Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Hejsan allihopa!!
    Jag är enormt kluven i en fråga och måste få er hjälp. Jag är JUST NU extremt nöjd med mina 2 barn men jag vet inte hur jag står i den frågan om tex. 2 år.
    Jag har inga planer på att börja jobba förrens höst 2011 och då bara jobba lite, mkt lite så jag kan vänta med dagis på Rebecka tills hon fyller 3.(vet ej om mitt jobb går med på detta annars får jag "bara " jobba xtra)
    Just nu har vi 3 embryon i frysen men bara 1 återföring kvar och detta måste ske innan jan 2013. 

När Rebecka har fyllt 1 år måste jag ju ta ut 5 dagar/vecka för att behålla min SGI och bli gravid innan hon har fyllt 1 år och 9 mån för att behålla FP. Skulle ni räkna med att ni blir gravida med ett ev. syskon och ta ut 5dagar/vecka när hon fyllt 1 eller skulle ni inte göra det och snåla för att spara dagar till framtida behov? Tex. ta ut längre semester..

Jag vill vara hemma så länge som möjligt med de 2 barn jag har men samtidigt är jag rädd att jag står i feb.2013 och är ledsen för att vi inte använde sista embryot.
    Och jag vet att Rebecka bara är 5 veckor men ni vet hur det är med oss IVFare, barnen kommer inte på beställning när man själv vill.. 

• IVFmamma
    Bullen73 skrev 2010-08-26 23:09:28 följande:
    Bejbi: jag skulle absolut prova att få fler barn. Om du jobbar lite kan du ju räkna in de dagarna i de dagar du måste ta ut från FK, dvs jobbar du en dag så kan du ju ta ut 4 dagar, och så kan du ju dryga ut med garantidagar. Och man får väl upp sgi om man jobbar 6 mån? Så egentligen är det att se till att inte bli långtidssjuksskriven i 6 mån
    Garantidagar?
  • IVFmamma

Jag och mannen har diskuterat lite hur vi ska göra, fram tills sommaren 2011 så blir det att SNÅLA sen ska jag jobba på sommaren för att förhoppningsvis kunna gå ner i tjänst på mitt jobb höst 2011 och då jobba som jag hoppas och önskar typ varje tis och torskväll och varannan löroch sön kväll. Om detta ej funkar på mitt jobb så har jag nog bestämt mig för att jag säger upp mig och jobbar xtra ist och på jul och sommaren som sommarvikarie. Jag vill ändå börja plugga nångång efter 2013 då Rebecka fyllt 3(om jag nu inte blir gravid igen)

Usch det känns galet att fundera ens på detta men så är livet med IVF, önskar att jag slapp och bara kunde ta det som det kommer men jag är IVFare och så är det bara... 

• IVFmamma
    dazazz skrev 2010-08-27 11:16:54 följande:
    Bejbi, jag är ledsen men jag är för trött alt graviddum för att fatta om dagarna, men om du ändå känner att du är nöjd med två barn just nu, kan du inte ta och planera för det och ändrar ni er så ändrar ni er? För frågan gällde väl planeringen av dagar, inte hur ni ska göra med återstående embryon, eller är det bara jag som missförstår?
    Det gällde både och.. jag vill kunna vara hemma så länge som möjligt men samtidigt behålla min SGI ifall att jag blir sugen på en till bebis .Jag är en sån som gillar att ha framtiden planerad men man kanske inte kan planera FÖR långt.
  • IVFmamma
    Fru Z skrev 2010-08-27 10:21:46 följande:
    Bejbi, låter som en bra plan med att jobba kvällar och helger samt under sommar etc. Det borde väl din arbgivare uppskatta. Brukar ju vara perioder som är svåra att fylla med personer. Om inget annat får du kanske jobba någon extra kväll om de inte vill att du ska gå ner allt för mycket i tjänst. Men du har ju rätt till att gå ner 25% i tjänst (om jag förstått allt rätt). Å om du inte får gå ner så mycket då tar du FP en dag i veckan bara så löser det sig automagiskt Ang om ni vågar vänta etc det känns väldigt svårt att råda i. Allt är så osäkert i denna process. För oss gick det ju inte med FET försöken utan vi lyckades sedan på egen hand. Jag vågar inte lita på något.

Grymtis, vad skönt att allt var som det ska och att den är väluppfostrad och hälsar på sina blivande föräldrar

