Ni med deprimerade partners - prata av er?
Hej,
Just nu är jag med min pojkvän (25 år gammal. Jag själv 22 år.) som blev deprimerad för ca. 7 månader sedan och då hade vi varit tillsammans i ca. 4-5 månader. Alltså inte så långt in på förhållandet innan han blev deprimerad. Det är dessutom det första gången, enligt honom, som han hade känt så. Han känner sig tom och otillgänglig ibland och vill varken prata eller bli rörd.
Han mår lite bättre nu efter terapi och antidepp, men han kan vara så otillgänglig och svår att jag inte ens kan titta på honom utan att känna mig lite som om jag kränker honom eller stör hans integritet eller något.
Han brukade kramas och pussas och vara där hela tiden i början. Men nu vill han ingenting 70% av den tiden vi är tillsammans. Han ville ha sex även under hans svåra tid, men nu vill han knappt sova bredvid mig.
När han mådde som sämst så brukade jag strunta i jobbet för att vara med honom och trösta honom.
Jag undrar om hans depression kan bero på att han inte vill vara med mig eller i ett förhållande. Eller att han inte är kär eller att han ångrar sig? För att det kan gå från att han är "som vanligt" med beröring till att han känner att han mår illa och känner sig instängd på några sekunder. Jag känner också ibland att han hatar mig med de blickar jag får av honom ibland. Jag känner mig nu oerhört ensam och ledsen över situationen. Han säger att jag är det bästa som har hänt honom och att han älskar mig. jag älskar honom och vet inte alls vad jag ska göra. Jag har legat sömnlös i flera nätter och funderat. När jag har velat göra slut har han liksom "skärpt sig" men det varar bara i några dagar (ibland bara i någon timme).
Jag känner mig så himla ensam och det känns som om jag ger och ger utan att få något tillbaka. Vad gör jag?