Inlägg från: Aroline |Visa alla inlägg
  • Aroline

Ni med deprimerade partners - prata av er?

Skönt att det finns fler än jag som är i samma sits... Min sambo är deprimerad fram och tillbaka och är just nu i en riktig svacka. Han har också ett alkoholberoende och dricker just nu väldigt mycket.  Senaste veckan har han inte jobbat utan mest legat och mått dåligt hemma och druckit mängder. 

Nu har han fått för sig att han inte kan se någon framtid, att han inte vet vad han ska göra och han känner att han är en dålig människa. Det värsta är att han säger att han inte klarar av att ha ett förhållande och att jag förtjänar någon bättre, detta sa han i tisdags. Det gör så ont att han säger så, vi har varit i tillsammans i snart två år och så sent som i måndags pratade vi om framtiden och att vi ville ha barn tillsammans. Han säger att han älskar mig och att han vill vara tillsammans med mig, men han tror inte att han kan det. Jag vägrar acceptera att han säger att vi ska göra slut och att han tror att det är bäst för mig. När han har sagt det har han varit riktigt full och jag tycker inte att man kan bestämma sig för att göra slut med någon som man varit tillsammans med i två år. 

Vi älskar ju fortfarande varandra bara det att han inte mår bra just, han brukar inte må så dåligt som han gör nu. Kan inte förstå att han bara har gett upp hoppet? Vi har det oftast bra tillsammans, och när han är nykter har vi det fantastiskt. Jag hoppas och tror att han blir bättre snart och att vi ska få det bra. Men hur länge kan man fortsätta att hoppas? 

• Aroline
    Anonym (orol) skrev 2012-11-23 08:04:05 följande:
    SIOS, ja allt  blir ju annorlunda när barn är med i bilden som man måste tänka på. Frågan är, hur länge kommer du att orka förtränga allt för att få saker att fungera? Hur planerar du att göra i framtiden?

Aroline, usch denna svacka låter inte rolig (iofs, vilken svacka är det?) både för dig och honom. Jag tolkar sätter du skriver på som att du verkigen bryr dig om honom och har mycket förståelse för honom. Du beskriver att han är osäker på er framtid. Hur ser du på det hela? Kommer du att orka?Kommer du att orka ta allt ansvar då han är depp?  Kommer du att orka få barn med honom (som ni diskuterat) och ta hand om dom i hans svackor?
    SIOS: Det som är hans svacka är att han haft olika motgångar just nu vad det gäller hans arbete... men min sambo har mått och dåligt fram och tillbaka i flera år. Men nu på senare tid har det varit värre. 

Det är det som jag funderar mycket på också just nu... hur mycket jag kommer att orka. Det brukar inte vara så illa som det är nu, för det mesta orkar han arbeta och allting fungerar runt omkring. Bara nu som det har varit en längre period då han inte orkat göra någonting. Jag tror och hoppas allting kommer att bli bättre om han lyckas sluta dricka... för då kommer han känna effekt av hans medicin. 

Man73: Varför ville din fru sluta äta antidep? Utifrån vad du skriver så låter det som att hon måste äta antidep för att må bra. Du kanske borde ställa lite ultimatum? Inte för att jag är så säker på att det fungerar, för det gjorde det inte för mig vad gäller min sambos drickande. Men du borde du kanske prova, förklara för henne vilka konsekvenser det kan innebära om hon inte börjar äta sina antidep. Att det kanske innebär att ni måste flytta isär? Så som du skriver verkar det inte vara någon bra miljö för era barn, dessutom om hon är våldsam. 

Svar på tråden Ni med deprimerade partners - prata av er?