Inlägg från: Trulis78 |Visa alla inlägg
  • Trulis78

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Halloj!

Nu är vi tillbaka från Thailand. Två veckor i Kamala på Phuket blev det denna gång och det var såklart helt underbart. Men mycket vill ha mer eller hur man säger...

Nu är vi jätte sugna på att ge oss ut på en långresa med våra två barn nästa vinter (typ sex månader nov-april). Frågan är bara hur mycket pengar man ska budgetera? Antingen ska vi åka "bara" i sydostasien eller egentligen helst kombinera med australien och nya zealand.

Finns det någon som har bra tips angående lite längre resor med barn? Hur mycket pengar, vart åka, hur ofta flytta sig etc etc. Tips om allt möjligt mottages gärna, men särskilt tips angående hur mycket pengar man ska räkna med för en familj på fyra personer (barnen är 2 och 4 år)  på olika ställen?

Jag startade en egen tråd om just långresa också. Jag vore jätte tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter!

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51901091.html

Resemamman: Har förstått att du har gjort flera långresor med dina barn. Hur mycket pengar har ni räknat med? Andra tips och råd? All info mottages tacksamt!

• Trulis78

Resemamman: Tack för info! Ja, Thailand och länderna däromkring lockar ju just för att det är så himla billigt. Och kanske ganska tacksamt med små barn eftersom det då blir mycket bad och sådär. Undrar hur mycket pengar man måste räkna per dygn för Australien/Nya Zealand? Hur har ni gjort med försäkringar när ni varit borta länge? Har ni haft kvar er bostad i sverige och försäkrat som påbyggnad på hemförsäkring?

• Trulis78

resemamman: Jag gissade också på ungefär det dubbla men är lite rädd att man räknar för lågt då. Så svårt att veta! Samtidigt borde det räcka om man köper bil som man sen säljer och då bara har förlusten på bilen samt kostnaderna för campingavgift som boendekostnad. Kollade campingsiter från australien och avgifterna för en campervan verkar ligga på 300-500 per natt med två vuxna och två barn i bilen.

Vi tänkte också försöka hyra ut bostaden i så fall, men bra att veta att man förmodligen kan ha förlängd reseförsäkring trots att bostaden så att säga är uthyrd. Måste ringa och kolla lite med vårt försäkringsbolag!

• Trulis78

resemamman: Så länge man är folkbokförd på adressen borde det ju inte vara några problem?! Men jag tänkte kolla för säkerhets skull!

Nu har jag i alla fall pratat med förskolan som sagt att de nog kan "blunda" för att vi i så fall är lediga längre än vad man får och låta oss behålla barnens platser ändå. Skönt!

• Trulis78

noggis: Använd nässpray, nezeril har en grön variant som kan användas från 2 månader och en lite starkare som kan användas från ett år. Hur som helst minskar risken för öroninflammation om man använder nässpray så att slemhinnorna sväller av. Använd så mycket som är tillåtet. I övrigt är det väl tyvärr inte så mycket som man kan göra, förutom att söka läkare lite tidigare än man annars skulle så att sonen eventuellt hinner äta en kur penicillin innan ni åker. Min dotter hade öroninflammation precis innan vi åkte men han äta klart sin kur och blev bra, på henne märktes ingenting under flygningen. Och angående att ha en vild elvamånaders på planet så kommer du troligen inte att vara ensam och ljudet drunknar lite i det allmänna sorlet även om han nu skulle skrika mycket. Fram kommer ni alltid!

• Trulis78

Min snart 2-åring älskar sin ritplatta! Och dvd-spelaren sysselsatte henne ganska långa stunder på planet. Jag hade också köpt ett sånt där kittyhus som man ska bygga ihop och klistra klistermärken på och det gjorde vi tillsammans på planet. Mycket uppskattat och tog säkert en timme eller en och en halv.

• Trulis78

Halloj!

Är det någon av er som har erfarenheter av att boka resor med MyPlanet? Bra/dåliga?

• Trulis78

Hm, samma fråga gäller egentligen företaget Australienresor också. Någon som har bra/dåliga erfarenheter av dem?

• Trulis78

Ancilla: Vi bodde på Sunwing Resort Kamala när vi var i Thailand nu i mars och det var verkligen super bra. Så fina och stora rum, jätte fina och helt enorma poolområden och nära stranden. För barnen var poolerna toppen, det fanns jätte stora grunda och inte halkiga barnområden så även min tvååring kunde röra sig lätt i vattnet och leka osv. Jag rekommenderar hotellet varmt! Däremot kan jag tycka att själva Kamala inte var jätte spännande, ganska litet och så där. Men det ligger ju rätt bra då det är nära till Patong för lite shopping.

• Trulis78

TessaG: Jag kikade på Good Days efter att ha läst ditt inlägg om stället. Det ser ju jätte mysigt ut för bra pris! Konstigt att det verkar så mycket billigare på Long Beach än på Klong Dao (såg diskussionen om matpriser tidigare också). Hur som helst så åker vi eventuellt med två barn i november och har just för barnens skull tittat främst på Klong Dao men nu börjar jag fundera på att ändra mig. Är det svårt för barnen att bada på Long Beach så att det är nödvändigt att bo på Klong Dao? Mina barn är 2,5 och 4 och det är alltså inte så viktigt att det går att promenera med vagn på stranden för dom går ju själva för det mesta. Tror du att man får plats att bo i en superior bungalow fyra personer? Vore jätte tacksam för lite råd och kanske några bilder om du skulle orka maila mig också?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)