• Pajsarn

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

leson76 skrev 2010-05-08 23:36:28 följande:
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :) Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
    Har inte riktigt hängt med här...men skulle vilja rekomendera hotellet som ligger alldeles brevid nämnda Chada, nämligen Noble House! Mysigt, fantastiskt fint poolområde, "he mtrevligt" på nåt sätt, bra mat...osv. Helnöjda!
  • Pajsarn

Håller med om att det är synd att det inte finns bilder på hemsidan. Därför bokade vi ett annat hemifrån men efter 3 dagar när vi fått se Noble House på plats föll vi direkt och bokade på plats. Vet ej om de har 2-rums men däremot en connecting door eller vad nån kallade det. Från vårat rum fanns det en låst dörr till de som bodde brevid...så det skulle ju kunna funka. Vet dock ej om jag skulle tycka det var värt priset, men kanske om man är en stor familj?! Vi var bara 4 så det räckte för oss.

Vi bodde också på Kaw Kwang när vi var på Klong Dao, där hade de 2-rumsbungar. Jättefint område och i slutet på stranden, så det var väldigt lugnt och knappt några vågor. Däremot är det 10-15 min promenad längs stranden om du vill till andra restauranger tex. Smaken är ju olika men standarden var enligt oss lägre än Noble på just rummen, kändes inte lika "rent"....

• Pajsarn

Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.

• Pajsarn
    resemamman skrev 2010-05-13 14:19:32 följande:
    En Noble House fråga, till dig som bott där. Vad bodde ni i för typ av rum? Vi vill ev bo där i januari/februari, med tre barn (bebis + 4 o 6år) men funderar på vilket typ av rum vi behöver. Bebis sover med oss, och de stora barnen kan nog dela säng. Men det är svårt att se på hemsidan hur de olika bunge-typerna ser ut. Vi spar hellre pengarna till något annan än bor onödligt stort. Har frågat Alex per mail, men inte fått svar på mina frågor (bara på pris/avaliabilty frågorna...).När bodde ni där? Har hört att det "brukar" vara tjockfullt i jan-mars och att förhandsbokning är ett måste. Vi bokar ogärna i förväg... men under just de veckorna vi är på Lanta bor vi helst på Noble House eller liknande pris/standard/läge. Och det vore ju synd om det är knökfullt överallt.
    Eftersom vi bokade på plats vet jag tyvärr inte namnet, men vi bodde i en "radhuslänga" typ närmast poolen. Rummet var i vinkel så barnen hade en extrasäng uppställd där. Våra barn delade säng och sov skavfötters, kan kanske bli trångt med en säng till men tror att det är fullt möjligt. Det fanns andra fristående bungar mittemot våra på andra sidan poolen, kan hända att de var större?!
    Vi var där i april och då är det ju inte direkt knökfullt men det var klart mest folk på vårat hotell om man jämförde med andra så jag kan tänka mig att de har ganska fullbelagt under högsäsong?!
  • Pajsarn
    Tullemi skrev 2010-05-27 15:56:19 följande:
    Ett litet tips är att packa kläderna i vacuumpåsar, eller ha med sig dom för hemresan. Kläderna blir platta och man får ner ännu mer ,-)
    Det var ett bra tips, vi brukar alltid måsta köpa minst en väska på plats för att få med sig allt hem....
  • Pajsarn
    stockrosen skrev 2010-06-11 22:26:22 följande:
    Jo, sommarmånaderna är sällan problem (har tillbringat flera somrar där) men oktober är (vad jag hört) väldigt blåsig och regnig. På phuketsidan i alla fall.

Igår läste jag om Koh Samuisidan men då stod det att nov dec är dåliga där.

Det är inte lätt att komma ihåg allt
    Vi är flitiga Thailandresenärer och för 3 år sen var vi för första gången dit på sommaren, 3 v i juli. Av dessa 3 v hade vi drygt 2 dagar med sol!!!!! Resten var övermulet, det regnade inte så värst mycket utan var bara grått och trist. Supertråkigt. Ändå var vi på östra sidan som de säger ska ha finare väder just under sommaren.
  • Pajsarn
    Wera75 skrev 2010-08-23 21:21:47 följande:
    Hej, hänger med i tråden.

