Inlägg från: mitapita71 |Visa alla inlägg
  • mitapita71

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

pernilla75 - Vår Towa var 1 år och 3 månader första gången hon var i Thailand. Vi använde solskyddskläder (hade två olika så hon slapp gå blöt efter bad) + babysimsbyxor. Hade även med badblöjor men de använde vi inte många av. Vad gäller solskydd så valde vi att smörja henne henne med Vichy capital soleil spray spf 50+ på armar, ben och ansikte. Hon vägrade använda keps el solskyddshatt.

Simbaa - För att få 30 nya dagar så måste man komma med flyg tillbaka till Thailand så det funkar inte längre att åka landvägen någonstans. Sök visum på 60 dagar hemifrån! Tidigare har man kunnat förlänga detta visum på plats 30 dagar - hör med ambassaden i Stockholm alt konsulatet i Göteborg.
    Vår ängel Tindra f/d 060615 har tre härliga småsyskon; Towa f 070828 och Moa & Meya f 090908
  • mitapita71
    Tuss84 - Vad gäller burkmat så finns det inte mycket att välja på. Några frukpuréer med yoghurt + några typ 4mån puréer om jag inte missminner mig. Välling o gröt finns inte heller - det är ersättning som finns. Detta var när vi var på Kata nov-dec 08. Vill ni ha burkmat/välling/gröt ta med hemifrån. Vår dotter var 15 mån 2008 och hon vägrade gröt i värmen. Vi hade med burkmat till 1 mål om dagen + resan t/r. På plats åt hon typ fried rice, friterade kycklingbitar, spagetti bolognese, köttbullar mm. Hon älskar ris.
    Vår ängel Tindra f/d 060615 har tre härliga småsyskon; Towa f 070828 och Moa & Meya f 090908
  • mitapita71
    mileas mamma/Ariella - Vår tjej åt upp nästan alla burkar vi hade med så för oss var det bra att ha med dem!
  • mitapita71

Har varit inaktiv en längre tid för internet-/datatiden är minimal hemma! Nu har jag börjat jobba igen så jag får lite mer tid här förhoppningsvis!

Vi ska till Bangtao Beach med Ving (flyger med Thai Airways) 30/9 med våra 3 barn på 3, 1 och 1 år. Som tur är så har vi två familjer till med så vi förhoppningsvis kan få lite egentid på plats efter några dagar.

Någon som varit på bangtao så har några tips?

Bezzi - jag har bott två ggr på Pavillion Samui Boutique hotel i deras bungalows. Härligt hotell om du frågar mig!

• mitapita71
    Ancilla - Vi betalar ca 30000 genom Ving. Det tycker vi är ett kanonpris för oss allihopa! Vi bokade dock resan i februari! Vi flyger med Thai Airways och får därför byta flyg i Bangkok men det går förhoppningsvis bra!

Jag pratade precis med Thai och det är bokat Toddler meal åt våra 1-åringar. Towa som är 3 får Child meal.

pussgurkan - Vi var i Phuket i nov-dec för snart 2 år sedan. På 14 dagar hade vi strålande sol 3 dagar! Resterande dagar hade vi mulet och regnskurar. Är nog ganska ovanligt men vädret är som det är. Jag tyckte det var helskönt att slippa jaga skugga åt vår då 1 1/2-åriga tjej.

MiissKaos - de brukar inte ha speciellt mycket extramat ombord. En gång med Thai så fanns det två rätter att välja på och när det var vår tur så fanns det bara fiskrätten kvar. Jag äter inte fisk...så jag blev utan. Till sist så fick jag en av personalens mat! Då klagade jag inte speciellt mycket utan gillade läget och åt vad jag kunde på det jag fick...det är service. Om det är något barn som somnat och därmed tackat nej till maten så kan det bli över men troligt är det ju inte...

winters - vi lyckades få Moas och Meyas pass på 1 dag. Hur det gick till vet inte jag!

the lovelylady  - vill ni inte ha med egen vagn så kan man hyra genom "kids on board" om de även bokar transfern från flygplats till boende (Phuket) åt er vill säga. Så gör vi nu när vi åker! De har även barnstolar i sina bilar om man bolar detta.

meramat - barnvagn går utöver vanligt bagage och kostar inget - då kan man lägga typ blöjpaket i vagnen oxå!

nu är jag på sid 244....ni skirver massor ju!
  • mitapita71

Kul att man känner igen några namn sedan innan...Nicu/Kaffekopp - välkommen tillbaka.

Är inne och tjuvläser och hoppas att vi ska få råd att åka till Thailand snart igen. Det blir inte billigt med tre barn speciellt om Moa och Meya hinner bli 2 innan vi kommer iväg. De fyller 2 år 8/9.Storasyter Towa blir 4 år i slutet av aug.

Vi har alltid åkt i lågsäsong maj/jun sep/okt innan barnen kom och varit supernöjda med vädret. Regnskurar gör ju ingenting! 

När vi var iväg till Bang Tao, Phuket, i höstas (sep/okt 2010) så var det störtregn mest hela dagarna - kunde ju bada i pool iaf men kunde ju inte vara på uteplatsen då det blev såphalt på kakelgolvet så det var tyvärr mycket tid som vi var instängda på rummet. Tur det var Vings resort så det fanns mycket aktiviteter i leklandet speciellt för Towa. Önskar dock att vi valt en större ställe än Bang Tao så vi hade kunnat röra oss utanför resorten med vagn. Inte lätt att ta sig någonstans med tre barn och två vagnar (hyrde en P&T genom baby on board + att det fanns sulky på rummet). Längs stranden kunde man kanske gå till någon annan restaurang på förkvällen men hem fick man gå bakvägen i mörkret för då var det högvatten. Inte heller lätt att ta sig upp till restaurangerna när nedersta trappstegen spolats bort...De höll på att feja och laga som bäst så det är säkert underbart där senare på säsongen. Vågorna gick höga och mycket skräp på stranden var det när vi var där. Oj då nu känns det som om jag bara klagar men jag vill bara informera hur det kan vara i lågsäsong. Var det inte ösregn på kvällen gick vi till det lilla centrumet och åt på svenskrestaurangen Ricos. Jättegod mat!

• mitapita71

Hej hopp! Vi står i valet och kvalet om vi ska boka Blue Village Exotic Khao Lak Seaside eller Sunwing resort Kamala beach i nov/dec 2011. Någon som varit på båda ställena? Någon som varit på Blue Village resp Sunwing och kan tycka till om barnklubbarna (3-6 år)? Vi var på Sunwing Bangtao Beach sep/okt 2010 och tyckte jättemycket om Sunwing men tyckte att Bangtao var lite för litet när regnet öste ner och det inte gick att gå på stranden åt båda håll när man skulle äta på andra restauranger på kvällen. Kommer att resa med våra tre tjejer; 4 år, 2 år och 2 år och vill att det ska vara så bra för dem som möjligt och jag ska kunna klara mig ensam med dem på ett enkelt sätt när maken är och dyker. Barnen är blöjbarn och på Phuket så finns Lotus men hur är det med Khao Lak? Prisnivån när man är ute och äter  - skiljer det sig? Barnstolar på restauranger?

Tacksam för alla tips. 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)