Här flyter det på. I veckan ringde en sjukgymnast till mig. Jag ska få ingå i någon studie kring foglossning. Man ska få någon form av fotbehandling för att se om det ger resultat. Just hur behandlingen går till berättade inte sjukgymnasten när hon ringde utan det läste jag i papprena som skickades hem. Jag är så otroligt kittlig om fötterna, så vi får väl se hur detta går...
    Vi har ju haft en himla tur med våra FET, 1.a embryot de tinade var ett bra embryo som tog sig men blev MA, andra FET fick de tina 2 st och det tog ju sig oxå, blev tvillingar(förmodligen enäggs) men som blev MA i v.15 och Världens Finaste Rebecka.
    Så likaväl som alla superfertila mammor som vet att de bara kan ligga med sin karl så tar det sig borde jag väl bara kunna räkna med att det tar sig vid nästa FET , för man ska väl vara positiv? ...
    Det är så svårt i denna "branchen" att vara det bara..
  • IVFmamma
    dazazz skrev 2010-08-27 22:53:25 följande:
    Bejbi, jag vet hur det är att vilja planera. Har bf med tvåan om tre månader och funderar redan på när vi ska sätta igång med trean ;) Men om jag förstår dig rätt så är det först om ett knappt år som du behöver bestämma på riktigt då? Både för dagarna och embryona? Ge dig lite tid, låt det flyga runt på egen hand i huvudet medan du njuter av nuet, så kommer nog svaret dyka upp helt plötsligt. Det tror jag i alla fall :) Lycka till!
    Embryot ligger kvar på SU fram till jan-13 så just det är inge bråttom. Vi har haft familjekonferens här hemma och gått igenom hela livet Ibland tänker jag att vi ska skita i den sista återföringen , jag har ju mina 2 underbara, fantastiska flickor här. Och jag älskar det så mycket, att se hur Judith pussar och lägger leksaker på sin lillasyster men jag vågar inte släppa det där sista embryot. För då blire en helt ny IVF , kostnad ca. 40.000

Det verkar vara "vanligt" i IVFvärlden att planera syskon redan innan bebisen fötts men det är som du säger man ska leva här och nu..
  • IVFmamma
    Pigelinen skrev 2010-08-27 08:26:05 följande:
    Hej hopp!
    Igår såg vi vårt Pyre på UL på KSS, så gullig och h*n vinkade till oss Allt var bara bra. Så glad nu!
    ´Grattis till lyckat UL!! Det är en sån underbar känsla varje gång!
  • IVFmamma

Hejsan allihopa!!

Här hemma är det full rulle, dagarna går enormt fort, Rebecka blir 7 veckor idag... Judiyh älskar sin lillasyster och pussar på henne massor. Visst har hon även delat ut lite danska skallar till syrran när hon är ilsk men för det mest går allt kanon.
    Judith har inte börjat på dagis ännu vilket jag nu kan ångra, det skulle göra henne gott så nu har vi ansökt om dagis, vi får se när vi får nått och om vi får på det dagiset vi vill..

Själv håller jag på att bli tokig på mitt avslag, hur länge håller det på?
    Det som stör mig mest är att det kommer och går, alltså jag kan blöda i 2 dagar sen är det borta i 4 dagar och då tänker jag: Skönt nu är skiten slut ,för att sen komma tillbaka i 1 dag osv. Jag vill ju inte gå med binda/trosskydd hela dagarna ifall det skulle komma.
    Hur har ni andra haft det?

• IVFmamma
    Laelia skrev 2010-09-10 09:27:54 följande:
    Tack för gratulationerna!

Att jag undrar över VUL är att jag känner mig mer orolig för missfall nu än sist, det har lite olika anledningar:
    - Jag har använt progesteron-vaggis trots att jag inte skulle det enligt SU.
    - Jag känner mig inte gravid, inga känningar alls liksom, men det är ju tidigt än kanske (v4+1)
    - Plusset på CB-testet var SÅÅÅ svagt, som jag minns det förra gången kom det direkt och var jättestarkt!
    Läste att de flesta missfall sker innan v7+0 så jag skulle helst vänta tills dess med VUL.

Haz:
    Härligt med ett januaribarn till! Jag såg faktiskt att du dragit igång den gamla tråden igår.  Vi får försöka pusha på några att komma i gång igen, det har ju blivit lite småsyskon till våra "småttingar".

Inget Namn:
    Ang syskonförsök. Nu kostar det 10980:- för syskonförsök (iaf i naturlig cykel). Dom tinar upp ett Embryo åt gången, så om dom bara klarar upptining så får man köpa lika många FET som man har embryon i frysen. Antingen sätter man in i naturlig cykel 3 dagar efter ÄL eller så stimuleras man till ÄL med hormoner.
    Jag har hört att man bara får göra 3 FET /IVF, alltså 1 färskförsök och 3 syskonFET
  • IVFmamma
    Laelia skrev 2010-09-10 13:46:09 följande:

Bejbi:
    Jag har nu fyra embryon kvar i frysen och jag frågade om det betydde att jag kunde ha möjlighet till 4 försök till, alltså totalt 5 FET. Det kunde jag sa läkaren , BM som var med sa tvärtom precis som du säger, men då sa läkaren att när man betalar själv är antalet obegränsat. Han sa att det endast är landstingsfinansierade försök som är begränsade till 3 frysförsök.
    Det låter ju vettigt tycker jag eftersom det händer att om man får ut stort antal ägg 20-30 st så sjunker kvaliteten på äggen, nu tar dom istället vid 3:e frysförsöket och tinar alla och odlar till blastocyst och väljer ut det bästa. (Det sista gäller alltså landstingsfinansierade försök).

Så du kan alltså få totalt 6 barn? (Om nu alla embryon klarar upptining, fäster och blir fullgången graviditet)

För vi har nu efter 2st FET 3 embryon kvar och när vi gjorde FETnr2 som blev Rebecka så sa läkaren till oss: "Nu har ni bara 1 försök till, det vet ni va?"

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4