Inlägg från: Pernilla75 |Visa alla inlägg
  • Pernilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

nadi skrev 2010-03-31 10:20:19 följande:
    Hej! Ni som åkt med barn - har de flesta charterbolag såna där "resesängar" att fästa på väggen? Vi åker med fritidsresor och vår som kommer då vara 15 mån .. är han för stor för en sån då kanske? Annars några andra tips på sovmöjligheter annat än i knät för de små under flygresan?
    Er son kommer med största sannolikhet att vara för stor för en sådan säng. Maxvikt brukar vara c:a 10kg och längd 65cm. Man får dessvärre inte ha barnen på golvet av säkerhetsskäl, så det blir knät som gäller.
  • Pernilla75
    Jensa1973 skrev 2010-03-31 08:19:33 följande:
    HEJÄr det någon som varit hos tandläkaren på Koh Lanta, eller Krabi?De säger att det är billigt och de har bra utbildning??
    Lånar frågan och undrar ifall någon kan rekommendera en bra tandläkare på Phuket (gärna karon)?
  • Pernilla75
    benjamin 040722 skrev 2010-04-03 10:11:55 följande:
    Är det någon som har ett bra boende att rekommendera alldeles nere på Koh Samuis syd spets? max 800/natt
    Bara på norra delen av ön... Mae Nam hette stranden och vi hyrde en tvårumsbungalow (ett rum med ac, ett med fläkt) precis på stranden. Den kostade 100kr/natt men det var iofs 10 år sedan så priset har antagligen gått upp.
  • Pernilla75
    benjamin 040722 skrev 2010-04-03 10:46:11 följande:
    det lät sjukt billigt kommer du hiåg vad stället hette? vi kommer stanna på norra delen av ön först i närmare en vecka... sen bär det av neråt för en vecka
    Kommer tyvärr inte ihåg vad stället hette bara att det låg på Mae Nam-stranden. {#lang_emotions_frown}
  • Pernilla75

Tänkte höra vad ni har för tips gällande badkläder/solskydd till en 1,5-åring. Har man badblöja + solskyddsdräkt eller hur gör man?

• Pernilla75
    Ariella skrev 2010-05-06 16:57:13 följande:
    Vår dotter var 2 första gången hon var i Thailand. Då körde vi badblöja när hon badade i poolen men inte i havet. Solskyddskläder är ett måste tycker jag, då slipper man dessutom hålla på och smörja in hela kroppen utan kan smörja bara de delar som "sticker fram". Man kan ju också köra sådana där babysimbyxor under solskyddskläderna om man inte vill släpa med sig badblöjor, det gjorde vi med sonen 11 månader när vi var iväg nu.
    Tack! :)
  • Pernilla75

Någon som vet var man lättast hittar en sulky i Karon/Kata? Funderar nämligen på om vi ska köpa en på plats istället för att släpa med vår egna.

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Pernilla75
    Tullemi skrev 2010-10-26 12:33:44 följande:
    Vi skrev om just detta lite tidigare i tråden och tipset var att åka till Tesco Lotus eller ev Big C. Ni får alltså ge er ut på en liten tur. Skippa Central Festival för där kostar det skjortan om man vill köpa bebisprylar. Kan hända att det finns thaimärken som de inte direkt skyltar med i sina reklamblad, men annars är Central dyyyyrt. Ett exempel: Chicco Liteway kostar i Sverige ca 1200-1300:- ny i butik. På Central kostar den ca 2200-2300:-
    Tack för tipset. :)
  • Pernilla75

Har restaurangerna i allmänhet barnstolar att låna ut eller bör vi ta med vår egna?

• Pernilla75
    The Luckiest skrev 2010-10-27 10:22:40 följande:
    pernilla 75. dom har höga stolar typ barstolar med skydd på sidan men öppet fram som dom kallar för barnstolar. jag tycker det ör bra att ha med en sack n seat om barnet är litet.

Någon som shoppat i Krabi stad? och vet om det finns typ resesängar eller vagnar där o om det är dyrt eller billigt isf?
    Tack! :)
  • Pernilla75
    Gryntroll skrev 2010-10-29 11:21:03 följande:
    Måste höra med er andra, tar ni med resestol?
    Vi tänkte ta en Sack n Seat eller ev en sån typ av barnstol man skrivar fast på bordet... hur gör ni andra?

En annan fundering, hur gör ni med resesäng?
    Vi kommer resa runt och på alla ställen erbjuder de inte "crib facilities"... och en resesäng är ju ganska stor att ha i packningen... Hur gör ni andra med detta?

Har fått tips om att ha en sån uppblåsbar pool med som lillan kan sova i för att inte rulla omkring för mycket på golvet, men det är ju inte direkt svårt för henne att ta sig ur en sån i vaket tillstånd...
    Jag fick tips här inne om att ta med en Sack 'n seat så jag har precis fixat en sådan på Tradera till skamligt lågt pris. Skrattande
  • Pernilla75

Jag har ingen lust att åka längre...
    Vädret är katastrofalt dåligt och det känns som att slänga pengarna i sjön.
    23 grader varmt och regn kan jag få vilken vanlig svensk sommar som helst. Behöver inte betala 30 000kr för det.

• Pernilla75
    resemamman skrev 2010-11-01 16:02:33 följande:
    När och var ska ni åka? Det är ju slutet av regnsäsongen på många platser just nu, så inget konstigt om det regnar!!
    Vi åker till Phuket den 15 november, hoppas verkligen att det slutat regna tills dess. På SMHIs 10-dygnsprognos så är det bara åska och regn som gäller.

Har alltid åkt dit i början av året tidigare så jag hoppas, hoppas, hoppas att det här försvinner innan vi åker. Annars har jag stor lust att avboka hela resan.
  • Pernilla75
    Tullemi skrev 2010-11-01 16:10:05 följande:
    När vi skulle åka till Phuket 2008 nov så visade SMHI's rapport mörka moln och regn, men det stämde inte kan jag säga
    Jag håller tummarna för att dom har fel den här gången också. :)
  • Pernilla75

Nu börjar det närma sig. En vecka kvar tills vi åker. :)

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)