Åker till Koh Lanta i en månad (januari) men man och våra två tjejer som då är 1 och 2½ år. Ska bara slappa och ta det lugnt, ej säkert att vi ens gör mer än dagsutflykter, får se när vi väl är på plats... Har bokat med Thai Air, men ej klara med boendet ännu. Har nu fått ett erbjudande från DR Lanta, någon som har erfarenheter ni vill dela med er om det hotellet och/eller tips på annat boende? Vi hade önskat Noble House, men de öppnar ej förrän oktober och det verkar svårt att göra bokning innan dess..? Har även kontaktat LantaDivers ang detta, men ej fått svar, någon som vet när de är på plats igen??

Tack på förhand!
    Har ingen erfarenhet av de andra hotellen men i våras bodde vi på Noble House och var hur nöjda som helst, ett kanonfint område för barnen! Vi hade tänkt stanna 3 nätter men blev kvar en vecka......
    Väldigt fint poolområde med bara några trappsteg ner mot stranden! Otroligt familjärt och bra service. Skulle absolut rekomendera er att vänta tills oktober och boka då, det är nog inga problem! Vi bokade på plats...
  • Pajsarn

Vi var på Samui i juli för 4 år sedan o hade 4 (!!) soldagar på 3 veckor!! Ingen hade varit med om nåt liknande o allra mest förvånade var thailändarna som inte gjorde annat än att prata väder. Visst det var varmt o skönt och inte mycket regn men man betalar.dyra pengar för solen! Har hört andra som varit iväg o varit jättenöjda så vi måste haft värsta oturen men vi vågar inte chansa på sommaren igen.....

• Pajsarn
    Mickaann skrev 2012-01-23 23:39:14 följande:
    Hej alla Thailandsrutinerade! Vi har bokat resa för första gången till Thailnad nu i mars! Vi kommer att bo på Koh Lanta men vi har inte bokat boende där än. Har ni några tips på bra boende där helst på Klong DaoBeach? Har ni några tips på utflykter? Gärna till olika öar! Shopping?? Tack för svar!! Längtar till resan!!!
    Noel 070810 och Levi 090326

Just hemkomna från en 5-veckorssemester i Thailand, lika underbart som alltid! På Klong Dao har vi bott både på Kaw Kwang, Noble House och nu senast Laguna Beach (granne m NH). Alla tre bra boenden, Laguna det lyxigaste med klart finaste poolområde medan Noble House var ett tillhåll för svenska barnfamiljer, fin standard, bra pool och trevlig personal. Beror lite på vad man vill ha?! På Laguna bodde vi i hotelldelen på Bottenplan (finare o större än bungalowerna) betalade 2700 THB. Dock bokade vi hemifrån och var där över jul och nyår då det är som dyrast. Finns många fina öar runtomkring, vill ni åka på dagsturer eller övernatta?! Bra snorkling o fantastisk natur på Koh Rok och Bamboo Island. Koh Muuk är en jättefin lugn ö som jag rekomenderar, fint boende får ni på Charlie Beach. Lycka till!
  • Pajsarn
    Smilla75 skrev 2012-01-25 09:05:48 följande:
    Något sådant bra snorklingsställe finns inte på Lanta men det går att simma ut från den norra udden, om man går så långt man kommer på stranden mot Saladan, alltså Klong Dao beach. Där är hyfsat. Sedan är det OK på vissa delar av Klong Nin också.

Vi testade den udden du beskriver nu i januari och vi såg ingenting! Ni måste ut på öarna, skulle absolut rekomendea koh rok!
  • Pajsarn
    elinaehn skrev 2012-01-26 11:08:59 följande:
    bra tips, vi ska alltså itne bara ha fokus på fritidsresors egen disk. blev ni upphämtade o lämnade igen på hotellet av de ni köpte utflykten av? åh nu är det inte ens fem veckor kvar o jag börjar ivrig att packa. dottern vill ha nedräkning, en lapp att dra varje dag, ska fixa!! 

