Inlägg från: lolliepopsie |Visa alla inlägg
  • lolliepopsie

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lycka 1 skrev 2010-03-29 22:38:25 följande:
    Ja dom vanliga charterbolagen tittar jag på nästan varje dag.Men jag funderar på om vi ska våga oss på att bara köpa flygbiljetter som så många av er här inne gör. Blir det billigare att göra så?
    Vi köpte via flygvaruhuset.se och åker nu på onsdag och är borta till 15 April.
    Vi är 2 vuxna och tre betalande barn och en spädis.Våra biljetter kostade 26.000 kr och vi flyger med Finnair ett stopp i Helsingfors.
  • lolliepopsie
    Tullemi skrev 2010-03-29 23:01:10 följande:
     Låter som ett bra pris, men sen är ni inte borta under den högsäsongen.
    Så sant!Men om jag inte såg fel så frågade hon även efter April!?{#lang_emotions_smile}
  • lolliepopsie
    Lycka 1 skrev 2010-03-29 23:08:10 följande:
    Det lät som ett väldigt bra pris! Hur långt före bokade ni?
    Låt mig tänka!
    C:a 5 mån innan.
    De steg ganska kraftigt strax efter,upp emot 36000 kr.

Våran resa kostade allt som allt knappt 38 000 kr och då har vi två rum med tanke på antalet personer!
  • lolliepopsie
    Lycka 1 skrev 2010-03-29 23:36:07 följande:
    Jättebra! Vart ska ni bo och vart bokade ni det?
    Vi bokade hotell via Ving "Novotel Rim Pae Rayong"
    För två hotellrum inkls amerikansk frukost betalade vi 11000 kr.
    Tycker de var ett toppenpris för ett 4 stjänigt hotell med två pooler,en baby pool,liten lekplats,egen strand och så!

Imorgon åker vi!!!Jag har sådan resfeber!!!
  • lolliepopsie

Åh nostalgi att titta in här Glad

Hängde i denna tråd inför vår resa till thailand i slutet av mars till april!!
    Och jag längtar tillbaka varje dag,likaså barnen...

Kan varmt rekommendera Rayong beach & Novotel..Vilken service!!Och underbara pooler,stranden,männsikorna & lugnet..
    Vi åkte på fantastiskt båttur,åt så underbar buffe på hotellet,vart till CLassic Forest Restuarant (Kan verkligen rekommendera denna,och samma där,servicen var av högklass...vi hade egen nanny vid bordet som roade barn medans vi åt,två servitörer som fyllde på drickan så fort man tog en klunk;) )

Åhhh jag vill tillbaka!!!

• lolliepopsie
    Pie de limon skrev 2010-12-16 21:53:03 följande:
    Miss Kaos: Vi åker 6/1 och har med oss en busig 4 1/2 åring som tyvärr inte sover middag längre....
    Dessutom en snart 6 månaders baby som börjat åla lite på golvet :).
    Undrar hur göra med burkmat till 6-månaders babyn. Han äter lunch varje dag. Ta med?

Varit i Asien förut?
    Inte vi....

Vi var i Thailand med vår 8 månaders & jag tog med banrmatsburkar MEN de är ju inte alltid de lättaste att få den värmd.
    Så hon fick ris & bröd..Youghurt från hotellet på morgonen...

Men ta med åtminstone ett par burkar.
  • lolliepopsie
    Tullemi skrev 2010-12-17 07:53:17 följande:
    Är det nån som har köpt hostmedicin till sina barn i Thailand. Vår dotter har envis hosta just nu och den brukar hålla i sig ett tag. Vi har så det ska räcka från idag och fram till och med flygresan. Men sen behöver vi ny flaska. Nåt vi ska tänka på när vi köper? Hon är 3 år snart. Vi har aldrig köpt medicin till barn i Thailand så jag känner mig lite osäker. Jag vet att de är duktiga på apoteket, emn det kanske ändå finns bra tips .
    Jag skulle ta med en flaska ifrån sverige...
    De på apoteket hänvisar en till läkare när man frågar om vad man ska välja..Vår lilla tjej fick ett fult munsår som jag hade velat ha en savla till men de bad oss vända oss till en läkare...
  • lolliepopsie
    lillsussan skrev 2010-12-17 09:43:09 följande:
    Tycker också det där är jättesvårt. Vi har nyligen börjat med burkmat och så fort det är lite större bitar (vilket då ändå är väldigt små) så blir hon irriterad och vill  inte äta. Så just nu tänker jag 22 dagar borta innebär typ 22 matburkar och 15 fruktburkar... Inte så kul! Och till detta välling och gröt!

