Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-07-21 17:07:55 följande:
    Vi ska flyga med Lufthansa - det ska bli spännande..... Hoppas verkligen att deras reklamslogan stämmer: There´s no better way to fly. Fast det verkar ju inte så
    Jag har flugit med Lufthansa och var mycket nöjd med dem.  Trevlig och hjälpsam personal samt att vi fick bättre platser än vad vi hade förbokat!  Glad
  • evaoregon
    Florimell skrev 2010-07-21 20:13:02 följande:
    Jag tycker iofs att SAS slår de flesta, även om de inte ligger på thaistandard! Fast SAS har bättre business än thai. Lufthansa är ok. Dessutom har SAS ökat sin bagagevikt sedan 1 juli. Vi får ta med oss 170 kg på 2 pers och en bebis enligt bokaren
    Jag har inga bra erfarenheter av SAS.  Det har t ex hänt att jag inte ens fått de platser, den bassinett och den specialmat som jag förbokat och fått bekräftelse på!  Rynkar på näsan  Jag flög mycket med SAS tidigare eftersom de flög en sträcka som passade mig perfekt (jag bor utomlands), men nu är det nästan skönt att de lagt ner den sträckan efter dryga 40 år (det går inte bra för SAS) och jag får välja något annat för värre service lär det inte bli...
  • evaoregon
    Heeso skrev 2010-11-05 09:23:50 följande:
    Nån som vet hur hårda de är på passen i Thailand? Vi har ju ett pass till vår 4-åring. Det togs när hon var ett år. Vi frågade på polisen vad de tyckte och de tyckte fortfarande att man kunde se att det var hon. Sen när de såg hennes lillasysters pass så tyckte de att det lika gärna kunde vara samma barn...alltså väldigt lika. Dock har vi ju med oss två barn så de måste väl förstå att de är väldigt syskonlika....?
    Jag har aldrig hört om någon som inte kunnat åka in i ett land pga att de inte kände igen barnet på fotot.  Mina barn har haft bebisbilder i sina pass och det har aldrig varit några problem.  Faktum är att de kollar mer på vuxnas pass än på barns pass eftersom vuxna är mer intressanta ur bl a säkerhetssynpunkt.  Sedan tycker jag inte att det är några problem att känna igen barn även om de var bebis på fotot.  Vissa likheter finns alltid!
  • evaoregon
    Tullemi skrev 2010-11-13 21:55:49 följande:
    Fick ni möjlighet att välja platser redan vid bokningen eller hur gick det hela till? Vi ska ju också flyga med Lufthansa, men har aldrig kunnat välja platser - kan ju bero på att vi har de där "konstiga" biljetterna som inte går att avboka/omboka/överlåta....(vilket egentligen är konstigt för så himla billiga var de inte).
    När jag bokat flygbiljetter direkt med flygbolaget så har jag kunnat välja platser i samband med biljettköpet utan extra kostnad.  Vi har alltid de billigaste biljetterna som du nämner och det går bra att boka plats med dem!
  • evaoregon
    Tullemi skrev 2010-11-14 10:24:52 följande:
    Men hur gör man till väga?
    Vilka har du bokat med?  Direkt med flygbolaget?  När jag bokar med flygbolaget så kan jag välja flygstolar i samband med att jag köper flygbiljetterna.  Om du bokat med flygbolaget och inte fått det alternativet så lär du kunna logga in på din bokning och reservera platser eller så kan du ringa och fixa det.
  • evaoregon
    Tullemi skrev 2010-11-14 10:26:53 följande:
    Eller nu ser jag ju att du bokat direkt via resebyrå, men det har ju vi inte gjort. Vi har ingen fysisk resebyrå att kontakta. Jag ska slänga iväg ett mail till de vi bokat genom så får vi se...
    Har du bokat direkt med flygbolaget?
  • evaoregon
    Tullemi skrev 2010-11-14 17:56:24 följande:
    Nej, det har vi inte gjort, men jag har mailat den internet-resebyrån vi bokat hos. Får se hur det går .
    Om du inte bokat med flygbolaget så ska resebyrån kunna fixa platsbiljetter genom att kontakta flygbolaget.  Det har jag haft resebyrå som gjort, men nu var det länge sedan som jag bokade via resebyrå.
  • evaoregon
    Tullemi skrev 2010-11-14 18:29:44 följande:
    Vi hoppas på det fast nu kanske vi är sent ute (35 dagar till avresa).
