Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4
Bullen, skoj att fixa hemma. Å det är ju en bra avkoppling att på sitta vid symaskinen å få göra lite kreativt.
Bullen, skoj att fixa hemma. Å det är ju en bra avkoppling att på sitta vid symaskinen å få göra lite kreativt.
Bejbi, av vilken anledning är det ni inte kan bli gravida på "egen hand" eg? Men vilken knivig fråga du ställer! Men jag har ju förstått att du verkligen är sugen på fler barn och längtan finns där. Skulle du inte kunna acceptera att det inte blir fler barn om ni väljer att se de sista 3 ebryona som era sista försök. Att om det nu inte skulle lyckas så är ni ändå tacksamma och nöjda över era två andra söta och underbara små barn. Att du då ändå kan "släppa" tanken på ett tredje?
Det enda "tipset" jag skulle kunna ge dig det är att sätta en slutpunkt. Hit men inte längre! Som ni båda är helt ense om. För oavsett hur slutresultatet blir så måste ni veta när ni ska sluta. Å det är inte lätt att göra upp det när man är mitt uppe i karusellen. Om det inte skulle bli ett lyckat resultat så är det ju väldigt enkelt att bara fortsätta av bara farten, men å andra sedan om man bestämt sig vad stoppet är satt så kommer man sörja det ett tag men sedan repar man sig igen och kan fokusera på det underbara man har igen.
Å jag håller med dig om att om det ska bli en tredje så ska ni satsa relativit snart, både av de anledningar som du anger men även chanserna för att lyckas är ju bättre ju "yngre" du är.
Lycka till med era funderingar. Är inte avis för fem öre ska jag säga, förstår vilket dilemma ni är i.
Bejbi, skönt att ni kommit fram till ett beslut som ni båda känner er konfortabla med. Å klart att äggen ska klara upptiningen, ser fram emot att följa er fortsatta resa.
Här börjar verkligheten smyga sig på nu med stor hast. Idag jobbar mannen första heldagen efter att vi blev 4:a i familjen. Å på tisdag startar 15h-veckorna på dagis för äldsta dottern. Fasar lite för det faktiskt. Inte att timmarna blir färre utan att jag måste lämna kl 9 på morgonen och dottern matvägrar just nu så hur vi ska få ihop påklädning, frukost x 3 pers det vet jag inte riktigt. Men, men löser väl sig på något sätt. Hon lär väl sig den hårda vägen tillslut ifall hon inte käkar frukost på morgonen... :-/
Men ha nu en skön helg allihopa! Jag ska ut och proviantera mat för i helgen får vi lite roliga besök här hemma - längtar så!
Bullen, hoppas det löser sig för dig. Tänker på dig!
Laelia, ja de är envisa de där små... Som tur är så har vår dotter tagit en sak i taget att strula med. Först var det att inte bada, sedan inte byta blöja, sedan var det kläderna, sedan var det tandborstningen å nu maten å främst frukosten. Snacka om att man blir väldigt slipad som förälder och väldigt bestämd
Bejbi, vi får väl se vad som händer efter nästa vecka. Kommer ihåg hur jag kunde vara när vi fått första dottern då mannen kom hem på em/kväll. Då kunde jag stortjuta och lämna över ungen till honom för jag spenderat dagen till att bära och åter bära på en skrikig och övertrött unge som vägrade komma till ro och sova. Å själv hade sista energin försvunnit redan i mitten av graviditeten. Men får hoppas att det blir lite annorlunda denna gången
Känns så vansinnigt skönt att ha tagit ett beslut hur det blir med våra embryon, blev nästan sugen att "göra barn" nu . Tänkte att det är ju ett bra tag tills dess sen insåg jag att det är ju bara 4-5 mån kvar till sommaren
Grymtis, oj sover F fortfarande lunch. Här hemma har inte det skett senaste året. Fanns ingen möjlighet att få dottern i säng i vettig tid, hon var vaken till 22 varje kväll typ. Hoppas att det hjälper så hon sover längre och att även du får lite sammanhängande sömn. Här hemma så sover mannen och dottern i gästrummet tillsammans istället, bara för att dels inte storasyster ska vakna när det är amningsdags - och dels för att jag inte vill riskera att storasyster kryper upp i vår säng och lägger sig vid lillasyster och somnar. Iom att hon är rätt aktiv bitvis när hon sover :-/
Bejbi, det kommer gå bra med matten. Bara du får sitta i lugn och ro så löser det sig nog. Såg något reportage på Rapport om någon mattelärare som lagt upp undervisning på nätet. Kommer inte ihåg vad det hette. Men det var något i stil med "Matteläraren" eller så tror jag... Sök efter det så kanske du kan få lite hjälp av det. Matte är roligt tycker jag då, men jag har alltid haft lätt för just de typen av ämnen. Kul ändå att du bestämmer dig för att plugga lite, jag är själv sugen på att gå någon distanskurs, fast frågan är i vad
Bejbi, vad är du sugen på att plugga till för yrke framöver? Vad är din dröm utbildning? Jag själv läser endast för nöjes skull numera om jag ska plugga något.
Så nu har jag förberett morgondagens frukost. Stora delar av min släkt kommer förbi vid 8:a imorgon då de reser från skåne till Dalarna för att ha lite skidsemester. Så de lär vara hungriga efter att ha startat vid 4-5 på morgonen Men riktigt skoj att de kommer. Så nu är det natti natt här!
Jag ammade 8 månader med förra dottern.
Längtan, å grattis! Vad skönt att få vara hemma med hela familjen. Hoppas att allt gått bra. Sköt om dig/er. Hoppas att det flyter på för er nu när ni är hemma så ni verkligen bara kan njuta av det nya livet.
Jag ammade i 8:a månader, helammade till 6 mån. Men det berodde på min bvc-tant som "tvinga" mig. Alltså, jag tyckte att dottern inte blev riktigt mätt - fastän att hon fick käka från båda brösten länge. Så jag tog upp detta med "tanten" redan vid ca 4-mån ålder. Men hon tyckte bara att jag skulle amma mer. Fast det gav inte något bättre resultat. Jag tog upp frågan flera ggr att komplettera med ersättning eller liknande men fick aldrig ngt gehör. Å med första barnet är man lite extra försiktig, så jag vågade inte testa/mixtra förrän vid 5 mån ålder. Men då tog inte dottern flaskan. När vi började med gröt vid 6 mån ålder började det vända å dottern blev nöjdare efter matning. Denna gången kommer jag lyssna mer på min instinkt å testa med komplettering till amning ifall jag märker samma tendenser igen mycket tidigare. Amning i all ära, men det måste ju fungera för både mamma å barn.