• nadi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!

Jag, min sambo och vår son, nu 8 mån, har bokat resa till thailand i november - ska bli sååå skööönt! Can't wait!
    Vi har varit i thailand ett par gånger tidigare men aldrig med barn ... vi ska till Karon beach den här gången och vi ska bo på Front Village - någon som bott på det hotellet? Tycker hemsidan inte har så bra info eller bilder ...
  • nadi

Hej!

Ni som åkt med barn - har de flesta charterbolag såna där "resesängar" att fästa på väggen? Vi åker med fritidsresor och vår som kommer då vara 15 mån .. är han för stor för en sån då kanske? Annars några andra tips på sovmöjligheter annat än i knät för de små under flygresan?
  • nadi

Ok, tack alla för svar! Tur att vi har extra benutrymme i alla fall!

• nadi

Hej!

Någon som har haft en ergo baby carrier sele till sina små? Funderar på att köpa en sån med tillhörande ryggsäck att ha med på resan, men undrar om det kanske blir för varm ... ska iofs bara ha den på flygplatsen och vid transfern eventuellt vid någon utflykt där nere ...
    //Nadja
  • nadi
    Jensa1973 skrev 2010-04-07 15:16:58 följande:
    Hur liten?? Vi har köpt en på Babyproffsen som inte sitter SUPERskönt...500:- Man bär på höften, som en axelväska... Det jag tyckte var så bra med den var att man har armarna fria. Samt att man kan ha den som stol på bord /sack´n seat Tänkte att den var så bra då man bara behöver ha med 1 sak på vagnen istället för kanske både sack´n Seat OCH en bärsele.. tror den heter baby carry?? eller nåt sånt, kan kolla hemma.. Men man bär ju inte superskönt. Men kortare sträckor helt okej..
    Han kommer vara 15 månader när vi åker och han väger ca 10kg nu ...
    500 spänn låter ju bra .. helt klart billigare än ergobaby .. Vore jättesnällt om du kan kolla vad det var för märke så kan jag ju googla den! Tack!
  • nadi
    Jensa1973 skrev 2010-04-07 15:49:48 följande:
    Tror det finns en bild på babyproffsens sida.. Ska försöka sätta dit nåt litet mjukar skydd över den axeln som man har själva "axelremmen" på... Längst ner till höger på sidan 21.. www.babyproffsen.se/katalog_2010/index.html
    Tack! Den verkar ju väldigt praktisk med så många användningsmöjligheter, ska definitivt gå förbi babyproffsen o kolla in den!
  • nadi

Hej,

Ni som åkt med barn runt 16 månader - har ni använt er av sele eller ryggsäck att ha barnet i av och på flyget, vid bagageutlämning o transfern m.m.? Funderar på något av dessa alternativ då jag tänker att det blir tungt att bära dessa sträckor, men jag kan inte bestämma mig för vad som känns mest praktiskt .. en ergobaby eller en sån där ryggsäck där barnet kan sitta i. Någon som har erfarenhet av det ena eller det andra?
  • nadi

Hej alla resefantaster!

Jag, min sambo och vår son åker till thailand i november - charter 2 veckor - men nu funderar vi på att ta en långresa i vår också, 2-3 månader, kanske längre ändå eftersom min man kan jobba oavsett vart han är.

Min fråga till er som varit borta längre perioder - vart och hur har ni bott? Och hur mycket kostar det?
    Försöker räkna ut hur och om det skulle gå ekonomiskt på bara en inkomst nämligen...

• nadi
    Tullemi skrev 2010-07-18 12:32:43 följande:
    Oj, det är en väldigt breed fråga. Hur vill man bo, vart ska man åka osv spelar väldigt stor roll.
    Vi bor i stor lägenhet i bergen i Karon Beach/Phuket och vi betalar 20.000 kr för 2 månader. Då finns det plats för minst 4 personer och det finns en pool. Man kan säkert bo väldigt mycket billigare, fram förallt i andra delar av Thailand och speciellt om man inte åker under högsäsong. Och man kan bo enklare.
    Tack för svar!
    Insåg att jag inte var så specifik i mina önskemål Men vi har inte hunnit diskutera så mkt jag och min man .. men vi vill nog gärna bo nära strand och centrum och pool är ett krav, det är det viktigaste ...

ingår städning i de där 20.000 som ni betalar?  
  • nadi
    Tullemi skrev 2010-07-18 18:47:37 följande:
    Ja, städning, badlakan, sängkläder o.dyl. Tjejerna som städar fyller på kylen med drickor, vatten och öl, men de får man så klart betala för . Men det kan vara gott att ha lite extra dryck "hemma" ibland . Lägenheten består av kök/matdel/vardagsrum (kombinerat), 2 sovrum med AC och 2 badrum. TV och internet ingår också.
    Det låter ju bra .. vi hade väl hoppats komma undan liite billigare men då får vi väl sänka standarden antar jag ... vad heter stället ni ska bo på?

Vill gärna höra fler tips från er andra!  
  • nadi
    Tullemi skrev 2010-07-18 21:41:17 följande:
    Vi hyr privat. En bekant äger ett hus med 4 lägenheter, varav 3 uthyres. Du kan få en länk om du är intresserad.
    Ja jättegärna, tack!
  • nadi
    Hanakana skrev 2010-08-27 21:24:47 följande:
    Vi kommer nog att lämna flytvästen hemma, får nog ingen användning av
    den i Phuket... 

