• am76

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!

* Nån som hyrt bil och bilat i Thailand? Hur gick det? Vad kostade bilen att hyra? Gick det bra att köra osv?

* Nån som åkt tåg, hur var det?

Vi ska åka till Thailand januari 2011, har 2 barn (kommer va 1 & 4 år).   

• am76

Himla bra tråd det här!

Vi planerar vår 4:e Thailandsresa i början på 2011 ( har två barn: då 4 år och 1 år). Har tidigare bara tagit flygstol och rest runt i/besökt Phuket, Phi-Phi, Krabi, Aonang/Railey, Koh Samui, Koh Tao, Koh Chang och Khao Lak.

Planerar nu en resa söderut och sedan österut, nån som varit :i Koh Muk, Koh Sukorn, Sichon Beach eller Khanom?

Tips om boende, gärna med pool? Hur är det att vara på dessa platser med barn? Hur är stränderna? Nåt speciellt vi ska tänka på?

Vi funderar på att ta oss upp till Hua Hin med bil eller tåg, nån som gjort det, erfarenheter?

• am76
    nadi skrev 2010-04-07 14:44:54 följande:
    Hej! Någon som har haft en ergo baby carrier sele till sina små? Funderar på att köpa en sån med tillhörande ryggsäck att ha med på resan, men undrar om det kanske blir för varm ... ska iofs bara ha den på flygplatsen och vid transfern eventuellt vid någon utflykt där nere ... //Nadja
    hade en sån i Thailand när dottern var 14 månader, kolla mina foton. Perfekt vid alla utflykter !
  • am76
    benjamin 040722 skrev 2010-04-07 19:31:17 följande:
    Det var ingen som varit på Koh Tao? Bara det boendet som saknas och det på phi phi  Fick samtal av min kära familj som är på Lnata nu, dem har det underbart, men varmt Jag lääängtar!
    vi var på koh tao 3 nätter för att sambon ville dyka, bodde på koh tao resort. Bra hotell, jätte stort rum, trevliga egna uteplatrser, egen utedusch mm, fanns pool men faktiskt första o enda stället vi inte använde poolen. Riktigt god prisvärd mat och mkt barnkär personal ! Stranden var väl "sådär" i thailandsmått mätt.  
  • am76
    benjamin 040722 skrev 2010-04-07 19:31:17 följande:
    Det var ingen som varit på Koh Tao? Bara det boendet som saknas och det på phi phi  Fick samtal av min kära familj som är på Lnata nu, dem har det underbart, men varmt Jag lääängtar!
    så fort man stiger av båten på phiphi hoppar hotellförsäljarna på en... bra då att veta vad man vill betala per natt så hittar de rum i den prisklassen till en. Så gjorde vi och det blev helt okej.
  • am76

* Ni som bott på Koh Mook  & Koh Kradan & Koh Sukorn har ni boenden att rekommendera med pool? Vi är inte så kräsna men AC vill vi ha .

* Khanom beach - nån som varit där, hur är det?

* Nån som har koll på vaccinationerna för barn - minns inte hur vi gjorde med ettan... Våra kommer vara 4 år och 1 år när vi åker - vad ska 1-åringen ha för vaccinationer?

• am76

Vi har haft med våran urban jungle vid 2 resor, tar med den igen i januari - gått bra trots att den är stor . I taxi har de satt den i framsätet ibland *s*. Skönt att kunna köra oavsett underlag. När vagn inte funkar har vi ergo bärsele.

• am76

Felicia78 -> åh vad kul! Du får berätta hur d var för vi har preliminärbokat där oxå. Vilken sorts rum, bungalow valde ni?

• am76

Får ni inte i barnet väska är det sjukhus o dropp som gäller. Hände oss när sonen var 9 månader i Turkiet.

• am76

Nån som bott på Dr på Koh lanta nyligen? Åker dit om 2 veckor :) sen blir det öluff om vädret är bra, annars åker vi dit solen gömmer sig.., Mardröm det där med 3 v regn.

• am76

Tips om boende med pool på öar utanför koh lanta? Vi är där nu och inser att 2 åringen behöver pool,,, annars vet jag inte om jag är så sugen på öluff. Lite orolig för vädret oxå, regnskurar o åska är ju ok på fastland men hur är det på öarna.

• am76

Tack! Fler tips om boenden m pool på öar utanför koh lanta: koh bulon, koh lipe, koh libong... Ska dit inom några dgr :) om det inte blir massa regn.

• am76

Vi kom hem i fredags morse efter vår 4:e Thsilandsresa. Vi har testat nya ställen varje gång o alltid åkt i egen regi. Denna gång blev det Koh Lanta, Lipe

• am76

Koh Lanta bodde vi på DR Lanta, mycket nöjda! Barnvänligt, fräsch pool (2), bra frukost. Bungalowerna på hö sida är finare än 400 serien. Hotellkomplexet är jätte fint o nytt. Bra strand, liten lekplats.
    Koh Lipe bodde vi på Z-touch. Barnvänligt, bra pool. Vi bodde i Bungalow vid skogen först, inte bra :( 100 mygg på rummet, fick byta upp oss till fint o myggfritt för + 50 kr.
    Koh muk bodde vi på Charlies. Äckligt mycket flugor! Gick inte att va vid poolen pga flugorna.

• am76

Vid tsunami varningen fungerade allt bra. Lokalbefolkningen tog oss t munkkloster i bergen.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)