon va då 8 månader, 10 månader när vi åkte hem. Det gick jättebra. Vi har tänkt ha de till våran andra tjej när vi åker, hon kommer vara 9 månader då, ja hoppas det kommer funka lika bra me henne....Glad
  • smarres
    Tullemi skrev 2010-08-09 15:57:36 följande:
    Det går efter vikt/längd va? Milea fick ingen, men hon var både lång och tung för sin ålder....
    Jo, så är det nog. Ida vägde 8kg o va 69cm lång när vi kom hem. Va tvungen o kolla va finnair har för regler nu....Ida va ju äldre än 6 mån. Men det gick ju bra ändå, ingen som frågade om det...

Babykorg
     Babykorgens innerlängd får högst vara 70 cm och spädbarnet som använder korgen får inte väga mer än 11 kg och inte vara äldre än 6 månader.
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-09 22:12:03 följande:
    Tack Smarre för infon.

Upplevde du att det var stora komplex i hela Kao Lak eller var det vissa områden som var värre än andra? Vi har kikat lite på Andaburi (Nang Thong), Ocean Breeze (Nang Thong) och Ayara Villas (Bang Niang). Men vi vill absolut inte bara ha massa hotellkomplex men gärna lugn och ro och promenadavstånd till restaurangstråk.   
    Vi var på Nang Thong beach, tänkte inte på att de finns olika stränder, så vet inte hur de e på de andra ställena. Men tror att Nang Thong är Kao Laks centrum, där det finns mest turistaffärer o så. Men det var ändå rätt lugnt när vi va där o det e inte så stort. Så lugn o ro tror ja absolut ni kan få där! Kommer ihåg att vi upplevde Kao Lak som dyrt om man jämför med de andra ställena i Thailand vi va på, o vi tyckte inte att den thailändska charmen fanns. Men det e hur vi uppfattade Kao Lak, finns säkert andra som inte håller me....
    Vi åkte förresten förbi Andaburi, o har för mig att de inte låg vid stranden där alla andra hotell va. Va dock aldrig på området, så kan dessvärre inte säga hur det såg ut...
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-09 22:13:20 följande:
    Aaah. Har  ni bokat en sådan till er tjej för den här resan? Läste på Thomas Cook att dem bara hade ett  begränsat antal sådana per flygresa.
    Ja, vi åker me Finnair o vi bokade babycot på en gång o kommer att få det. Förra gången va vi inte garanterade babycot, just för att det finns ett begränsat antal, men fick det som tur va. Så ring o kolla, tror de e först till kvarn som gäller....Flört
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-10 13:38:56 följande:
    Bokade precis flygresan till - jippi!!! Skall kontakta flygbolaget direkt och se om vi kan få en vagga.
    Härligt!! När åker ni? Vi har drygt tio veckor kvar, men det ska nog gå fort....Skrattande!
  • smarres

Någon som har koll på vilket gradantal man inte ska understiga på ACn för o undvika förkylningar på barnen, kan de va 20? Minns inte...

• smarres
    Thegran skrev 2010-08-11 06:55:43 följande:
    vi har kört på ca 26 grader, dock utan barn med.
    cillae skrev 2010-08-10 22:32:42 följande:
    Vi brukar ha våran på 27-29 grader och oftast bara fläkten på på natten, och då känns det ändå kallt när man kommer in.
    Oj, va de så högt....Tur jag dubbelkollade me er =)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)