Jag hade så gärna velat åka longtailboat, vart åker man det?
    Vart ska man åka då till för ställe i Thailand?
    Så man vet tills nästa resa...

Hade sett bild på de där James Bond öarna, men vet ej om det
    är i närheten av Phuket...
    Hej! Om du ska bo i närheten av patong så går det longtailbåtar till en strand som kallas freedom beach därifrån ... har aldrig varit på freedom så jag kan ju inte uttala mig om hur det är där men du får ju åka longtail i alla fall
  • nadi

Hej! Nu börjar det närma sig för vår del .. åker om två veckor, yey!!

Har en undran om någon orkar ställa upp med en lista på bra leksaker/underhållning på flyget för en en 15 månaders? Söker även en lista på reseapotek ... vet att det skrivits i tråden tidigare men den är ju såååå lång så jag orkar inte leta :-/

Bara om någon orkar alltså!! 

• nadi
    Lila1 skrev 2010-10-27 22:29:07 följande:
    Vad kostar egentligen en kur med Dukoral? Kanske värt att satsa på ändå...har varit lite skeptisk.

Tips till reseapotek eller om man nu kan kalla just detta för det men, blåbärssoppa och nyponsoppa i pulverform.
    Bara man har tillgång till vattenkokare så är det supersmart. Blir barnen eller en själv för den delen dåliga så går det nästan alltid att få ner. Och blåbär är bra vid risig mage...och det har vi fått nån gång under våra Thailandsvistelser.
    Bra tips! Skriver genast upp i anteckningsboken!
  • nadi
    winters skrev 2010-10-28 09:12:17 följande:
    Dukoral får ges från två år. En dos kostar 200 kr, räcker med en dos om man tagit inom 5 år. Annars blir det två doser, ska tas med en veckas mellanrum och den sista senast en vecka innan avresa.
    Vet inte om det andra doser till barn eftersom Oscar var för liten för att få det.

Oscar är 13 ½ månad när vi åker, tänkte ta med på planet en Fisher Price learning phone, dinosaurie i plast, Blixten McQueen-bok, djurbok, ljudklossar, sked o bunke. Hm, vet inte om vi tar med något mer, men det är det som är framlagt nu! Skrattande Dit hoppas vi att han sover mycket, men på vägen hem blir det nog mer vakentid.

Japp, handbagaget borde provpackas, för det känns klurigt...

Medicol tar vi med för vi har det ändå hemma i väntan på olyckan. Annars tar vi med typ det som står i packtråden i apoteksväg.
    Vad är det för ljudklossar?? Jag ska ha en hel väska med entertainment med till lillkillen ... hoppas som du på att han sover en del på ditresan men på hemresan blir det nog värre .. flyger halv tio på förmiddagen hem (!)
  • nadi
    winters skrev 2010-10-28 14:19:01 följande:
    Det är sådana här, var ingen bild men det är t ex en kossa o får man ska para ihop:
    www.br-leksaker.se/produkter/ljudklossar-3/
    Thegran skrev 2010-10-28 14:07:06 följande:
    oj, tar ni med leksaker med ljud på planet..? flyger ni dagtid då eller?
    Det får vara i nödfall! Skrattande Men han är ju inte vaken på den tiden vanligtvis så vi hoppas slippa alla leksaker på själva flyget dit. Men det kan ju vara bra på flygplatserna o transferbussen oxå. Hem åker vi på em så då blir det nog lite mer vakentid. Ljudleksaker lyckas alltid distrahera så det kan vara bra att ha nära! Skrattande
    Såg ju skoj ut, ska svänga förbi br imorrn då .. tack!
  • nadi

Oj, lite småpanik ... Sonen har blivit lite småhängig med feber och två av grannarna som vi umgås med har fått kräksjuka .. hoppas hoppas han klarar sig! 

Någon som har erfarenhet av resa till thailand med sjukt barn? Hur sjukt är ok på en sådan lång resa? Förstår ju att kräksjukt barn på flyget inte kommer på fråga men jag tänker feber och snorig näsa, hur funkar det??

• nadi
    mattispadd skrev 2010-11-05 14:44:53 följande:
    alvedon och nässpray
    ok, som hemma då ...
  • nadi
    giftochmammatill3 skrev 2010-11-30 10:06:53 följande:
    Någon som befinner sig på Phuket just nu? Vi åker nästa vecka, och väderprognosen visar regn, regn och åter regn :( suck. Vill ju ha SOL :) var där för 2år sedan , inte ens en skur på 2 veckor. Bara lite moln.
    Vi kom hem från phuket i fredags efter 2 veckor i karon. Det var bra väder mest hela tiden, regnade första och sista dagen på semestern (inte hela dagarna men länge perioder), en natt och en gång ca 30 min mitt på dagen. Innan vi åkte så sa väderprognosen att det skulle vara mulet och regn de första 5 dagarna men det stämde ju inte ... 
  • nadi

Hej!

Jag och min sambo och son (3år) åker till Hua Hin i januari och stannar där i 3 månader. är det fler som kommer att vara där då? eller det kanske finns några som har varit där och kan berätta mer? Jag har bara varit i phuket så jag tar gladeligen emot tips på aktiviteter osv med tanke på att vi stannar så länge ... mer vardagssysslor när det inte är kul o bada längre   

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)