Men sen skall väl inte småttingar få i sig saltad mat. Im man mosar ris etc så är det väl en del salt, eller är det så att det inte är någon fara? Sedan har jag för mig att jag lästa att dem inte skall få i sig mjölkprodukter förrän dem är ett år, men jag kan ha helt fel.

Tar gärna emot råd!
    Vi vaccinerade inte vår tjej på 8-månader,så då måste man ju vara försiktigt med maten
    Jo,men youghurt kan man ge tycker jag & riset var bra,tror de handlar om en pyttedel salt om de nu är saltat.
    Brödskivor....
    Vi hade nog med oss minst lika många burkar :)
    Men sen var vi sammanlagt 7 personer som åkte!
  • lolliepopsie
    Ancilla skrev 2011-01-12 18:26:56 följande:
    OK. VI var där i november och hyrde en lägenhet som var helt fantastisk som låg mellan Ban Phe och Mae Phim.
    Jätteskönt att inte bo lika turistigt som tex Phuket. Hittade ni huset via Blocket? Vi satte ut en annons och så fick vi detta erbjudande som vi nappade på.  Det var verkligen superbra. Det är många svenskar som köpt hus och lägenheter i detta område men du är bara den andra som jag läser om i denna tråd som valt att åka till denna del av Thailand. VI åker GÄRNA tillbaka. När skall ni åka?

Ancilla
    Vi var i Rayong i Mars förra året! Rayong beach Novotel..Underbart ställe...
    På stranden vid hotellet kunde man åka på båttur till olika öar,snorkla,sköldpaddsön,paradisön & Koh samet..
    Lunch ingick i priset..
    Ett MÅSTE är att besöka "classic forest" en restuarang mitt i djungel,såå underbart..super service..
    Likaså hotellet vi bodde!!

Jag älskade Rayong...Lugnet,det är ju thailändarnas paradis sägerr dom...

På stranden finns även två toppen matställen...Kim`s beach & den som ligger efter...Maten är toppen & vi blev aldrig dåliga!!!
  • lolliepopsie
    obelix skrev 2011-01-12 22:38:05 följande:
    Sonen fyller 6 år i början av april och dottern 4 i slutet av maj.
    Vad är en tvårad?

Vet inte riktigt vad husområdet heter, men tror att det heter drem village.

Om man vill shoppa "sommarkläder" till barnen och bra kopior på piké till herr, innan man åker hem, alltså ganska tidigt på resan för att ha där nere, vart är bäst att åka då?

Gjorde ni några utfärder som ni kan rekommendera? Nått vi inte får missa? tips på nån bra resturang?

/ tilda
    Rayong beach Novotel!!
    På stranden där kan ni hyra båt med "kapten" och under dagen besöker ni 4 olika öar,lunch ingår!!
    Och dryck obegränsat!!
    vi besökte sköldpaddsön,paradisön med snokling,en annan lite mindre ö för snorkling & till sist Koh Samet!
    Underbar dag!
    "Classic Forest restuarant" MÅSTE ni besöka...en restaurang mitt i djungeln med svarta svanar,god mat,toppen service!! En upplevelse verkligen!!

Jag skulle nog tipsa om att shoppa i bangkok eller kanske ta er till Pattaya?
    Finns en rad olika marknader i Ban phe...de är en upplevelse att gå på dom!

Om ni tar er till Rayong Beach..tippsar jag om "Kim`s restuarant" finns både vid vägen utanför Novotel & på stranden...Strax efter "kims" ställe på stranden finns en annat matställe...Uppbyggt på bambu..Toppenmat!!

Där kan du även beställa pannkakor,och på "kims" finns meny på svenska..där kan ni även hyra bil med chaufför...

Att ge till barnen skulle jag tipsa om fisk...Våra barn på då 6,7,3 åt den...Likaså nudlar med kyckling/räkor...Stekt ris med samma tillbehör..det finns en massa mat som inte är stark som barnen kan äta...Jag gillar inte stark mat & åt all mat....
    Förutom min sambo som tog soppor som gjorde att de kliade i öronen för att de var så starka
  • lolliepopsie
    Ancilla skrev 2011-01-13 18:26:04 följande:
    Visst pratar du om Novotel som ligger mellan Ban Phe och Mae Phim? Det är där som Kims beach ligger på båda sidorna om vägen. Vi åt där vid stranden och havet var så underbart ljusblått och vackert som alla resebroschyrer visar. Vi åt även vid vägen en dag då barnen skulle rida på elefanten som fanns på baksidan av restaurangen. Tyckte sydn om elefanten för den såg verkligen inte fräsch och frisk ut men dotterna som fick rida var lycklig. Vi parkerade vår moppe med sidovagn på det hotellet och gick igenom när vi skulle till Kims beach- HIttade ni det hotellt via nätet? Vad kostade det?
    Just de pratar jag om!
    Vi hittade det genom Ving!
    Vi betalade för två rum c:a 11 000 för 14 nätter inkl frukost!

