Inlägg från: IVFmamma |Visa alla inlägg
  • IVFmamma

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Bullen: Vi får ha dem kvar till jan-2013

Jag håller alla tummar och tår så hårt jag kan att du har haft ÄL och blivit gravid senare än vad du själv tror.

Wiley: Egentligen är det ett "lyxproblem", jag har 3 embryon kvar att "välja och vraka"

Men det är smart som ni säger att bestämma sig för en gräns och sen sätta stopp. Så mannen och jag får ha ett långt samtal om detta...

• IVFmamma

Nu har väl mannen och jag kommit till viss överrenskommelse. Vi ska försöka med de 3 resterande embryona.Det är vi överrens om.

Men om nu inget embryo klarar upptiningen(skräckscenario nr 1) så vet inte jag just nu om vi ska gå vidare till Carlanderska, jag vill det, mannen tycker det inte. Han anser att vi har iallafall gjort ett försök med de embryon vi har men jag anser inte det som ett fullgott försök. Men det behöver jag ju inte bestämma idag..

• IVFmamma
    Fru Z skrev 2011-02-18 08:35:49 följande:
    Bejbi, skönt att ni kommit fram till ett beslut som ni båda känner er konfortabla med. Å klart att äggen ska klara upptiningen, ser fram emot att följa er fortsatta resa.

Här börjar verkligheten smyga sig på nu med stor hast. Idag jobbar mannen första heldagen efter att vi blev 4:a i familjen. Å på tisdag startar 15h-veckorna på dagis för äldsta dottern. Fasar lite för det faktiskt. Inte att timmarna blir färre utan att jag måste lämna kl 9 på morgonen och dottern matvägrar just nu så hur vi ska få ihop påklädning, frukost x 3 pers det vet jag inte riktigt. Men, men löser väl sig på något sätt. Hon lär väl sig den hårda vägen tillslut ifall hon inte käkar frukost på morgonen... :-/

Men ha nu en skön helg allihopa! Jag ska ut och proviantera mat för i helgen får vi lite roliga besök här hemma - längtar så!
    Vi bestämde väl lite löst att FET blir isåfall tidigast efter sommaruppehållet, jag ska nämnligen jobba under juni och kan jag undvika att jobba och vara nygravid så är jag glad.Minns med fasa alla spyor som alla mina brukare fick uppleva i deras toaletter, handfat, duschar....*ryser*

Jag tyckte att första 2 månaderna i "verkligheten" var jobbiga, vi alla fick nog en 2 barnschock. J var inte längre enda barnet och kunde få all uppmärksamhet. Iofs går hon inte på dagis ännu(hoppas på en plats och 15timmars till hösten) men jag tror att ni klarar det galant.
  • IVFmamma
    Bullen73 skrev 2011-02-18 16:04:38 följande:
    Mf på G. Mer blod som mens.. hoppas jag hinner hem innan det onda kommer, sitter på ett tåg och har en bit kvar hem.
    Fy så tråkigt!!
  • IVFmamma

Känns så vansinnigt skönt att ha tagit ett beslut hur det blir med våra embryon, blev nästan sugen att "göra barn" nu . Tänkte att det är ju ett bra tag tills dess sen insåg jag att det är ju bara 4-5 mån kvar till sommaren

• IVFmamma
    Fru Z skrev 2011-02-18 23:28:59 följande:
    Hörre du du, säg inte så... vill ju inte att tiden ska gå allt för snabbt. Vill ju ha lite tid att njuta av våren först
    Jo det är klart, jag längtar massor till våren oxå, e dock lite nervös, ska plugga matteB på distans, börjar nästa mån 28/2 och är dålig eller rättare sagt urusel på matte men jag vill ha matteB i betyget..
  • IVFmamma

Haz: Jag är ist en språkmänniska. Jag vill verkligen ha matteB i betyget då fler och fler utbildningar kräver just matteB, hade dessutom tänkt att läsa tyska på Komvux kvällstid för att höja mitt medelbetyg(jag var väl inte den flitigaste på gymnasiet)just för att jag är en språkmänniska och vet att jag nog skulle fixa MVG i tyska om jag ansträngde mig lite. Jag har ju iofs gott om tid på mig, ska förhoppningsvis vara hemma med R tills hon är 3 och blir jag gravid igen så blir det 3 år till så jag ska nog hinna läsa in några fler ämnen.

