• Stormis

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej hej!
    Vi åker till Hua Hin (för att vi kan låna hus nästan gratis där) i 6 v med utfärd 20 augusti (hem 1 okt). Sitter och plöjer genom tråden och blev helst plötsligt lite nervös över visum som vi fått för oss att vi inte behöver. Men det gör vi kanske??? Gah, hinner vi, hur gör man????

*pinsamt*

Storasyster 0710 & lillebror 0912
  • Stormis
    Thegran skrev 2010-07-13 10:51:32 följande:
    visum behöver ni.
    fixas på plats hos ambassaden i sthlm eller på plats eller via post hos ambassaden i gbg
    Tack för snabbt svar!. Så aha, det finns en ambassad i Gbg med? Vi bor ju bara en timmes bilfärd därifrån så det enklaste är kanske att åka dit då? Lite nervöst kanske med post när det är så snart vi åker...?

Jösses, hur kan vi ha missat detta .
  • Stormis
    Stormis skrev 2010-07-13 11:11:54 följande:
    Tack för snabbt svar!. Så aha, det finns en ambassad i Gbg med? Vi bor ju bara en timmes bilfärd därifrån så det enklaste är kanske att åka dit då? Lite nervöst kanske med post när det är så snart vi åker...?

Jösses, hur kan vi ha missat detta .
    Ok, hittade den nu och såklart har de semesterstängt tom sista juli Obestämd. Frågan är då om det räcker att åka dit efter det. Vi har ju dryga 2 v på oss då, eller är det bättre att posta passen till Sthlm nu, ca 5  v innan?
  • Stormis
    Smilla75 skrev 2010-07-13 11:25:06 följande:
    För två år sedan lämnade vi in våra i Stockholm och vi fick veta att vi kunde hämta dem efter 5 dagar. Ring Stockholm och fråga om ni kan vänta ut Göteborg.
    Försöker, men det är fullt på linjen. Men man kan anta att det inte går att få passen över en dag i Gbg, utan det tar en vecka även om man åker personligen? Tänkte att veckohandläggningen var när man skickar per post, men det spelar kanske ingen roll?
    stockrosen skrev 2010-07-13 11:37:17 följande:
    Nu blir jag helt förvirrad...behöver man visum till Thailand???
    har för mig att jag åkt dit utan det tidigare...........
    Om man ska vara borta längre än 30 dagar behövs det. Tydligen
  • Stormis
    Tullemi skrev 2010-07-13 13:31:49 följande:
    Hur tidigt kan man fixa visum? Det vore skönt att ha det gjort. Plus att vi bor i GBG.
    Beror på hur länge man ska vara borta tror jag och vilken typ. Vanligt turisvisum räcker 60 dagar och det kan kan fixa tidigast 90 dagar innan avresa om jag förstår det hela rätt. Detta går sen att förlänga med 30 extra dagar på plats i Thailand på ambassad/konsulat. Dock går det att vara i thailand i 60 dagat utan visum, men då måste man lämna landet och tillbaka in igen x 2. Vilket ju kan vara ett alt om man back-packar, men kanske ingen hit med familjen...
  • Stormis
    Meramat skrev 2010-07-13 18:57:38 följande:

Shit, det där med visum har jag missat helt. Vi har långt till avresa så det är lugnt dock. Vi kommer vara borta 80 dagar, antar att vi ska söka 90-dagars visum då?

Skönt, inte bara jag då . Nu har jag inte läst på för en sån lång resa, men jag gissar att ni söker ett vanligt 60-dagars turistvisa och sen får förlänga det på plats.
  • Stormis
    MissCh skrev 2010-07-20 20:00:16 följande:
    Hejsan! Nu skulle det vara dags för oss att boka biljetter! Har väntat i flera månader på att hemresebiljetterna ska släppas - vi ska åka mars-juni nästa år.

Men kan man boka till ofödda spädisar? Den kommer vara 4,5 månader när vi åker, och jag vill inte vänta i 14 veckor till med att boka, vill gärna veta att allt är ok, samt få bra platser med spädbarnslåda.

För ett par månader sen pratade jag med Ticket, som kollade med Thai airways, och förklarade att det gick utmärkt. Hon sade också hur man gjorde, fyllde i no name eller nåt sånt, och kompletterade sen.
    Men nu när jag ringde för att boka sade tjejen på Ticket att det inte går, hon hade kollat med Thai idag.

- Kan det bero på vem de pratade med Thai bara?
      Eller har de ändrat?

- Någon som vet om det räcker med ett namn annars, eller om man måste ha födelsedata också?

Suck, bedrövad idag...
    Vi försökte boka till ofödd på flera ställen, men fick till svar att det inte går eftersom det är den enda (..!) som man måste ha födelsedata på, så vi fick vackert vänta tills han var född
  • Stormis

En smygläsare hoppar in .