Våra barn hängde upp ett måttband med de antal dagar som var kvar till resan. Varje dag klippte de en siffra och det blev mindre och mindre för varje dag, väldigt överskådligt! Kan ju vara ett tips!
  • Pajsarn

Flygresan är oftast mindre jobbig för barnen, de brukar kunna komma till ro rätt så bra! Det är nog jobbigare för oss vuxna

• Pajsarn
    cillae skrev 2012-02-07 11:49:05 följande:
    En liten reflektion eller tips i all välmening, menar inte att trampa nån på tårna :) Vi har varit i Thailand med barnen flera gånger, rest runt, varit på samma plats ja lite olika. Nu de senaste gångerna har vi varit på ett och samma ställer hela tiden, nu senast 7 v. Kan låta tråkigt och man kanske vill se mycket olika platser när man ändå åker osv. Men faktum är att det är ganska "same same" en annan strand, en annan gata osv, men trivs man så kan man lika gärna vara där, för även pm det inte är långa sträckor emellan så går det åt en dag för varje flytt, man ska packa ihop och checka ut, vänta på en bil, åka till en båt osv, passa tider, komma fram, åka bil, checka in, packa upp det viktigaste, alla är hungriga för lunchen blev tokigt för att man reste, leta upp ett matställe äta och sen är den dan slut och gör man då många flyttar så blir det många sådanan dagar, för även om det är på samma ö tex, och man tänker att man lämnar det en astället tidigt så kanske det inte är incheckning förens kl 15 på det nya.Man ska hitta nya ställen.... Men det är bara min åsikt och alla gör som man vill :)

Jag kan förstå ditt resonemang men som du också sa så passar det inte alla. Våra barn älskar att resa inom landet och tycker precis som vi att det är spännande med nya platser. Vidhåller att de barnen får lära sig genom att resa...att vänta, ta hänsyn, turas om, språk, andra kulturer osv är sånt de aldrig kan lära sig i skolan! Men det är klart, nog är det jobbigt också som du säger att resa runt men ville vi ha det bekvämt och tillrättalagt skulle vi åka charter till Grekland.
  • Pajsarn
    Spana skrev 2012-04-11 06:21:33 följande:
    Tack snälla för svaret om standarden på planen. Bara åkt charter så jag vet inte nåt om standarden på de övriga planen. Men jag har väl två år på mig att kolla upp :/ Spara, spara... :)

Har varit i Thailand 6 ggr och rest merparten med Thai men efter tips testade vi i år Turkish Airlines. Fantastiskt! Relativt ny flygflotta, barnvänligt, god mat (!), skärm vid varje säte, bra service......Kolla upp!!
  • Pajsarn
    Angelica77 skrev 2012-04-10 19:48:16 följande:
    Är det bara Qatar som har egna skärmar på planet?? (om man nu inte åker charter med Fritidsresor...)

Turkish Airlines har också skärmar på varje säte! Toppenplan, rekommenderas verkligen!
  • Pajsarn
    Norken skrev 2012-04-10 20:30:08 följande:
    Någon som har erfarenhet av Koh lanta och Krabi. Vad är skillnaden på öarna? Bättre, sämre? Åker för övrigt nästa vinter någon gång mellan jan-mars Gör en resa på 6-8v och planerar att stanna på en av dessa öar i 1v. Åker med ett barn på 4 och ett barn på 1 år. Tipsa mig gärna! :) 

Var med våra barn i 6 v över jul och besökte bl.a. Lanta och Krabi. Lanta är ett svensktillhåll men ganska "lagom" av allt. Inte de vackraste stränderna eller klaraste vatten som du får ute på öarna men finns många möjligheter till utflykter. Krabi består av många olika öar, vi bodde i Ao Nang och åkte ut till olika öar varje dag m longtail. Tycker tyvärr det blivit fööör exploaterat, typ Phuket, så det drog ner betyget. Krabi är däremot fantastiskt vackert! Vi var också på Lipe, koh Bulon, koh Muuk vilka jag starkt rekomenderar!
  • Pajsarn

Gör det! Glömde nämna det bästa av allt - de har riktigt bra priser! Du måste dock mellanlanda i Turkiet men när man reser med barn kan då jag tycka det är riktigt skönt.

• Pajsarn
    MaMaS skrev 2012-04-12 13:59:43 följande:
    Eller om det finns andra fina stränder på Koh Lanta. (Vi ska till Long beach) [quote=64422070][quote-nick]MaMaS skrev 2012-04-12 13:37:48 följande:[/quote-nick]Någon som har tips på mysig ö i närheten av Koh Lanta som man kan åka till med barn?

Koh Bulone som ngn redan tipsat om är fantastiskt, som att komma in i en resekatalog! Lite spartanskt med fläkt men kan man tänka sig det slår utsikten/miljön allt!! Otroligt vackert! Maten på såna små öar är ju oxå jättegod! Koh Muuk är också att rekomendera, lugn ö. Charlies Beach r en fin resort med pool!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)