Inlägg från: Blåbär10 |Visa alla inlägg
  • Blåbär10

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Beklagar Bullen Många kramar till dig!

Bejbi: Undrar om man någonsin kommer ifrån den där känslan av att vara barnlös. I mitt område går många hemma med sin tvåa och det känns jobbigt att vi troligen aldrig får en tvåa. Men tänk, det kanske blir fler än tre för dig till slut

• Blåbär10
    IVFmamma skrev 2011-03-02 13:27:17 följande:
    Precis, ny press och ovissheten. Visste jag  till 100% att det blir ett barn så skulle jag inte tveka en sekund. Men rädslan för MF/MA är så stor...

Iofs behöver jag ju inte bestämma mig idag, jag har ju mina 2 fantastiska flickor som mer och mer "upptäcker" varandra, R är "bara" 7 mån men de kan redan ha skojigt av varandra.

Jag vill ju vara hemma med R tills hon är 3 och mannen har väl med viss övertalning gått med på den dealen och embryona ligger kvar i lite mindre än 2 år till.

Såg en dokumentär en gång om singelkvinnor som skulle adoptera/inseminera sig och då intervjuade de en läkare(tror det var Claes Gottlieb, känd fertilitetsläkare) som sa att kvinnors livmödrar blir inte gamla utan det är äggen. "Sätt in en 25-årings ägg i en 45 årig kvinnas livmoder och den har samma förutsättningar som en 25 årings ägg i en 25 årig kvinnas livmoder" och  våra embryon är ju gjorda av en 25 årig kvinna och en 35 årig man
    Och på Sahlgrenska och världen över diskuterar man transplantation av livmoder!
  • Blåbär10

Wiley: IVF-kliniken finns inte i gbg längre utan det är gbg kvinnoklinik man har att välja på i så fall och där ska flera av SU-läkarna jobba. Jag ringde dem i augusti för att kolla läget och de hade inga väntetider iaf

Bejbi: Jag är ingen BM men vad jag förstått så är det tidig avnavling som görs vid de flesta förlossningar idag, om man inte begärt annat. Kan vara variationer på olika sjukhus men på östra är det nog tidig. Tror det inte är några risker med det men de diskuterar fram och tillbaka om bebisen behöver det där navelsträngsblodet eller inte. En slags extra reserv. Man får ju ett papper att fylla i och skicka in om man kan tänka sig donera navelsträngsblod när man väntar barn. Vid kejsarsnitt tror jag det bara är tidig avnavling som gäller. Jobbar som narkossyrra (på östra) och har aldrig varit med om att de väntar ut pulsationerna utan de plockar ut barnet och klipper navelsträngen helt enkelt. Förstår om du helst hade velat göra snittet "hemma" men östra är bra och det kan ju komma till nytta för R. Jag känner några med ett barn med leukemi och han har efter ca 1 års behandling nu fått börja skolan. Han orkar inte hela dagar, men det går framåt. Skickar kramar till hela din familj!  

• Blåbär10

Hoppas du får en god natts sömn Katja och att igångsättningen går snabbt och smidigt och att ni sen får gosa med en helt underbar liten bebis!

• Blåbär10

Grattis till tjejen IVF-mamma. Tråkigt att bedövningen inte tog ända upp men hoppas du var nöjd med mina jobbarkompisar ändå (om det nu blev snitt på Östra).

• Blåbär10

IVF-mamma: Har du prövat minipiller? Har inte ätit det själv, men har hört att det är "snällare". Dock är det mera noga med att man tar dem i rätt tid varje dag (om man jämför med p-piller). Riskerna med oskyddat sex, eller avbrutet mm, är ju att man kan bli gravid. Jag känner som du att JAG hade inte klarat av en abort, och om du känner så och läkarna sagt att du måste vänta så hade jag känt mig tryggare med ett faktiskt skydd. Prata med din bm ändå. Du kan ju kanske pröva med en spiral men om det gör för ont så får de väl sluta. I vanliga fall gör det nog mer ont att ta ut spiralen än att sätta in den. Väldigt söt Noomi förresten och skönt att ni fick göra snittet "hemma".

Bullen: Håller tummarna för att allt går bra. Får man fråga vart ni går?  

• Blåbär10

IVF-mamma: Usch vilken hemsk situation ni är i Ni måste verkligen vara starka som tar er igenom allt. Sen hur man mår egentligen brukar ju alltid visa sig när allt lugnat sig. Hoppas ni har bra psykologhjälp som kan stötta er. Stor kram

Bullen: Grattis till lyckat ET. Håller tummarna för att de två små vill stanna kvar i värmen ett tag. Jag hade också ont efter ÄP, så ont att jag åkte in akut på natten och blev inlagd med smärtstillande och en massa andra mediciner. Men så var jag ju också övertimulerad... 

• Blåbär10

Här är en till som lyckats spontant! Lyckades spontant i dec men fick mf under julen. Tänkte att grav-hormonerna som finns kvar efter mf kanske kunde hjälpa till att lyckas igen och det gjorde vi BF i början av okt. Känns väldigt konstigt tycker jag att vara "naturligt" gravid, men åh så underbart!

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4