Hejsan!!
JO jag har det bara bra, jag har börjat jobba igen. mInns ej om jag har skrivit det men jag ramlade med en gubbe på jobbet så jag har varit sjukskriven 2 mån men har börjat jobba, ska jobba totalt 10 pass(8 kvar nu) sen går jag på HP. Bebisen sprakar och har sig och jag har kommit till det stadiet i graviditeten då det ibland kan göra ont när bebisen rör på sig då det börjar bli trångt. Vi ska hålla koll på vikten denna gång och går regelbundet på TUL, vi ska till 3/5 och samtidigt prata med barnläkaren ang. njuren på bebisen.
Förlossningen ja... Efttersom Judith kom med ett akut KS så är jag rädd att detta ska hända igen vilket jag helst inte vill, sorgen att inte få "avsluta" finns där, självklart är jag glad att de plockade ut henne när hon mådde bra och jag fick vara med men ändå.. Jag har kännt mig hemsk som har haft dessa känslor men min BM lovade att ca. 99% av alla som har gjort akutaKS har dessa känslor. Så på nätterna drömmer jag ofta att jag inte får vara med vid FL och när jag väl träffar barnet så kan jag inte älska h*n.
Så först var jag superbestämd att jag skulle ha ett plan.KS för att slippa akuta/urakuta men har väl sakta men säkert bestämt mig för att försöka vaginalt, jag tror att jag skulle vara besviken på mig själv om jag inte provade då läkaren dagen efter mitt KS berättade att KS inte berodde på mig eller att Judith är ett IVFbarn utan bara en rad händelser som ledde till beslut.(Judith var antagligen tillväxthämmad,stressad i magen, jag var orolig under hela grav. att bebisen skulle dö i magen och under FL då detta har hänt både mamma och svärmor, dessutom att vi har kämpat för att få detta barn)
Jag har knåpat ihop ett FL brev, jag lägger upp det här så får ni gärna ha åsikter:
Förlossningsbrev:
Karolina Angel
BF:100707
Allmänt:
Jag ser fram emot förlossningen massor, jag är riktigt sugen på att föda barn och tvivlar inte en sekund på min förmåga
ORO:
Att barnet ska dö under FL eller att det blir akut/urakut snitt då jag är rädd att jag ska anklaga barnet och inte kunna ”ta till” mig barnet
SMÄRTLINDRING:
Helst inga medicinska utan jag har övat på dyktekniken och vill klara mig på detta så långt som det går. Är även öppen för icke medicinska alternativ såsom akupunktur, tens, bad, vetekudde osv. Jag vill ha en saccosäck att sitta i under öppningskedet.
Vad gäller medicinsk smärtlindring så är det i första hand LUSTGAS som gäller, jag är skeptisk till ryggmärgsbedövningar men är inte omöjlig i samråd med personal.
Vid UTDRIVNINGSSKEDET vill jag gärna stå upp alt. stå på knä med huvudändan på sängen uppfälld. Jag vill undvika förlossningsställningar som gör att jag ligger ner och motverkar tyngdkraften.
Jag vill gärna se moderkakan när den har kommit ut om det är möjligt.
Det får gärna vara barnmorskestudenter med under förlossningen bara det är tydligt vem som har huvudansvaret
TACK OCH BOCK: Vi är helt klara över att en förlossning aldrig kan bli exakt som man har tänkt sig, men vi vill ändå tacka er för att ni tog er tid att läsa igenom våra önskemål.