• Yoyna

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tillbaka hemma igen efter en månad i Thailand, har förstås haft det helt underbart! Längar redan tillbaka, bara att börja jobba och tjäna pengar!

Har varit på Samui, Koh Tao och Khao Lak. Bleb lite besviken på Khao Lak tyvärr, väldigt mycket svenskt och "turistigt" tyckte jag. Men häftigt att dyka med sköldpaddor och hajar på Similan!

• Yoyna
    Lycka 1 skrev 2010-04-02 08:13:48 följande:
    Låter härligt!Jag har varit inne på en vecka i Khao Lak men då kanske vi ska skippa det då?
    Vi hade det ju mysigt förstås och jag är nog inte rätt person att dömma ut Khao Lak med tanke på att vår son dels fick vattkoppor och dels åt så mycket sand att vi typ inte kunde vara på stranden... Det var en hel del som jag hade velat gjort som vi inte kunde göra/hann. För vår fyraåring var det jättebra, alltid andra svenska barn att leka med i poolen!
    winters skrev 2010-04-02 14:13:28 följande:
    Härligt! Hur tog ni er till Similan och sov ni över där? Funderar på hur vi ska ta oss dit, vår son kommer att vara strax över året då. Vi vill nog gärna sova över en natt i en bungalow där för att inte behöva åka så mycket båt samma dag. Finns det färdiga sådana lösningar som du kan rekommendera?
    Vi åkte på en dagstur med kombinerad snorkling och dykning, fanns en hel del såna lösningar men vi valde ett företag som körde hela vägen med stor båt. Vi ville inte åka speedboat med barnen (tar ca 2h). Vår båt tog 2,5h men då fick vi äta frukost, frukt och annat på båten och det gick att vila under däck. Jättebra! Jag fick tillfälle att dyka två gånger och min sambo och mamma turades om att passa ettåringen och snorkla med fyraåringen. En lösnng som passade oss jättebra!

Vet att det fanns övernattning, antingen i bungalow (som är bäst att förboka långt innan) eller tält. Kanske provar vi det en annan gång!
  • Yoyna
    resemamman skrev 2010-04-03 12:15:19 följande:
    Vi har bott här: www.samuiorchid.com/Ett smått galet ställe med ett tiger zoo, akvarium och mycket djur på anläggningen. Två stora pooler och egen strand. Boende från 1800bath/natt inkl frukost. Gratis inträde till alla shower och akvariet. Dvs en hel del för barnen att göra... Vi var nästan de enda hotellgästerna - tror det berodde på att stället ligger lite off långt söderut på Samui.Om man har pengar och vill lyxa så är detta ställe underbart: www.kamalaya.com, ligger några minuter längre söderut än Orchid...
    Vi ramlade in på orchid när vi var och kollade på zoo-delen (ca en månad sen) . Det var helt folktomt och så vackert! Av någon anledning var restaurangen stängd och hela stället kändes lite öde. Vi lät barnen bada i poolen och min sambo fotade en massa för det var så fint. Stranden var fin oxå, väldigt långgrund. Där hade vi gärna bott några dagar!
  • Yoyna

Just det, såhär i efterhand (reste med en tiomånaders och en fyraåring) kan jag tipsa om att ha med typ sac n seat och jag är väldigt glad över att vi hade med engångs liggunderlag till blöjbyten på diverse platser!

• Yoyna

Läser å längtar till nästa resa!

För er som ska till Bangkok och vill testa ett lite annorlunda boende kan jag tipsa om

http://www.chic39.com/

vi bodde där i mars -09, supermysigt lite bed n breakfast, speciella rum och en jättegullig familj som drev stället. Det var som ett Villevillekulla, en oas i Bankok! Kul att testa nått annat än stora opersonliga hotell tyckte vi!

• Yoyna

Så sjukt sugen på Thailand nu, tjuvläser och måste göra ett inlägg trots att det säkert dröjer minst ett år innan vi kan åka igen. 

Har rest runt i Thailand med barn tre gånger, BKK, Samui, Koh Tao, Phuket, Khao Lak. Är helt såld på Thailand, underbart land att resa i. Till nästa resa funderar vi på Koh Chang och Koh Kood, nån som har några åsikter om dessa öar? 

Billabong skrev 2011-08-17 21:08:15 följande:
    För att smidigt komma ner till södra delen av Thailand, flyger ni då inrikes mellan Bangkok och Surat Thani?  Med AirAsia, eller finns det andra bra o billiga bolag numera?

Flyga inrikes är billigt och då kan du ju flyga direkt till tex Samui och Phuket. Vi har tagit tåg till Surat Thani en gång bara för att det var en rolig grej, förstås ännu billigare än flyg och hyfsat smidigt! (Sedan färja vidare till öar).

• Yoyna
    Millans hustru skrev 2011-08-18 18:40:17 följande:
    men apropå tvätt, hur funkar det med fläckade kläder tycker ni? jag lämnade faktiskt inte in kläder med matfläckar jag vet är lte knepigare att få bort, de tog jag hem o sprayade med fläckborttagning o tvättade själv. hur gjorde ni?

Vi har haft med en liten flaska med bra borttagningsmedel (tyvärr inte hittat nått bra i Thailand). Så har vi förbehandlat fläckarna innan vi lämnat in på tvätt! Funkar super och det är skönt att slippa nytvättade kläder som har fläckar kvar. 
  • Yoyna

Millans hustru: vi har nog haft lite olika med oss tror jag. Här hemma brukar jag alltid spruta på fläckarna direkt och sen kan det få ligga någon dag, har aldrig råkat ut för fläckar??? Kanske bara haft tur?

• Yoyna

Obelix: från hua hin går det färjor till olika öar, koh Tao, Koh Phanghan å samui, några dagar/nån veckas öluff kanske?

• Yoyna

Millans hustru, ja det har jag nog gjort med vanish oxå. Kanske dumt av mig...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)