Sawadeekaa med reservation för felstavning...
Är just nu i Hua Hin (medelstor småstad på fastlandet, ca 50000 inv) och kommer med en liten liverapport på vad som finns här i småbarnsväg. Är här med en snart 3-åring och 8-månaders. För 3-åringen funkar allt utan problem. Och det gör det väl för 8-månaders med, men där är valen inte lika många tycker jag. Vi tog med välling och gröt (och några matburkar hemifrån) för hela resan och det verkar gå åt för mat är inte lika poppis (sen fick han iofs en tand igår så det kan ju spela roll...). Välling finns ju inte alls utomlands eftersom det är ett svenskt påfund. Gröt finns lite olika sorter så det hade man nog inte behövt om man inte vill ha en speciell sort. Kostar ca 75 baht så priset är ju ok med. NAN finns med, men kostar hutlösa 900 baht (samma eller mindre stl, minns inte hur mkt som finns i de svenska förp). Jag hittade istället en, vad jag förmodar är, thailändsk variant från Nestlé. Samma utseende, samma näringsinnehåll på kcal, fett, prot, kh och dosering. Denna kostar 195 baht . Kändes lite annorlunda i konsistensen (själva pulvret), men drickklar är den lik så den får lillebror dricka om han behöver mer än det vi hade med oss. Ska vara borta i drygt 5 veckor till.
http://blogpress.w18.net/photos/10/08/24/976.jpg
Matburkar finns knappt några (typ 10 att välja på från smakis till mat inkl frukt) och de som finns är dyra så det vill jag nog rekommendera att man tar med om man vill ha en vettig variation. Fruktpuré är ju hyfsat lättordat själv (jag tog med stavmixer), men annars har jag hittat några till vettigt pris (minns inte vad dock) som är i småflaskor, typ de från Ellas Kitchen. Dock innehåller de socker så om man är rabiat med det är det inget alt... (den svenska frukten är dock sötad med päronjuice så lite same, same är det...). Smakar dock som de hemma, dvs inte bara sött.
Blöjor har vi köpt Mamypoko pants. Misstänker att de är samma som Huggies, ser likadana ut. 350 baht för 35 st ca 10 kg.
Matstolar på restauranger finns oftast, men de är utan nån form av skydd så barnet måste kunna sitta stabilt och stilla... Vi har lånat med oss en resestol man hänger på bordskanten och skruvar fast. Guld värt till den lille!!!
Ber om ursäkt att detta blev jättelångt, men förhoppningsvis hjälper det nån . Jag kan kanske kolla upp saker om det är nåt speciellt nån undrar, men fråga i gb då, för jag kan inte hålla koll på tråden. Ej heller lova svar, men lovar att försöka .