Mannen ska vara pappaledig varje måndag f.rom 28/2 och då ska jag iväg till bibblan och plugga, plugga, plugga

• IVFmamma
    Fru Z skrev 2011-02-19 22:45:21 följande:
    Bejbi, vad är du sugen på att plugga till för yrke framöver? Vad är din dröm utbildning? Jag själv läser endast för nöjes skull numera om jag ska plugga något.

Så nu har jag förberett morgondagens frukost. Stora delar av min släkt kommer förbi vid 8:a imorgon då de reser från skåne till Dalarna för att ha lite skidsemester. Så de lär vara hungriga efter att ha startat vid 4-5 på morgonen Men riktigt skoj att de kommer. Så nu är det natti natt här!
    Egentligen vet jag inte riktigt vad jag vill bli när jag blir stor, jag har knappt hunnit fundera på det, ett barnagörande kom i vägen

Men jag tänker att det kan aldrig vara fel att plugga.

Hur länge har ni andra ammat??

Jag vill gärna amma lääänge men eftersom man inte får amma när man ska göra FET så är det lite sorgligt att jag måste sluta rätt snart. Men jag får tänka att R och J är nog mer tacksamma över syskon än att de ammades i flera år.
  • IVFmamma
    Längtar 77 skrev 2011-02-20 18:53:31 följande:

Äntligen hemma med lillkillen som kom i  Onsdags!

Stort grattis!! Hoppas att allt gick bra!! Namn, vikt, längd?
  • IVFmamma
    Wiley skrev 2011-02-21 16:36:59 följande:
    Längtar : Stoooort grattis!!! Visst är det svårt eller rättare sagt helt omöjligt att slita sig från de små

Vad roligt med så många småttingar samtidigt i den här tråden.

Haz: Jag hade en sån dag för nån vecka sen som du beskrev, dottern skrek hela dagen och när mannen till slut kom hem var jag själv också nära på att brista i gråt och skrik. Ringde in svärmor till hjälp när mannen inte kunde komma hem sanbbt nog pga snökaos.

Nu önskar jag bara att lilltjejen kunde bli lite mer effektiv i sitt ätande på dagarna, fortfarande känns det som att jag hinner inte göra nånting utan att hon vill upp och äta eller bli buren. Får oftast äta med henne hängades på armen.

Bejbi: Så skönt att ni kommit fram till ett beslut, nu håller jag alla tummar och tår för er. Ska bli sÅÅ spännande att få följa er

Vi har börjat lite smått planera för dop. Är det ngn här som bor i Gbg och kan rekommendera nån trevlig kyrka?

Hur länge bör man helamma, vad har ni för erfarenheter av amning, varför har ni dragit ner på amningen, har ni gett ersättning istället då?
    Ang. amingen: De lärda säger väl att man ska helst helamma tills barnet är 6 mån men man kan börja med smakisar vid tidigast 4 mån ifall barnet verkar intresserat. Sen ska man väl helst amma fram tills barnet är 1 år men gärna 2 enligt de lärda..(WHO).
    Jag har själv bara positiva erfarnheter av amning, mina barn har varit extremt amningsintelligenta(sugit helt rätt från start, inga problem med mjölkstockniung, sår osv.) Med J valde jag att sluta helamma henne vid 2 mån och delammade tills hon var 6 mån sen ersättning. Detta gjorde jag för att få tillbaka mensen och för att kunna göra FET annars skulle jag lätt kunna amma fram tills 2 år +, blir dock ibland lite trött på nattamningen.

Det enda negativa med att amma är att man blir väldigt låst, de första 3 månaderna när de äter konstant så blev jag väldigt trött på det, iallafall med J,(med R var jag beredd på det) jag fick nog en amningschock då hon ammade konstant de första 3 mån så det var väääldigt skönt med ersättning då.Speciellt på natten.

Om du funderar på att  blanda ersättning och bröst så kan jag tipsa om en flaska som heter TommieTippee "Closer by nature". denna ska visst vara mest likt ett bröst så inte bebisen "tappar" amningen.
Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4