Jemema: Fråga så mycket du kan innan lill*n kommer ut. Jag tycker så här i efterhand att det var så många saker som ingen hade talat om innan. Bl.a sömn & amning mm.
Våran tjej sov mellan mig och mannen de två första nätterna hemma, sen vågade vi inte ha henne där längre eftersom ingen av oss vågade sova ordentligt ifall vi skulle dragit täcket över henne eller vänt på oss och så hamnade hon under (inte för att man skulle göra det tror jag). Hur som helst la vi henne i spjälsängen direkt och det har funkat bra på nätterna. på dagarna tar det emot lite, men med lite envishet somnar hon där även dagtid.
Vi plockade inte bort ena långsidan utan har den precis bredvid mig vid min sida av sängen. Vi bor också litet och visst blir det trångt men det går bättre än jag hade trott!
Laelia: Jag hade flera olika bälten under graviditeten. Tyckte bäst om de som är för foglossning och som man kan dra åt riktigt hårt. Den som lyfter upp magen var skön när man stog upp men jag tyckte det var obekvämt att böja eller sätta sig och så blir det ganska bökigt med alla kläder+bälte när man ska på toaletten. Till slut använde jag bara bältet när jag gick runt hemma och fixade & grejade.
HaZ: Kul att hon växer
Låter lite jobbigt med sovandet...lyckas du sova själv nånting? Ibland när vår tjej varit extra klängig har jag till slut själv fått ont i kroppen av att ligga i konstiga ställningar som hon tycker är perfekta att sova i, för att hon ska komma så nära som möjligt.
Här börjar nätterna sätta sig, men jag oroar mig så för dagarna, att lillskruttan får i sig ordentligt med mat. Visserligen följer hon sin kurva på bvc, men hon vill äta hela tiden och länge och när hon till slut äntligen släpper bröstet börjar hon gnälla igen efter bara typ 10 min. Det är rätt frustrerande för mig, blir så låst.
Jag vill ju så gääärna amma och är beredd att kämpa hårt och länge för det men går det inte så får jag väl acceptera det. Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska gå efter, hur vet jag att allt är bra?
I veckan har mormor varit och hälsat på för första gången och så fort L börjat skrikat efter en lååång amnings session har mormor sagt "ja, du har väl bara vatten i dina bröst"
inte så uppmuntrande...och det minskar inte precis min oro heller....*suck*