Wiley skrev 2011-02-21 16:36:59 följande:
Längtar : Stoooort grattis!!! Visst är det svårt eller rättare sagt helt omöjligt att slita sig från de små
Vad roligt med så många småttingar samtidigt i den här tråden.
Haz: Jag hade en sån dag för nån vecka sen som du beskrev, dottern skrek hela dagen och när mannen till slut kom hem var jag själv också nära på att brista i gråt och skrik. Ringde in svärmor till hjälp när mannen inte kunde komma hem sanbbt nog pga snökaos.
Nu önskar jag bara att lilltjejen kunde bli lite mer effektiv i sitt ätande på dagarna, fortfarande känns det som att jag hinner inte göra nånting utan att hon vill upp och äta eller bli buren. Får oftast äta med henne hängades på armen.
Bejbi: Så skönt att ni kommit fram till ett beslut, nu håller jag alla tummar och tår för er. Ska bli sÅÅ spännande att få följa er
Vi har börjat lite smått planera för dop. Är det ngn här som bor i Gbg och kan rekommendera nån trevlig kyrka?
Hur länge bör man helamma, vad har ni för erfarenheter av amning, varför har ni dragit ner på amningen, har ni gett ersättning istället då?
Ang. amingen: De lärda säger väl att man ska helst helamma tills barnet är 6 mån men man kan börja med smakisar vid tidigast 4 mån ifall barnet verkar intresserat. Sen ska man väl helst amma fram tills barnet är 1 år men gärna 2 enligt de lärda..(WHO).
Jag har själv bara positiva erfarnheter av amning, mina barn har varit extremt amningsintelligenta(sugit helt rätt från start, inga problem med mjölkstockniung, sår osv.) Med J valde jag att sluta helamma henne vid 2 mån och delammade tills hon var 6 mån sen ersättning. Detta gjorde jag för att få tillbaka mensen och för att kunna göra FET annars skulle jag lätt kunna amma fram tills 2 år +, blir dock ibland lite trött på nattamningen.
Det enda negativa med att amma är att man blir väldigt låst, de första 3 månaderna när de äter konstant så blev jag väldigt trött på det, iallafall med J,(med R var jag beredd på det) jag fick nog en amningschock då hon ammade konstant de första 3 mån så det var väääldigt skönt med ersättning då.Speciellt på natten.
Om du funderar på att blanda ersättning och bröst så kan jag tipsa om en flaska som heter TommieTippee "Closer by nature". denna ska visst vara mest likt ett bröst så inte bebisen "tappar" amningen.