    Det är möjligt att det inte finns så många platser att välja på, men det ska gå att fixa platser nu också.
  • evaoregon
    Solen73 skrev 2010-11-16 21:47:17 följande:
    kan man logga in på Thai med sitt bokningsnummer och "boka" plats på planet???  eller gäller det och vara tidigt på incheckningen för att få bra platser? För visst brukar de ge familjer med små barn hyggliga platser?
    Med de flesta reguljärflyg så brukar man kunna förboka platser utan någon extra kostnad så prova att logga in och boka.  Funkar inte det så ring flygbolaget eller resebyrån beroende på hur de köpt biljtterna!
  • evaoregon
    Agnes och Ville skrev 2010-11-17 22:11:32 följande:
    Är det någon som vet om man har bokat "barn biljett" (barn över 2 år) med Lufthansa....behöver vi säga till om kidsmeal eller blir det det automatiskt?
    När vi flög med Lufthansa så fick barnen samma mat som vi vuxna så det är nog bra om du begär särskild "barnmåltid".  Har du speciella barnmåltider?  Den vanliga maten brukar ju vara barnvänlig.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-11-17 22:25:03 följande:
    När vi flög med Lufthansa så fick barnen samma mat som vi vuxna så det är nog bra om du begär särskild "barnmåltid".  Har du speciella barnmåltider?  Den vanliga maten brukar ju vara barnvänlig.
    Jag skulle skriva "Har de (flygbolaget alltså)  speciella barnmåltider?"  Det där blev lite fel...
  • evaoregon
    Agnes och Ville skrev 2010-11-17 22:27:40 följande:
    Nej jag har inga speciella måltider till henne. Men sist vi flög till Thailand fick vi thaimat som var stark och det känns inte riktigt som vår dotter vill ha det. Men jag såg nu på Lufthansas hemsida att man kan beställa barnmåltid gratis genom deras servicekontor. Tydligen någon känd kock som satt ihop nyttig mat till barn så det låter ju bra. Ska ta och göra det imorgon!
    Det var ju bra!  Glad
  • evaoregon
    Millans hustru skrev 2010-11-18 10:40:51 följande:
    hörde häromdagen en bekants bekant som inte skaffat inresetillstånd då hon flög till USA o därmed inte fick komma in i landet. så nu undrar jag, är det NÅGONTING vi behöver annat än pass o flygbiljett för att åka två veckor till thailand? får en gnagande oro över att ha missat något som alla andra tycker är självklart?
    Hur hade hon lyckats missa det?  Sådan info brukar man få när man bokar resan.
  • evaoregon
    Kitty baby skrev 2010-12-23 11:56:16 följande:
    Hej, jag undrar om något flugit med Lufthansa? Lite andra bud där än med Thail tror jag....
     Hur funkade det med bagaget? Enligt uppgift fick vi ta 10kg och där ska vagnen ingå! Dvs om vagnen väger ca 8 kg blir det ju inte mycket kvar....men jag undrar liksom hur det går till på flygplatsen....när man checkar in ska dom väga vagnen då och räkna bort från totalvikten eller? MIsstänker att dom INTE gör det men det vore så skönt att veta - så man vet hur man ska packa - vi ska vara borta i nästan 3 månader så varenda kg räknas ju :)
    Du får ta 10 kg till barnet utan eget säte PLUS en vagn.  Vi har flugit med Lufthansa när barnen var små och de hade väldigt bra service!

"Infants aged under two years have a free allowance of one bag plus a fully collapsible pushchair; under the 'Weight Concept' one bag with a maximum weight of 10 kg.
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-12-23 21:26:50 följande:
    Du får ta 10 kg till barnet utan eget säte PLUS en vagn.  Vi har flugit med Lufthansa när barnen var små och de hade väldigt bra service!

"Infants aged under two years have a free allowance of one bag plus a fully collapsible pushchair; under the 'Weight Concept' one bag with a maximum weight of 10 kg.
    Informationen står här

www.lufthansa.com/online/portal/lh/de/info_and_services/baggage&l=en#ancAbT7
  • evaoregon
    MissCh skrev 2010-12-29 00:43:26 följande:
    Vad är mpr?
    MPR=mässling, påssjuka, röda hund.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)