Vi har fått en en korg till vår 8-mån-bebis att åka i på flyget. Mkt tveksamt om han kan ligga i den och sova, men en plats att få komma upp lite i för att äta/leka.

Vi åker nu om bara 13 dagar! Jippi! Ska ta med oss lite välling och gröt som inte finns på plats. Någon som har fått liknande beslagtaget (skumt pulver...) eller vågar man checka in det? Min kusin fick mjölkfria ersättningen bortplockad (gissa om de hade trixigt att hitta mat!) senast de flög, men då visserligen till China. Bör jag packa all sån mat i handbagaget? Har bara flugit med välling en gång innan, men det var charter till Cypern.

• Stormis
    Smilla75 skrev 2010-08-07 16:33:23 följande:
    Har aldrig varit problem för oss till Thailand.
    Tullemi skrev 2010-08-07 17:13:43 följande:
    Inte för oss heller. Vi hade fullt med välling i resväskan. Och i handbagaget hade vi pulver plus tetror.
    Låter bra. Och skönt att slippa ta allt i handbagaget!
  • Stormis

Sawadeekaa med reservation för felstavning...

Är just nu i Hua Hin (medelstor småstad på fastlandet, ca 50000 inv) och kommer med en liten liverapport på vad som finns här i småbarnsväg. Är här med en snart 3-åring och 8-månaders. För 3-åringen funkar allt utan problem. Och det gör det väl för 8-månaders med, men där är valen inte lika många tycker jag. Vi tog med välling och gröt (och några matburkar hemifrån) för hela resan och det verkar gå åt för mat är inte lika poppis (sen fick han iofs en tand igår så det kan ju spela roll...). Välling finns ju inte alls utomlands eftersom det är ett svenskt påfund. Gröt finns lite olika sorter så det hade man nog inte behövt om man inte vill ha en speciell sort. Kostar ca 75 baht så priset är ju ok med. NAN finns med, men kostar hutlösa 900 baht (samma eller mindre stl, minns inte hur mkt som finns i de svenska förp). Jag hittade istället en, vad jag förmodar är, thailändsk variant från Nestlé. Samma utseende, samma näringsinnehåll på kcal, fett, prot, kh och dosering. Denna kostar 195 baht . Kändes lite annorlunda i konsistensen (själva pulvret), men drickklar är den lik så den får lillebror dricka om han behöver mer än det vi hade med oss. Ska vara borta i drygt 5 veckor till.
    http://blogpress.w18.net/photos/10/08/24/976.jpg

Matburkar finns knappt några (typ 10 att välja på från smakis till mat inkl frukt) och de som finns är dyra så det vill jag nog rekommendera att man tar med om man vill ha en vettig variation. Fruktpuré är ju hyfsat lättordat själv (jag tog med stavmixer), men annars har jag hittat några till vettigt pris (minns inte vad dock) som är i småflaskor, typ de från Ellas Kitchen. Dock innehåller de socker så om man är rabiat med det är det inget alt... (den svenska frukten är dock sötad med päronjuice så lite same, same är det...). Smakar dock som de hemma, dvs inte bara sött.

Blöjor har vi köpt Mamypoko pants. Misstänker att de är samma som Huggies, ser likadana ut. 350 baht för 35 st ca 10 kg.

Matstolar på restauranger finns oftast, men de är utan nån form av skydd så barnet måste kunna sitta stabilt och stilla... Vi har lånat med oss en resestol man hänger på bordskanten och skruvar fast. Guld värt till den lille!!!

Ber om ursäkt att detta blev jättelångt, men förhoppningsvis hjälper det nån . Jag kan kanske kolla upp saker om det är nåt speciellt nån undrar, men fråga i gb då, för jag kan inte hålla koll på tråden. Ej heller lova svar, men lovar att försöka .

• Stormis

Just det.

Vi åkte med Finnair och bokade med liggkorg (max 11 kg har de). Den sov han gott i större delen av flighten. Han är dryga 70 cm lång och korgen var längre. Inte så mkt svängrum, men låg inte trångt (ej trängre än i en vagn). Säte till honom hade inte varit någon idé. Han hade det bättre på golvet om han inte ville sitta i vårt knä sen.

• Stormis

K: Vi bor i hyrd villa, men privat av släkting så länk har jag tyvärr ej .

• Stormis

Kikar in från ett soligt Koh Tao Liten har dock fått feber och våra medtagna suppar är slut pga tidigare tandsprickning. Var på Apoteket och köpte flytande paracetamol. Inte poppis hos sonen... Frågade efter suppar, men hon tittade mkt konstigt på mig. Nån som vet om det finns suppar alls?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)