Jag kan varmt rekommendera det hotellet!! Supertrevlig & hjälpsam personal, super frukost!
    Och så fint & lugnt..perfekt barnpool med även pool under skugga..Fräscha rum!!

Vi åt på den vid vägen också men såg ingen elefant
    DÄremot träffade vi på en elefant inne på nattmarknaden i Ban phe

Den matade vi med sockerör eller nåt tror jag...

Jag älskade i allefall Rayong...Och vi såg många reklam skyltar om att de skulle byggas hus där,det skulle jag lätt kunna göra!
  • lolliepopsie
    obelix skrev 2011-01-14 03:52:01 följande:
    Vad betalde ni för turen till 4 öar förresten? när va ni där? tänkte om det va nyligen så priset är aktuellt, så man inte betalar över pris menar jag
    Åh,vi var där i mars/april -10 men båtturen var i april! Skrattande

Vi fick nog betala lite extra för vi ville ha egen båt eftersom vi hade små barn med & en sjösjuk svärmor Flört
    IFALL någon av barnen inte klarade det eller söta Svärmor Skrattande

Men för sex personer varav en bebis så betalade vi tror jag 9000 baht...
    C.a 2000 kr då....
    Då var båttruen en hel dag,fri tillgång till vatten.Lunchen på paradisön bestod av kycklingklubbor,chips,ris,vattenmelon,annas,fri läsk/öl
    Och snorkling uttrustning....MAten var jättegod!!

Vi stannade även för lite fiske & på ett annat ställe för att mata fiskar..de var säkert flera tusen små fiskar som simmade upp mot ytan när vi la till med båten!
  • lolliepopsie

Då vart jag aktiv i denna tråd,inte bara för att dela med mig av tips Flört utan även pga vår egna resa..men det är låååååång tid kvar.
    Vi har bokat mars/april nästa år!
    Koh Kao är vår slutdestination!
    Vi kommer hyra en villa med egen pool på ett hotell!

Så hotell är klart,nu vill vi bara hitta billiga flygbiljetter som förra gången Skrattande

Åhhh jag längtar!!

• lolliepopsie

Jag börjar bli osäker här,men vår idè är ju  KOH KHO KHAO...c:a 2 mil från Khao lak....

Vad tror ni? Någon som varit där?

Vart ska man annars resa?
    Vi vill inte ha för mycket "turister"..Vi vill ju se Thailand som Thailand:)

• lolliepopsie
    Frosk skrev 2011-01-18 16:25:11 följande:
    Nej vi har inte någon väska att ha vagnen i :/
    Om du reser ifrån Arlanda,kan du hyra en vagnsväska där!
    Hör med info disken

Det gjorde!!Hur smidigt somhelst!
  • lolliepopsie
    MrsMuffin skrev 2011-01-18 15:22:47 följande:
    Undrar också över pengaväxling - vad är bäst?? Har inte rest alls särskilt mkt och ej varit iväg sedan 2005...så behöver alla tips jag kan få.

Skall man växla en större summa pengar på Forex här hemma att ta med..? Eller hur gör ni andra?
    Vi växlade också hemma,en större summa pengar!

Sen tog vi ut de "sista" när vi va en vända inne i Ban phe!

Så nog tycker jag ni ska växla en summa här hemma så ni har!
  • lolliepopsie
    Millans hustru skrev 2011-01-18 16:51:51 följande:
    någon som har koll på om det är väldigt stor prisskillnad att växla på swedbank eller forex? Vad blir skillnaden per tusenlapp eller nåt?
    Visst är det vanligt visakort vi använder i bankomaten där nere? med samma kod som här hemma? något mer vi ska ha med/tänka på gällande det?
    Jag skulle rekommendera er att öppna ett forexkort,så gjorde vi!
    Där vi satte över vår resebudget!

Ang skillnade vet jag faktiskt inte!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)