• Meramat

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej,

Vi planerar en 2-månaders Thailandsresa till hösten med våra då 11-månaders tvillingkillar.

Jag funderar på flygresan och undrar om ni har koll : våra killar är väldigt stora och jag fasar för att sitta med varsin i knät (sprattlandes) i 11 timmar. Vi funderar på att boka egna stolar åt dem, eller åtminstone ett extra och har läst nånstans att de då kan sitta i babyskydd/barnstol vid start och landning. Nån som har erfarenhet av det? Vi ringde nu för att kolla biljettpriser men då sa de att de inte får åka i eget säte under 2 år pga säkerhetsregler. Vet inte vart jag läst det där med babyskydd.
    Nån som har koll på detta? Jättetacksam för tips!

• Meramat

Hej,

Ny här...eller jag ställde en fråga om flygstolar högre upp, men i övrigt ny.
    Vi planerar att åka till Thailand nov-jan med våra då 1-åriga tvillingar. Är det nån här som åkt med så små barn? Eftersom vi har möjlighet tycker jag det känns lika bra att vara borta så länge vi kan, men kanske att 3 månader är för länge. Vi kommer inte flänga runt utan hålla oss ganska still!

Många här som är Koh Lantafrälsta, vad gillar ni mest med den ön? Var där för många år sen men har inte vart där sen....typ 1995...

• Meramat

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

• Meramat

När jag prelbokade resan så önskade jag just de platserna och då kollade resebyrån att de fanns! Vi åker ju reguljärt men det var inget problem att boka de platserna redan nu (avseras oktober).

• Meramat

Vi har bokat med Thai, direktflyg. Inte billigast men jag känner att det är värt det, givet att man förkortar resan en del!

Budget har vi inte gjort än, men vi kommer bo på samma ställe hela tiden och ha ett ganska soft vardagsliv, så vi kör nog en tightare budget än så. Men - vi har ju också 1-åriga tvillingar som inte direkt törstar efter upplevelser som kostar nåt (och inte jag heller som det känns nu

• Meramat

Vi bokar alltid med odenresor.se, dock flyger vi Thai men de har ju även övriga bolag. När det gäller biljetter med Thai har de alltid varit billigast när jag jämfört med andra resesiter.

• Meramat

Har en fråga angående barnmat, blöjor, gröt och välling.
    Vi kommer passera Hua Hin på väg mot stället där vi ska bo och i Hua Hin bor det mängder med skandinaver, plus att många semestrar där. Det finns stora mataffärer där....det MÅSTE väl finnas barnmat då? Och bra blöjor? Är det nån i tråden som varit där? Och om det inte finns gröt så borde det väl finnas havregryn som man kan koka...eller är det önsketänk?

Inser att vi aldrig kommer kunna släpa på allt detta för 3 månader, har dessutom tvillingar...

• Meramat

Shit, det där med visum har jag missat helt. Vi har långt till avresa så det är lugnt dock. Vi kommer vara borta 80 dagar, antar att vi ska söka 90-dagars visum då?

• Meramat

Vi flyger alltid med Thai och tycker det är bästa alternativet. Bra plan, hyfsat gott om plats, bra mat (eller god mat kanske jag ska skriva, jag gillar ju thaimat), bra service och det bästa av allt : Direktflyget på 10,5 timmar ned är mkt värt! Har även flugit Lufthansa som var rätt ok och alla charterfbolags flygstolar. Charter är bra eftersom det är direktflyg men mindre plats mellan stolsrader än Thai.

• Meramat

Vi betalar 27000kr för två vuxna, 1 barn i egen stol och en bebis med Thai, Sthlm-Bkk. Det är en 3-månaders biljett, utresa oktober, hemresa december.

• Meramat

Ni som reser med vagn, har ni nåt smart "resefodral" så att man kan få ned lite annan packning där också?
     Vi kommer resa med tvillingar och är i stort behov av att få med oss mkt välling....

• Meramat

Tack, den väskan ska jag kolla in. Vi flyger reguljärt och stannar i 2 månader så vi håller på att värdera vad som är viktigast att få med.... Läste dock till min glädje att man får ta med 10 kg per barn (som reser utan säte) på Thai, så helt plötsligt får vi ha 20+20+10+10 = 60 kg, plus handbagage, känns bra.

Hur resonerar ni med bilbarnstol, nån av er som tagit med?

Är det nån som har koll på om det är max ett specialbagage som gäller, eller kan man checka in fler utan extra kostnad?

• Meramat

Hej,

En fråga till er som är vana att flyga med små knattar. Vår avresa närmar sig med stormsteg, på måndag lämnar vi Sverige för 2 månader i  Thailand med våra 11-månaders tvillingar.

-Hur långt innan avgång brukar ni vara på flygplatsen? Man vill ju inte stressa men illnte ha massa dötid heller...
    -Nån som har koll på om det finns bagagevagn med barnsits som man kan låna på Arlanda?
    - Hur brukar ni lägga upp flygresan...några smarta tips med saker vi bör tänka på (vi flyger direkt med Thai)
    - Båda killarna har lyckats bli förkylda. Är det läge att köra med nässpray inför starten? Nåt annat?
    - Några tips på hur man klarar tidsomställningen för såna småttingar som vi har?

Allt är packat och klart, nu börjar jag bli smått nervös..

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)